"ELS NOMS DE LES CASES"

Aquest any la primera jornada cultural ha estat dedicada als noms de les cases. En els diferents pobles s'han dut a terme vàries activitats per treballar aquest tema.
ALGERRI
La jornada va començar amb una excursió pels carrers del poble, per poder-nos fixar amb les plaques que moltes cases tenen a la façana del nom de la casa. Després de fotografiar-les i apuntar la seva situació es va tornar cap a l'escola. Aquí els grans van fer un treball de recerca. Primer van llistar els noms de les cases i la seva situació al carrer o plaça on es trobaven; després cercaren l'origen del nom i elaboraren una fitxa resum amb totes les dades. Aquí en teniu una mostra.
Els més petits, després d'observar les plaques i veure'n els detalls (sanefes,motius florals, dibuixos d'oficis...) van dissenyar diverses plaques. També van jugar tot composant els noms de les cases amb els cartronets de les lletres.

CASTELLÓ DE FRAFANYA
Alumnes i mestres van sortir a fer un tomb pel poble tot observant les plaques de les façanes del poble.
Els més grans, després de fer un extens recull dels noms de moltes cases (amb i sense placa), els van classificar: per ordre alfabètic, si eren els cognoms de la família, si feien referència a algun ofici o a alguna part del cos humà, si eren noms de llocs... En aquesta graella es resumeix el resultat de la classificació.
Els nens de Cicle Inicial i Ed. Infantil van reproduir les plaques de casa seva. Els alumnes que no en tenien se la van inventar. Aquestes van ser les seves creacions.

IVARS
Des de l'escola es va demanar informació als pares, padrins, tiets... sobre els noms de cada casa.
Un cop recollides totes aquestes dades, els més grans van classificar els noms en diferents categories, segons responien a: oficis, llocs de procedència, característiques físiques o manera de ser, cognom o nom, objectes... Aquesta classificació es va recollir en una taula.
Després indagaren l'origen d'aquest nom, i varen fer un recull del perquè del nom de cada casa.
Els petits van completar una fitxa individual del nom de cada casa, on s'especificava el nom, el seu origen i el dibuix de la placa per decorar-lo.