Xerrades programades

  • Dilluns 7 i dimarts 15 de març. Parlem de feina.
  • Dilluns 18 i dimarts 19 d'abril . El deute extern
  • Dilluns 2 i dimarts 3 de maig. Camps de solidaritat

Activitats 1r trimestre

  • 1.0. ACTIVITAT INICI CURS: PRESENTACIÓ
  • 1.1. ACTIVITAT PRIMERA: ELECCIÓ DE DELEGAT
    · Presentació dels candidats.
    · Votació.
    · Aclarir les funcions del delegat: a més d’altres activitats haurà de controlar qui s’encarrega de persianes i llums.
  • 1.2. ACTIVITAT: TRIA I REMENA (Ens anem coneixent més)
    Una activitat per començament de curs per tal que els companys es vagin coneixent més.
  • 1.3. ACTIVITAT: L’AIGUAT (Activitats per estimular la confiança)
    Una activitat on es proposa una situació límit i caldrà prendre decisions en grup.
  • 1.4. ACTIVITAT: ANÀLISI DE CONFLICTES I MOTIVACIONS (Convivència i civisme)
    Una activitat on s’analitzaran cinc possibles conflictes en un grup.
  • 1.5. ACTIVITAT: L’AUTORRETRAT I BESTIESES ANIMALADES (Autoestima i respecte per un mateix)
    Dues activitats divertides.
  • 1.6. ACTIVITAT: EL TEMPS DE LLEURE
    Dues activitats per ajudar-los a descobrir més coses a fer a part d’estudiar. Es poden fer independentment.
    • 1.6.1. ACTIVITAT 1: L’entorn social
    • 1.6.2. ACTIVITAT 2: L’àmbit de les afeccions personals
    • 1.6.3. ACTIVITAT: El lleure
  • 1.7. ACTIVITAT: Ets un ciutadà
    Una activitat on es parla dels drets i deures de cada ciutadà.
  • 1.8. ACTIVITAT: Vols estar ben informat?
    Un recull d’adreces interessants pels ciutadans.
  • 1.9. ACTIVITAT: QUART MÓN
    Unes activitats per prendre consciència de les desigualtats que hi ha en el món.
    • 1.9.1. ACTIVITAT 1: QUÈ ÉS EL QUART MÓN?
    • 1.9.2. ACTIVITAT 2: PER QUÈ EXISTEIX EL QUART MÓN?
    • 1.9.3. ACTIVITAT 3: ELS COL·LECTIUS MÉS AFECTATS
    • 1.9.4. ACTIVITAT 4: LA RESPOSTA SOCIAL
  • 1.10. ACTIVITAT: Nacions, estats i fronteres
    Unes activitats per reflexionar.
    • 1.10.1. ACTIVITAT 1: Aproximació a la realitat dels països
    • 1.10.2. ACTIVITAT 2: Països del segle XXI
    • 1.10.3. ACTIVITAT 3: Bon ús i mal ús del nacionalisme
    • 1.10..4. ACTIVITAT 4: Estimar el país i fer que canviï.
  • 1.11. ACTIVITAT: DISCUSSIÓ GUIADA
    Tema: Està justificat el maltractamet en alguns casos?
    Objectiu: reflexionar sobre el maltractament als nens i a les dones. Analitzar possibles casos sortits a la prensa.
  • 1.12. ACTIVITAT: CINE-FORUM
    El bola
    Objectiu: reflexionar sobre el maltractament als nens.
    Reflexió: seria convenient en acabar de veure la pel·lícula que fessin una reflexió escrita sobre el tema de la discussió i la peli vista.
  • 1.13. ACTIVITAT: XERRADA
  • 1.14. ACTIVITAT: VULL DISCULPAR-ME
    Valoració de l’habilitat de demanar perdó en situacions diverses
  • 1.15. ACTIVITAT: T’ESTIMO
    Relacions afectives, valoració positiva d’aquestes relacions i anàlisi d’alguns conflictes en les relacions afectives.
  • 1.16. ACTIVITAT: XERRADA
  • 1.17. DARRERA ACTIVITAT: PREPARACIÓ DE L’AVALUACIÓ
    · Parlar individualment amb cada alumne. La resta poden llegir o estudiar.
    · Comentar les faltes d’assistència i disciplina.
    · Comentar com va el curs i les possibles notes.
  • 1.18. ACTIVITAT: ENTREGA DE NOTES
    · Comentar individualment amb cada alumne les notes.
    · Netejar les taules i deixar ordenada l’aula pel següent trimestre.
    · Avaluació de les activitats de tutoria.
    · Repartir variables del següent trimestre.

