COMPRENSIÓ LECTORA
Estratègies metodològiques

Introducció

És important analitzar quina ha de ser l’actuació del docent en el procés d’aprenentatge que realitza l’alumne. Cal reflexionar sobre les metodologies que potencien l’adquisició de les habilitats que es posen en funcionament en situacions d’ensenyament-aprenentatge de la comprensió lectora.
Per tot això, cal disposar d'eines que facilitin el desenvolupament d'estratègies positives respecte la comprensió lectora.

 

Orientacions

  • Cal reforçar aspectes perceptius i de memòria.
  • Treballar diferents tipus de lectura i de forma funcional. Cal que hi hagi un ventall de lectures variades en diferents formats, diferents tipus de text: cartes, revistes, diaris, cartells, notes... Incloure textos elaborats pels propis alumnes, textos preparats, mitjans informàtics.
  • Modelar i acompanyar, adequant-se al nivell del nen en els suports en el tipus i la quantitat de textos que proposem. Seleccionar adequadament els textos a llegir en les diferents àrees.
  • Equilibrar adequadament lectura individual, de preparació prèvia a la lectura col·lectiva, per parelles, expressiva...
  • Plantejar objectius per a cada lectura i en funció d’aquests adaptar l’activitat.
  • Ensenyar estratègies abans, durant i després de la lectura per aprendre a:
    • Activar els coneixements previs
    • Solucionar aspectes de vocabulari
    • Inferir
    • Captar les idees principals
    • Resumir
    • L’estructura del text
    • Mecanismes de control de la comprensió
    • Ensenyar a elaborar preguntes pertinents sobre un text
    • Explicitar i modelar les estratègies més importants
  • Practicar de forma habitual la comprensió lectora de manera individual, cadascú al seu nivell, amb autonomia i respectant el ritme personal.
  • Fer una lectura en veu alta d’una descripció, d’un poema o altre tipus de text i identificar els seus personatges.
  • Llegir una part d’una història (inici o final) i anticipar la resta o esbrinar com ha estat l’inici de la història.
  • Llegir un conte (breu) dues vegades: la primera de forma correcte tal i com figura en el text, i la segona incloent algunes variacions (noms, dades, accions…) i identificar els errors i esmentar-los en finalitzar la segona lectura.
  • Llegir un conte prèviament retallat. Es retallen els paràgrafs del conte, es barregen per tal de que quedin desordenats i se’n dona un a cada participant. Es va llegint segons l’ordre que es considera que pot tenir. Cada participant llegeix la part que creu que va en el moment que li toca.
  • Proposar activitats combinant les diferents habilitats comunicatives: llenguatge oral – lectura – escriptura.

