Avaluació de la lectura

Introducció

La comprensió lectora és una de les habilitats lingüístiques més difícils d’avaluar ja que hi ha diferents nivells de comprensió i implica habilitats diverses. Per avaluar la comprensió lectora doncs, calen instruments diversificats, utilitzats cadascun per a objectius i funcions diverses. El conjunt de dades i observacions que ens poden oferir aquests instruments permetran una aproximació al coneixement de com aprenen nens i nenes i quines dificultats presenten en la comprensió lectora.

Orientacions

• Valorar les condicions que permetin un clima d’escola que afavoreixi l’interès per la lectura .
  • Plantejar l’avaluació com a regulació ( autoregulació) de la comprensió.
  • Diversificar les activitats d’avaluació que s’han de dur a terme i els instruments a utilitzar.
  • Cal avaluar no només els aspectes quantitatius, sinó també fer un anàlisi qualitativa de les respostes per poder inferir el tipus de dificultat que l’alumnat manifesta i poder ajustar la proposta educativa.
  • Avaluar la comprensió no únicament com a resultat d’un procés.
  • Cal tenir definits els criteris d’avaluació que s’apliquen per valorar la comprensió lectora.
  • Contemplar programacions de nivell que incloguin activitats d’avaluació reforç i ampliació.
  • Utilitzar fulls de registre per fer el seguiment del procés d’ensenyament-aprenentatge de la comprensió escrita.
  • Un cop feta l’avaluació, establir mecanismes per prendre mesures de millora dels aspectes no consolidats.

Recursos disponibles al Servei Educatiu de l'Anoia

Avaluació de la comprensió lectora. Vol. I. Proves ACL. Cicle inicial de primària
Aquest material, adreçat als ensenyants de cicle inicial de primària, ofereix proves d'avaluació de la comprensió lectora en les edats més primerenques.
Avaluació de la comprensió lectora. Proves ACL
Aquest llibre ofereix instruments d'avaluació fiables i de fàcil utilització. Proves per avaluar la comprensió lectora als nivells mitjà i superior de primària.
Revisió de la comprensió lectora de les proves psicopedagògiques d'aprenentatges instrumentals 1r i 2n de Primària
El llibre és una revisió de les proves de comprensió lectora de 1r i 2n de primària que formen part de les Proves Psicopedagògiques d'Aprenentatges Instrumentals.
Avaluar l'aprenentatge
de 3 a 7 anys
Propostes pràctiques d'avaluació de l'aprenentatge al parvulari i al cicle inicial de primària de les àrees de matemàtiques, llenguatge i dibuix per poder conèixer el nivell competencial dels alumnes i orientar la programació d'aula.
Enllaços interessants