Què
és l'autoformació integrada?
La
formació de persones adultes s'adreça a un públic
molt divers. Persones de diferents edats que
tenen interessos i disponibilitat de temps diferents,
així com uns coneixements previs que depenen
de la seva formació anterior, de la seva experiència
professional i del seu bagatge personal. Cal,
per tant, que tots els adults que vulguin millorar
les seves competències bàsiques puguin accedir-hi
en el moment i forma més adequat a les seves
necessitats.
Aquesta
metodologia afavoreix una formació personalitzada
que s'adapta al ritme i sistema d'aprenentatge
que cada alumne necessita. La finalitat no és
que aprengui sol sinó fomentar la seva autoregulació
per tal que sigui capaç de prendre decisions
sobre el què, el com i el quan aprendre. |
|
|
Aquesta
autonomia l'ajudarà a afrontar el repte de l'aprenentatge
al llarg de la vida.
L'autoformació
integrada permet:
- un
ensenyament flexible adaptable als horaris,
necessitats i interessos de cada persona
- treballar
de manera individual o grupal en funció de
les necessitats i activitats a desenvolupar
- que
l'alumne esdevingui protagonista del seu aprenentatge
tenint coneixement des del principi dels objectius,
competències, activitats, criteris i indicadors
d'avaluació
- a
l'alumne seguir el seu ritme, tot desenvolupant
l'itinerari personal, elaborat conjuntament
amb el tutor en el seu inici, i amb seguiment
i acompanyament durant tot el procés
|
Al
CFA Palau de Mar tots
els alumnes del centre aprenen mitjançant l’autoformació
integrada.
Aquesta
metodologia és l’eix vertebrador del
Centre i els seus objectius, com hem vist, són
fomentar l’autonomia i l’aprenentatge
de l’estudiant tot oferint-li espais, materials,
recursos i tutorització per aprendre.
Els alumnes es reuneixen a l’aula amb el professor
per fer la part més teòrica de les assignatures
i per aclarir conceptes. Després complementen
la part d’activitats i recerca a l’espai
d’autoformació, assessorats pel seu professor.
L’espai d’autoformació està
especialment dedicat i dotat amb recursos per aquest
tipus d’aprenentatge.
Tots els alumnes disposen del seu portafoli, l’eina
que els ajuda a l’autoregulació del seu
aprenentatge. Dins el portafoli guarden els plans de
treball i els itineraris formatius, on troben temporalitzats
els continguts a treballar de cada ensenyament i les
seves activitats i exercicis corresponents.
També
guarden al portafoli el full de registre d’activitats
on anoten cada cop que vénen el que han anat
estudiant del pla de treball. Amb totes aquestes eines
s’aconsegueix una participació activa
de l’alumne alhora que l’aprenentatge
és molt més motivador.
Amb
l'objecte de difundir i donar a conèixer la
modalitat formativa que s'ofereix des del CFA Palau
de Mar per a tots els ensenyaments que el centre ofereix
varem elaborar un vídeo que va ser presentat
a la 4a Jornada Innovem celebrada el juny del 2010.
Estructurat
en quatre parts intenta mostrar els espais del centre
(físics i virtuals), les formes de treball
en que es basa l'autoformació A integrada (treball
amb el grup aula i treball autònom), els materials
didàctics i el portafoli com a element que
permet a l'alumne controlar el seu procés d'aprenentatge.
|