Recursos disponibles al Servei Educatiu de l'Anoia

Comprensión lectora. Actividades para el alumnado
dossier
Primària
Lectures complementàries als llibres de text, per ajudar a reforçar la comprensió lectora. Aquestes lectures van dirigides als cursos de 1r, 2n i 3r d'Educació Primària i a tots aquells alumnes que presenten dificultats en els aprenentatges.
Comprensió lectora i raonament verbal. Programa de desenvolupament i reforç
llibre
Secundària
Crèdit d'aprofundiment de llengua per als alumnes del primer cicle de l'ESO o de reforç verbal per alumnes de batxillerat o cicles formatius. L'objectiu de les narracions i els exercicis que proposa aquest llibre és el de treballar el raonament verbal mitjançant activitats mentals.
El aprendizaje cooperativo de la comprensión lectora
dossier
Primària
Secundària
Projecte de treball pensat per perfeccionar la comprensió de textos en llengua castellana amb alumnes a partir del tercer cicle d'educació primària. El material de treball el constitueix una selecció de 17 textos rellevants de la literatura infantil. Cada text va acompanyat de cinc propostes d'activitats diferents de comprensió lectora.
Taller de comprensión lectora
Llibre
Secundària
Estratègies i activitats lingüístiques destinades a l'alumnat de secundària i batxillerat: Conté diversos apartats que tracten l'eficàcia lectora, les tècniques de comprensió, la composició de textos, etc.
Del plaer de llegir al joc d'escriure
Llibre
Professorat
Tres propostes de creació literària a partir de tres lectures: "El Zoo d'en Pitus", "La casa sota la sorra" i "De mica en mica s'omple la pica".
Los hábitos de lectura. Aprendizaje y motivación
Llibre
Professorat
L'objectiu d’aquest llibre és mostrar alguns dels camins oberts per la investigació pedagògica per a la solució del fracàs escolar per mitjà de la lectura.
Llegir per escriure. Escriure per llegir
Llibre
Professorat
Experiència de lectura i d'escriptura literàries portada a terme durant deu anys amb alumnes d'ensenyament secundari. Motiva el gust a llegir i escriure mitjançant el desenvolupament de tota classe de procediments, tècniques, recursos i activitats.
El poder de leer
Llibre
Professorat
Obra concebuda com a eina de treball adreçada als educadors, en la qual s'ofereixen tècniques, procediments i orientacions per a l'ensenyament i l'aprenentatge dels mètodes de lectura.
Llibres d'Aliorna. Suggeriments per a una lectura creadora
Llibre
Professorat
La finalitat d'aquest llibre és la de suggerir als mestres un seguit de possibilitats de treball a partir dels llibres de l'editorial en qüestió.
Estrategias para una lectura reflexiva
Llibre
Professorat
El mestre ha de conduir a l'alumnat al difícil estadi de la reflexió i el discerniment. De res serveix programar una càrrega de continguts, si els alumnes van perduts en una mar de dubtes i de pors...
Estrategias de lectura
Llibre
Professorat
Fonamentalment aquest llibre tracta de l'aprenentatge de les estratègies de comprensió lectora. Conté una extensa bibliografia sobre el tema i un annex amb una proposta de seqüència didàctica per primària i per educació infantil.
Tècniques de lectura eficaç
Llibre
Professorat
Orientacions pràctiques sobre l’avaluació de la lectura eficaç; jocs de lectura; exercicis per a desenvolupar la capacitat visual, mitjançant el taquitoscopi o l'ordinador. Tot per afavorir un bon aprenentatge de la lectura.
Lectogrup. Quadern d'eficàcia lectora blau
Quadern
Primària

Lectogrup és un projecte pensat per treballar i millorar l'eficàcia lectora dels nens i nenes des de segon fins a sisè de primària. Es parteix de l'agrupació flexible dels alumnes tenint en compte el seunivell inicial de competència lectora. El material de tot el projecte es recull en cinc quaderns que corresponen a cinc nivells de dificultat diferents, des del nivell d’iniciació al nivell molt avançat.