Activitats 1r trimestre

  • 2.1. QUÈ FARÉ QUAN ACABI 4T D’ESO?
    Aquest serà el tema central de les classes de tutoria durant el segon trimestre. Hi ha una primera part per orientar-los una mica sobre quines són les seves habilitats i aptituds. I després hi ha una segona part on poden veure tot els estudis que poden fer en acabar 4t d’ESO. Hi ha diferents activitats de cada part per triar quina pot ser més adequada en cada grup. Per cada una hi ha un guió per al tutor i unes fitxes per fer els alumnes.
  • 2.2. ACTIVITAT: ORIENTACIÓ
    Es presenten diferents tipus d’activitats on es pretén que l’alumne descobreixi quines habilitats posseeix i quines no, per tal de començar a pensar a què es voldrà dedicar en un futur. Es tractaria de triar-ne una per fer amb el grup.
    • 2.2.1. ACTIVITAT INICIAL: Reflexió per als alumnes de 4t d’ESO
    • 2.2.2. ACTIVITAT A: PER A QUÈ SERVEIXO? (Primera part)
      PER A QUÈ SERVEIXO? (Segona part)
      2.2.3. ACTIVITAT B: ORIENTACIÓ PERSONAL 2 (Guix)
    • 2.2.4. ACTIVITAT C: Quadern d’orientació professional
      Es presenten les fotocòpies preparades per treballar amb els alumnes i un guió per al tutor. Hi ha també alguns quaderns originals per grups poc nombrosos. Aquesta activitat és molt completa però requereix gran concentració i més d’una sessió.
    • 2.2.5. ACTIVITAT D: Taula d’aptituds i valors depenent de grup ocupacional
      Un cop feta alguna de les activitats anteriors seria convenient donar un cop d’ull en aquesta taula on hi ha un recull de tota la informació obtinguda.
  • 2.3. ACTIVITAT: ELS ESTUDIS
    · ACTIVITAT A:
    • 2.3.1. SESSIÓ 1: Què estudiem?
      Objectiu: que l’alumne tingui clar quins estudis està fent i com és l’actual sistema educatiu.
    • 2.3.2. SESSIÓ 2: I què podem estudiar?
      Objectiu: que l’alumne tingui informació sobre els estudis que podrà seguir en acabar l’ESO. La sessió està dividida en dues parts:
      SESSIÓ 2.1: El batxillerat
      SESSIÓ 2.2: Els cicles formatius
    • 2.3.3. SESSIÓ 3: La universitat
      Objectiu: es presentarà un esquema del què és la universitat. Hi ha, a més, alguns CD roms de diferents universitats.
    • 2.3.4. SESSIÓ 4: M’ajudes a TRIAR ESTUDIS?
      Objectiu: veure si a l’alumne li ha quedat prou clar tot el que s’ha vist. Per això es presentaran uns casos per triar el camí a seguir.
    • · 2.3.5. ACTIVITAT B: Sessió pels alumnes que acaben l’ESO
      0. Presa de decisions
      1. Itineraris
      2. Batxillerat
      3. Formació Professional Específica de Grau Mitjà
      4. Cicles Formatius Experimentals d’Arts Plàstiques i Disseny de Grau Mitjà
      5. Accés als programes de Garantia Social
      6. Equivalències amb el sistema educatiu actual
      7. Altres ensenyaments
      8. Beques i ajuts
  • 2.4. ACTIVITAT: CONFLICTES
    Dues activitats per triar-ne una on es presenten als alumnes cinc situacions per analitzar. Treballaran en grups i faran les activitats que el tutor proposarà i que trobarà en el seu guió.
    • 2.4.1. ACTIVITAT A: CONFLICTES EN EL GRUP
    • 2.4.2. ACTIVITAT B: ANÀLISI DE CONFLICTES I MOTIVACIONS
  • 2.5. ACTIVITAT: DIVERSITAT
    Diferents activitats per treballar la convivència entre diferents cultures. Les tres activitats estan relacionades però es poden fer per separat.
    • 2.5.1. ACTIVITAT 1: DIVERSITAT I DESIGUALTAT
    • 2.5.2. ACTIVITAT 2: DIVERSITAT CULTURAL A CASA NOSTRA
    • 2.5.3. ACTIVITAT 3: A FAVOR DE LA INTERCULTURALITAT
  • 2.6. ACTIVITAT: FÒRUM O DEBAT
    Tema: És important la teva imatge?
    Objectius: reflexionar sobre possibles problemes d’autoestima que poden sorgir a l’adolescència. Valorar la influència dels models estètics que marca la societat en la maduració personal dels joves.
  • 2.7. ACTIVITAT: CINE-FORUM
    La boda de Muriel
    Objectius: reflexionar sobre possibles problemes d’autoestima.
    Reflexió: seria convenient en acabar de veure la pel·lícula que fessin una reflexió escrita sobre el tema del debat i de la peli vista.
  • 2.8. ACTIVITAT: XERRADA
  • 2.9. ACTIVITAT: QUI SÓC JO?
    Autoconeixement, reconeixement de trets de caràcter, introducció a la reflexió i escriptura personals.
  • 2.10. DARRERA ACTIVITAT: PREPARACIÓ DE L’AVALUACIÓ
    · Parlar individualment amb cada alumne. La resta poden llegir o estudiar.
    · Comentar les faltes d’assistència i disciplina.
    · Comentar com va el curs i les possibles notes.
  • 2.11. ACTIVITAT: ENTREGA DE NOTES
    · Comentar individualment amb cada alumne les notes.
    · Netejar les taules i deixar ordenada l’aula pel següent trimestre.
    · Avaluació de les activitats de tutoria.
    · Repartir variables del següent trimestre.
    TUTORIES 4t eso TERCER TRIMESTRE 2002-2003

