PERSONATGE DE RENOM D'IVARS DE NOGUERA

Tots els nens de l’escola vam decidir escriure la biografia del Damià Sans Magrí, nascut a Ivars de Noguera i cantant del grup de rumba lleidatà Ambaparà.

AMBAPARÀ inicia les seves actuacions a l'octubre de 2006, a la Fira del Codony de Tremp (Lleida) i a la Sala Stones (Lleida), després d'assajar un repertori de temes propis durant gairebé cinc mesos.

El seu estil musical té una forta base de rumba i salsa, sense deixar de banda cúmbies i algún country, i fins i tot reggae amb tornades de rumba.

La formació actual definitiva s'inicia al març de 2007, amb la incorporació d'una "cantant per a la gent que no pot escoltar" (en llengua de signes), la qual cosa ens converteix en un referent a nivell mundial, ja que no hi actualment cap altre grup amb una "cantant" aital.

També, per aquest motiu, hem despertat l'atenció de diferents cadenes de TV, que ho han donat com a notícia, i altres com a reportatge més complert: -La Manyana TV -TV1 Sant Cugat -Euskal Televista -Xarxa de Televisions Locals de Catalunya, TVLleida, StockdesoTV,..

En Damià fou un activista des del Centre Obert del Centre Històric de Lleida "Casal Companyia", on treballava apadrinà la formació "Son de Reyes", formada per gitanos del casc antic. Després es va integrà a Foment de la Rumba Catalana. També estava a l'entitat PROSEC de Lleida.

El 15 d'abril del 2011 el líder del grup de rumba Ambaparà, Damià Sans, va morir a la nit després de patir una indisposició durant un concert a Lleida. Segons va explicar un dels integrants del grup, Raimón Molà, el cantant es va desmaiar en ple concert i més tard una ambulància el va traslladar conscient a l'hospital Arnau de Vilanova. Uns minuts més tard, però, va perdre la vida com a conseqüència d'una aturada cardíaca. "Ens va deixar cantant i en contacte amb la gent, com a ell li agradava. Ha estat un músic excepcional que ha viscut per la música", lamenta el grup. L'enterrament del cantant, de 48 anys, va tenir lloc a Ivars de Noguera, la seva localitat natal.

Per redactar la seva biografia, havíem de cercar el significat d’aquesta paraula i, les dades que calia incloure.

Vam trobar que per escriure la seva vida, havíem de conèixer les seves dades personals, la seva formació acadèmica i la seva vida laboral.

Tot seguit, vam distribuir-nos en tres grups, perquè havíem d’elaborar les preguntes de cada apartat de la biografia, ja que volíem entrevistar a la seva germana, la Magda, per conèixer les seves dades bàsiques i poder redactar la biografia.

Vam cantar també una de les seves cançons "Allioli de codony", la quals ens va agradar molt!

Dimarts dia 22 de maig, a la tarda, va venir la Magda a l’escola, per tal de respondre les nostres preguntes.

Ella ens va explicar coses molt interessants de la seva vida i algunes d’elles ens van cridar l’atenció. Quan anava a l’escola, que ara hi estem nosaltres, va aprendre a tocar la guitarra espanyola, tot sol! Als 9 anys, destacava per la seva intel·ligència i va rebre una beca per anar a la universitat laboral de València, d’aquesta el van traslladar a la d’Osca i d’ allí a l’ IES d’ Almenar.

Des de ben petit, mostrava interès pels nens als quals ensenyava a tocar la guitarra. Actualment feiade monitor a l’associació Prossec de Lleida, on ajudava a adolescents amb dificultats socials.