Lectogrup. Quadern d'eficàcia lectora groc
Quadern
Primària
Lectogrup. Quadern d'eficàcia lectora verd
Quadern
Primària
Lectogrup. Quadern d'eficàcia lectora vermell
Quadern
Primària
Lectogrup. Quadern d'eficàcia lectora lila
Quadern
Primària
Camins. Exercicis de comprensió lectora
Llibre
Primària
Aquest material aplega una selecció de lectures variades en el tema i en la forma: poemes, contes, acudits, publicitat, anècdotes, gràfics, rondalles, etc. També una proposta d'exercicis sobre cadascuna d'aquestes lectures.
Quadern de lectura progressiva:
Nivell bàsic 1
Nivell bàsic 2
Nivell bàsic 3
Quadern
Secundària
Llibrets amb lectures curtes per a l'aprenentatge del català. Cada lectura correspon a una unitat i fan referència a la cultura i costums del nostre país. Cadascuna conté un petit llistat de vocabulari amb la traducció en castellà, francès i anglès. El disc compacte conté l'audició de les lectures del llibre.
Llegim i escrivim. El tren
Quadern
Primària
Aquest quadern presenta un tema molt atractiu als infants com és la comunicació i el transport per tren. Tant els textos com les il·lustracions pretenen acostar l'infant al coneixement objectiu d'una part de la realitat. Presenta diversos nivells de lectura.
Practica la lectura 1
Practica la lectura 2
Practica la lectura 3
Practica la lectura 4
Practica la lectura 5
Practica la lectura 6
Quadern
Primària
L'objectiu d'aquests sis quaderns és iniciar l'infant de primària en la pràctica i, sobretot, en la comprensió de la lectura d'una manera individual. Cada quadern consta de sis lectures curtes, amb un grau progressiu de dificultat.
Quaderns de comprensió lectora:
A. Les joguines
B. El safari dels animals
C. Ratolins en perill
D. Peripècies en un hotel
Quadern
Primària
L'objectiu d'aquests quaderns és enfrontar l'infant individualment amb el text per tal que sigui ell o ella qui realitza l'esforç intel·lectual necessari per elaborar-ne el significat i per resoldre, de la millor manera de què és capaç, les activitats que se li proposen.
CREDA MIL
DVD
Infantil
Primària
Sel·lecció de materials publicats pel Departament d'Educació, d'interès per treballar el llenguatge i la parla. També hi ha un apartat per treballar la fonètica i la fonologia.
Tallers de llenguatge. La platja
Quadern
Guia didàctica
Infantil
Professorat
La col·lecció de llibres 'Tallers de llenguatge' és un conjunt de materials i activitats pensats per a treballar els diferents aspectes que componen el llenguatge, tant oral com escrit. És un recurs per a logopedes, mestres, psicòlegs... que en el seu treball tenen com a objectiu l'ensenyament de la parla i del llenguatge. És indicat també per a tractar trastorns i retards en l'adquisició del llenguatge, així com per a ensenyar català als alumnes d'incorporació tardana.
Tallers de llenguatge. El dinar
Quadern
Guia didàctica
Infantil
Professorat
Tallers de llenguatge. El treball
Quadern
Guia didàctica
Infantil
Professorat
Tallers de llenguatge. La ciutat
Quadern
Guia didàctica
Infantil
Professorat
Aprenent i ensenyant a parlar
Llibre
Professorat
Estratègies per plantejar la feina de l'alumnat que té dificultats de comunicació i llenguatge, perquè presenten retard, algun trastorn específic o perquè viuen alguna situació educativa especial.
Atelier des contes
Joc
Infantil
Cicle Inicial
Aquest joc es composa de 55 cartes il·lustrades amb els personatges, els indrets i els objectes de nou contes tradicionals que es poden narrar o bé inventar-ne molts d'altres. Tracta de desenvolupar la imaginació, la memorització i l'atenció.
Accents
llibre
primària
secundària
Recull de narracions breus que pretén facilitar l'aprenentatge de la llengua catalana a aquells nois i noies adolescents que, o bé s'han incorporat fa poc al nostre sistema educatiu, o bé requereixen d'un nivell més adaptat de lectura.
Llevat. Textos per a alumnes d'incorporació tardana
llibre
primària
secundària
Llevat és un recull de textos narratius elaborats per a l'ensenyament de la llengua catalana com a segona llengua.
Vacances inoblidables
llibre
ensenyants
secundària
Explica l'estiu que va passar en Pere, un noi de setze anys, habitant d'un municipi de dos mil habitants.
Comprensió lectora
dossier
primària
secundària
Cinc dossiers amb diferents tipus de textos per realitzar un treball pràctic i funcional de comprensió lectora. Etiquetes; prospectes mèdics; formularis; instàncies; currículum vitae; noticies; correspondència personal i correu electrònic; anuncis; propaganda; contes i narracions.
Enllaços interessants
Banc de recursos: La lectura, font de plaer i de coneixement
Pàgina molt complerta al voltant de la lectura. Hi podeu trobar recursos, documentació, llicències, guies de lectura, propostes didàctiques, enllaços...
Grup de treball de diferents CRP de Catalunya.
Carpeta de recursos biblioteca
Espai per compartir recursos, idees i documents entre els centres educatius.
CRP del Prat de Llobregat
Webs relacionades amb el foment de la lectura
Selecció de recursos relacionats amb l'organització de les biblioteques i activitats de suport i foment a la lectura.
CRP del Prat de Llobregat
Creació d'un món d'emocions. Activitats de biblioteca
Fitxes descriptives de propostes de treball en l'àmbit de la biblioteca escolar.
CRP de Sant Vicençs dels Horts
La invitació a la lectura
No s'obtindran resultats duradors en lectura si no es proporciona als infants el gust de llegir, el gust de les paraules. L'escola tota sola no ho pot fer...
Pàgina personal de Jaume Centelles Pastor, mestre de l'escola Sant Josep - El Pi de L'Hospitalet