Activitats 3r trimestre

  • 3.1. ACTIVITAT: EL MÓN SOCIO-LABORAL
    Aquesta activitat necessitarà almenys 8 sessions. En cada una es donarà informació sobre la qual hauran de fer activitats en grup. Cada sessió consta de :
    - Guió per al professor
    - Fitxes d’activitats per als alumnes per treballar a cada sessió
    • 3.1.1. ACTIVITAT 1: Famílies ocupacionals
      Objectiu: conèixer les diferents agrupacions de professions que hi ha dins del món laboral.
    • 3.1.2. ACTIVITAT 2: Hi ha discriminació sexista en el món laboral?
      Objectiu: reflexió sobre la discriminació de les dones en el món laboral.
    • 3.1.3. ACTIVITAT 3: La demanda professional
      Objectiu: analitzar ofertes de treball reals aparegudes als diaris.
    • 3.1.4. ACTIVITAT 4: Com es contesten les ofertes de treball
      Objectiu: practicar diferents mètodes per respondre un anunci de treball
      · ACTIVITAT 4.1: Curriculum vitae
      · ACTIVITAT 4.2: Carta de sol·licitud
      · ACTIVITAT 4.3: La instància
      · ACTIVITAT 4.4: Una entrevista per trobar feina
      · ACTIVITAT 4.5: Una conversa telefònica per trobar feina
  • 3.2. ACTIVITAT: Parlem de feina a les escoles
    Aquesta activitat tracta el mateix tema que l’anterior, des d’un altre punt de vista. Les activitats es troben recollides en un llibre que el tutor pot anar seguint.
    • 3.2.1. Bloc I: on buscar feina?
      · Canals de recerca de feina
      · L’autoocupació: una possible sortida a una situació d’atur?
    • 3.2.2. Bloc II: com accedir a la selecció de personal
      · La carta de presentació
      · El currículum
      · Proves de selecció
      · L’entrevista de selecció
    • 3.2.3. Bloc III: incorporació al món laboral
      · El contracte laboral
      · El salari. La nòmina
      · Regulació legal del món del treball
  • 3.3. ACTIVITAT: FÒRUM O DEBAT
    Tema: Hi ha feina per tothom?
    Objectius: reflexionar sobre possibles problemes que es trobaran a l’hora de trobar una feina que els agradi i estigui ben pagada. Reflexionar també sobre la importància de tenir estudis.
  • 3.4. ACTIVITAT: CINE-FORUM
    Full Monty
    Objectius: reflexionar sobre el problema de l’atur.
    Reflexió: seria convenient en acabar de veure la pel·lícula que fessin una reflexió escrita sobre el tema del debat i de la peli vista.
  • 3.5. ACTIVITAT: XERRADA
  • 3.6. ACTIVITAT: XERRADA
  • 3.7. ACTIVITAT: EL MEU FUTUR
    Canvis i projectes de vida, coneixement de les pròpies habilitats i presa de decisions de caire acadèmic i professional.
  • 3.8. DARRERA ACTIVITAT: PREPARACIÓ DE L’AVALUACIÓ
    · Parlar individualment amb cada alumne. La resta poden llegir o estudiar.
    · Comentar les faltes d’assistència i disciplina
    · Comentar com va el curs i les possibles notes.
  • 3.9. ACTIVITAT: ENTREGA DE NOTES
    · Comentar individualment amb cada alumne les notes.
    · Netejar les taules i deixar ordenada l’aula pel següent trimestre.
    · Avaluació de les activitats de tutoria.