"VESTIGIS DEL PASSAT"

Seguint amb la mirada en el nostre passat, la II Jornada Cultural ha estat titulada "Els vestigis del passat". Sota aquest tema, els alumnes de les tres escoles han visitat monuments, construccions, edificis... que estan en els seus respectius pobles, i que en una època antiga tenien alguna funció; molt d'ells avui estan en desús.
.
ALGERRI
    El dia 20 de febrer els nens/es de l'escola juntament amb les mestres, van anar a visitar els "Trullets". Van tenir com a guia el Sr. Jesús Brufal, un gran entés en aquest tema. Els trullets es troben situats a les afores del poble, ja que a les cases antigament, no tenien prou espai per emmagatzemar el vi.
Algerri tenia un gran passat vinícola, i a mitjans del s.XVI s'utilitzaven els trullets per a guardar el vi, o per exprimir el raïm i obtenir-ne el vi. Consten de dues cavitats excavades en una roca de guix (ja que aquest material amb el vi fermenta), comunicades a través d'un canalet per on circulava el vi.
Està declarat monument d'interès local pel Consell Comarcal, i no hi ha cap altre lloc a Catalunya on n'hi hagi. Degut a aquesta importància es va fer un camp de treball per netejar-los i aquest estiu se'n realitzarà un per restaurar-los. N'hi ha 26 catalogats.
A l'escola, tots els alumnes varen dibuixar els trullets, i els més grans van recopilar la informació per elaborar un dossier explicant: la situació, l'època, la utilitat, la construcció... Tot aquest recull està penjat en un mural al vestíbul de l'escola.

trull1
trull2

CASTELLÓ DE FARFANYA

Alumnes i mestres van fer un recorregut pels momuments més propers a l'escola. La Srta. Ramona, nascuda a Castelló, va fer una explicació de tot el que anaven veient. Un cop finalitzada l'excursió pel poble, des del Torrent els nens varen fer un dibuix al natural del Castell i les Torres sarraïnes.
Un cop a l'escola, tant grans com petits, van recopilar la informació per elaborar un dossier cadascú al seu nivell. Els més grans varen buscar a Internet més dades sobre els momuments (anys, reis que hi havia...) per completar i poder elaborar una breu explicació de cada cosa.
Degut a la importància que tenia Castelló en temps passats, hi ha una gran quantitat de restes monumentals en el seu terme, però només es van poder visitar les següents: el pont, la font, l'esglèsia de Sant Miquel, la presó (per dins), la casa de la duquesa d'Alba i els porxos. Des de més lluny, s'observaren una torre sarraïna i el castell de Santa Maria.
Va ser una excursió molt profitosa.
font1
preso1
santama
sarraina

IVARS
Es van realitzar dues sortides a cases d'alumnes de l'escola. En la primera varen visitar una cova que estava a l'era de casa de la Clara. Allí, antigament es guardava el vi, alhora que servia també com a refugi. L'alcalde del poble i padrí d'un alumne va fer les explicacions de les coses que anaven veient i un tiet va explicar les eines que s'utilitzaven.
En acabar els van obsequiar amb un esmorzar.
El segon  dia van anar a casa de la Laura, on hi ha un celler i un trull enterrat. En sortir d'aquí es van dirigir a casa de la Mariona on observaren estris antics: calaixera, planxa, braser... Allí també van rebre una explicació sobre l'ús de cada eina.
En arribar a l'escola, els més petits varen redactar un escrit i van fer un dibuix del que havien vist, mentre que els nens més grans ho comentaren a nivell oral.
foto1
foto2