| 
             
              | EDUCACIÓ SENSORIAL  |   
              |  
                  - 
                    Maletes pedagògiques - Recull d’idees i materials que molts mestres segurament hauran fet servir en un moment o altre de la seva vida professional i es proposa com un suport per acompanyar els alumnes de Cicle Mitjà en el camí de la “ descoberta dels sentits “.La proposta està organitzada en maletes, una per a cada sentit. A cada maleta es presenta una sèrie d’exercicis amb el corresponent material, perquè els alumnes, gairebé com un joc, observin, toquin, escoltin, experimentin... i gaudeixin dels propis sentits.
 El propòsit de les maletes sensorials no és altre que servir d’ajut als mestres i les mestres, en una línia de treball més experimental i activa, que afavoreixi l’educació i el desenvolupament de la capacitat dels sentits, instruments imprescindibles per a un coneixement no superficial del món que ens envolta.
 La realització d'aquesta proposta s'ha dut a terme amb la col·laboració del Grup de Mestres de l'Anoia. 
 |  
              |  |  |   
              |  | La vistaEls ulls són els òrgans per mitjà dels quals hi veiem. Per veure les coses que ens envolten és necessari que la llum les il·lumini...
 Activitats
 La vista; 
                    La vista és la que treballa; 
                    Agrupem aliments; 
                    Maximemo; 
                    Recorda sensacions; 
                    Llibre d'endevinalles visuals; 
                    Filem prim amb la vista; 
                    Caixa dels tresors òptics: Experimenta!; 
                    Postals lenticulars.
 Activitats complementàries
 El mercat a l'escola; 
                  Titelles amb fruites i verdures; 
                  Amb fruites, verdures, flors, etc.
 |  
              |  |  |   
              | L'oïdaL’oïda és un sentit que ens permet mantenir-nos en contacte els uns amb els altres. El nostre mitjà de comunicació més important és el llenguatge i el seu desenvolupament depèn de l’oïda. Els sons es transformen en percepcions...
 Activitats
 El sentit de l'oïda; 
 Sons amb el cos; Sons amb globus; Aparellem sons; Identifiquem sons; Els sons de la casa; Les campanetes; Audició; Escolta, escolta.
 Activitats complementàries
 Els sons del silenci; Reconeixem instruments de l'escola; El concert dels sorolls.
 |  |  
              |  |  |   
              |  | L'olfacteL’òrgan de l’olfacte es troba al nas. El nas ens serveix per respirar. Quan l'aire passa pel nas, no tan sols es purifica i es tempera sinó que també percebem les olors per mitjà de la pituïtària, que és una membrana mucosa que està a l'interior del nas...
 Activitats
 L'òrgan de l'olfacte; Encens per perfumar; Percebim olors amb els ulls tapats; Aparellem olors; Classifiquem olors; Olorem i observem.
 Activitats complementàries
 Aliments: relació objecte-olor; Descobrim les olors de l'escola; Relacionem dites amb el seu significat.
 |  
              |  |  |  
              | El gust L’òrgan del gust és a la llengua. Percebem el gust de les matèries dissoltes en un líquid o en la saliva. A la llengua hi ha unes rugositats anomenades papil·les, on s’hi troben les cèl·lules gustatives. Els quatre gustos bàsics o qualitats del gust són: dolç, salat, àcid i amarg...
 Activitats
 El gust; Ventall d'aliments; Observem llegums i fruits secs; Els quatre gustos bàsics; El gust i l'olfacte; Imatges gustoses; Plantes aromàtiques i culinàries; Els aliments i l'art; La clara d'ou a punt de neu; Paraules i imatges.
 Activitats complementàries
 El gust i la saliva; La llimona és un conservant; Dites de l'oli; Un berenar casolà.
 |  |  
              |  |  |  
              |  | El tacte La pell és l’òrgan principal del sentit del tacte. La pell està en contacte amb el món exterior i transmet al cervell tota la informació que li arriba. Sent la calor i el fred. Amb la pell de les mans i diferents parts del cos toquem les coses i passem la informació de com són: flonges, dures, rugoses, calentes, etc.
 Activitats
 Descripció de l'òrgan del tacte: la pell; L'esquena és una pissarra; Aparellem textures; Dòmino tàctil; Tactilo (reconeixement de formes); Cada pes té la seva parella; Els animals parlen!; El tacte i les textures; Toca i aparella.
 Activitats complementàries
 Memòria tàctil; Fem braçalets i teixim; Toca amb paraules.
 |  
              |  |  |  
              | Maleta complementària (multisensorial) A la maleta complementària trobareu llibres, làmines i altre material que us pot servir per ampliar els exercicis, propostes i documentació dels diferents sentits. És un material que els alumnes poden mirar, llegir, remenar...
 Activitats
 Classifiquem imatges; Descobrim fruites de temporada; Estampem amb fruites i verdures; Fem composicions; Flota una llimona?; Experimentem amb l'oli i l'aigua; Sal i pebre; Ventall d'aliments.
 |  |  |