Anel
Anelleta
Objectiu: saber
on estar l'anell.
Material: l'anell.
Participants: gran grup
Lloc: espai obert: pati de
l'escola, plaça, el camp, etc.
Desenvolupament: els nens
es col.loquen en una gran rotllana amb les mans juntes. Un d'ells queda
al centre i passa nen per nen simulant que deixa l'anell fins que finalment
se la queda un. Llavors el que estava al centre pregunta: qui te l'anell
pica martell?
aquet contesta _ _ _ _ _ . Si ho endevina
es queda al centre i si no havia de donar una prenda. Aquesta es queda
al centre del joc. Per recuperarla es deia.
- ¿ De quien es esta miñona
?
- de una servidora.
- ¿ Que harà para recuperarla
?
- lo que usted me mande.
Casetes
(Joc de nenes)
Objectiu: Jugar amb imaginació
fen famílies.
Participants:
Tots els que vulguin.
Lloc:
1. La cabana del mut.
2. La mineta de la sal.
3. Els refugis de l'era del Fideu.
4. Als trullets.
5. A la plaça.
6. A Sant Blasi.
7. A la teuleria ( bàscula).
8. A la bassa ( benzinera).
9. A les fonts.
Desenvolupament: El grup de
nenes que jugaven, construïen en primer lloc la casa amb les separacions
corresponents: menjador, cuina, habitació... etc. Aquestes les feien
amb palla.
Després constituïen la família:
una era el pare, l'altra la mare, els fills,
avis... etc. I cadascun desenvolupava el seu rol o funció.
Els Patacons
Els patacons es construïen amb cartes
velles: s'agafava una carta i és partia en dues meitats; llavors
doblaven els extrems i s'encaixaven les dues parts, de manera que és
formava una mena de capseta.
Com s'hi jugava?
Es posaven tots els patacons de panxa al
terra. Cada jugador tenia un patacó que tirava amb força
contra els altres, i si els aconseguia girar se'ls quedava. Guanyava qui
tenia més patacons.
Objectiu: Guanyar patacons.
Material: Cartes velles i
un taló de sabata.
Lloc: a l'aire lliure.
Desenvolupament:
Col·loquem els patacons en tres files
de tres. Situem el taló de sabata a set o vuit passes dels patacons
marcant el límit. S'ha de tirar amb força amb la pinça
dels dits e intentar arrossegar els patacons i que passin el límit
del taló. Guanya el jugador que ha aconseguit més patacons.
Tirar llidons
(Joc de nens)
Participants: Els que vulguin.
Equips: 2
Objectiu: Intentar tocar als
nens de l'altre equip amb els llidons o amb els pinyols.
Material: Llidons i canuts.
Lloc: en un espai ampli normalment
al camp.
Desenvolupament:
Els participants dels dos equips tiraran
els llidons (fruit) amb canuts als contrincants, intentant tocar el màxim
nombre de persones i evitant ésser tocat. Si un llidó et
toca, quedes eliminat del joc.
Guanya l'equip que li resten més
participants.
El rull
Participants: dos persones.
Objectiu: tirar les agulles
dins d'un cercle.
Material: agulles de cap doblegades
per la meitat i un cercle.
Desenvolupament:
S'agafen els dits petits dels dos participants.
Amb la resta dels dits de la ma, intentes tirar les agulles dins el cercle.
Et deixes els dits petits e intentes introduir les agulles que han quedat
fora amb les pinsà dels dit gros. El jugador que aconsegueix ficar
les seves agulles dins de cercle guanya es queda també les agulles
de l'altre jugador.
Joc de la pissarra
(quan plovia a l'hora de pati)
Participants: tota la classe.
Equips: dos equips.
Objectiu: donades unes pautes
(p_ _ _ _ _ _a)la primera i la darrera lletra
d'una paraula intentar saber de quin nom es tracta.
Material: pissarra i guix.
Lloc: a l'escola.
Desenvolupament: els membres
d'un equip pensen una paraula difícil i posen a la pissarra la primera
i la darrera lletra i deixen ratlles pels espais buits.
L'altre equip ha d'intentar esbrinar de
quina paraula es tracta. Ho ha de fer el més ràpid que puguin.
Després s'intercanviaran els papers
i guanya l'equip que ha endevinat més paraules.
rutlla
Objectiu: portar una roda
de ferro pel carrer i córrer amb ella.
Material: una roda de ferro
amb un ganxo també de ferro.
Lloc: pels carrers del poble.
Desenvolupament:
Agafar una roda de bicicleta i es treuen
els radis i la coberta. S'acopla a un ganxo de ferro i es fa rodar
pels carrers del poble. Es pot fer mes ràpid, mes lent etc.
ESPARDENYETA
Participants: una rotllana
de nens.
Objectiu: Agafar l'espardenya
i intentar tocar a la persona que l'ha deixat darrere nostre abans que
es col·loqui al seu lloc.
Lloc: a l' aire lliure : carrer,
pati,...etc.
Material : espardenyeta.
Desenvolupament:
Hi ha un grup de nens al terra formant una
rotllana .Un nen està fora de la rotllana i mentre els seus companys
canten la cançó, ell intenta amagar l' espardenya darrera
d` un d'ells.
A mi pata
Objectiu: llençar una
pilota petita contra la paret. Intentar agafar-la sense caure al terra.
Lloc:
al carrer, pati de l'escola etc.
Material: una pilota.
Desenvolupament:
Els nens es col·locaran en fila i
esperaran el torn. Cada un agafarà la pilota i la tirarà
al centre de la paret i la intentarà recupera-la sense caure sense
caure al terra i tot cantant aquesta cançó:
"Mi pata no come"
"Mi pata no bebe"
"Mi pata no gasta zapatos"
Jocs de corda.
Joc: Dubles.
Objectiu: Aconseguir saltar
sense caure quan s´estira la corda tot cantant aquesta cançó:
" Patinar, patinar, patinaba una niña
en París, tropezó, resbaló, resbaló
y en el monte cayó. Fue a parar, fue a parar, fue a parar
al fondo del mar."
Material: corda.
Lloc: carrer .
Jocs de corda.
Joc: " La barqueta es tomba".
Objectiu: Aconseguir saltar
el major nombre de vegades possible sense aixafar la corda,
que seguirà el moviment de balanceig d´una barca, mentre
la resta de participants canta aquesta cançó:
"Si la barqueta es tomba, nena no tinguis
por, tira la canya a l'aire i agafat al timó."
Material: corda.
Lloc: carrer.