COMPRENSIÓ LECTORA
Motivació

Introducció

Caldria que els centres comptessin amb un document on es recullin actuacions per afavorir la motivació per la lectura, ja que és un tema que preocupa a la majoria de centres, sobretot en els nivells escolars més alts. La motivació per la lectura és necessària perquè l’alumne comprengui què llegeix i perquè llegeix. És important que l’escola es plantegi actuacions de cara a afavorir actituds positives envers la lectura.

 

Orientacions

  • En els primers contactes amb els textos escrits, una part de la motivació ve donada per la funcionalitat (escriure notes als pares, llistes...) i l’altre pel plaer d’endinsar-se en una història.
  • Moltes de les activitats extraordinàries citades anteriorment, servirien per motivar la lectura.
  • Motivar a la lectura amb la introducció d’un personatge que introdueixi les activitats de lectura.
  • Hi ha maneres de plantejar les activitats a l’aula que faciliten l’ús de la lectura, com el treball per projectes, treball per grups, els racons…
  • Revista del centre feta pels propis alumnes i on hi hagi històries a seguir periòdicament.
  • Sessions d’animació a la lectura. Podeu trobar diferents experiències de centres a l’apartat de recursos.
  • Animacions teatrelitzades
  • Explicació de l’autor: El mateix autor del conte o llibre ens explica i ens motiva la lectura
  • Visita al Bibliobús
  • Visita a la fira del llibre
  • Certàmens literaris
  • Padrins de lectura: activitat on els alumnes més grans de l'escola agafen la responsabilitat de ser el padrí de lectura d'un alumne més petit, organitzant certs espais de trobada on llegeixen junts. Podeu trobar més informació i un exemple d'aplicació d'aquest projecte a l’apartat de recursos.
  • Seleccionar textos adients (edats dels alumnes, interessos…)
  • Incorporar al treball de l’alumne un registre de lectures, que permeti observar la pròpia evolució.
  • Elaborar un llistat de llibres de lectura a recomanar als alumnes.
  • Consensuar estratègies per la motivació a la lectura, de forma transversal i no únicament en situacions extraordinàries.
  • Potenciar l’ús de la lectura per plaer, possibilitant diferents moments per a llegir de forma, aparentment, no estructurada, amb oferta de materials i llibres diversos , interactuant amb l’alumnat , valorant-ho, interrogant-lo , animant-lo i facilitant la interacció entre iguals.
  • Fer èmfasi en la comprensió i no tant en la correcció formal.
  • Recomanar llibres, debats i tertúlies literàries.
  • Potenciar la oralitat de la lectura , no tant com un acte mecànic, sinó com a expressió comunicativa, modulació de veu, gesticulació, etc.
  • Potenciar l’escolta de textos amb un bon model (mestre, o altres)
  • Destinar temps per a conversar sobre allò que s’ha llegit.
  • Valorar la diversitat lingüística en la oralització de la lectura.
  • Escollir textos de cultures diverses existents a l’aula, per tal potenciar la vinculació i motivació de tot l’alumnat possible, incentivant el coneixement i respecte mutu.
  • Compartir amb l’entorn proper del centre l’interès per incentivar la lectura, facilitant el coneixement i l’ús de la biblioteca municipal, compartint algun projecte, o coordinar-se amb alguna activitat, el mateix amb el bibliobús, etc.
  • Llegir un conte que presenta algun conflicte i organitzar un debat per intentar resoldre’l. Tot seguit es llegeix el final per veure com ho resol l’autor.
  • Crear el mes del llibre i triar el tema (fantasia, por, dracs, mar, viatges…)
  • Crear el passaport del lector.
  • Llegir un llibre amb l’objectiu de representar-lo en teatre, en titelles, gravar-lo en vídeo…
  • Confeccionar un recull de lectures referides a les llegendes o tradicions pròpies del seu territori.
  • Transformació de textos (de narracions a poesies, de noticies a cartes…)
  • Elaborar un mural amb fragments de contes (moments més apasionants, frases divertides…)
  • Cercar diferents descripcions d’un mateix personatges en diferents contes (la caputxeta vermella en les diferents versions que s’han fet)
  • Creació d’un conte a través d’un joc: cada participant tindrà un full en blanc i un cartronet on hi ha anotatel títol d’un conte popular o conegut per tothom. Cada participant començarà a escriure el conte que li ha tocat. Al cap de dos minuts (o més) s’aturen i es passa el full al company del costat. Aquest llegeix el que hi ha escrit i segueix escrivint el conte que li han passat. En el conte no s’escriu el títol.
  • Incentivar l’ús de la lectura a la biblioteca repartint periòdicament guies de lectures amb dibuixos que les il·lustrin.
  • Recomanacions de llibres entre iguals

Recursos disponibles al Servei Educatiu de l'Anoia

Los hábitos de lectura. Aprendizaje y motivación
Llibre
Professorat
L'objectiu d’aquest llibre és mostrar alguns dels camins oberts per la investigació pedagògica per a la solució del fracàs escolar per mitjà de la lectura.
La biblioteca, un espacio de convivencia
Llibre
Professorat
L'autora, des de la seva experiència com a bibliotecària d'una biblioteca pública, explica estratègies de dinamització i d'animació a la lectura.
Com una novel·la
Llibre
Professorat
Daniel Pennac, que també és professor de literatura, es planteja per què disminueix l'índex de lectura i com és que els joves no llegeixen o llegeixen poc. En aquest assaig defensa el decàleg dels drets imprescindibles del lector.
Llegir: per què?. El llibre i l'infant
Llibre
Professorat
La lectura comença abans de la lectura: no es poden llegir llibres si prèviament no s'ha fet una lectura del món que ens envolta...
Jo llegeixo. Una experiència de biblioteca d'aula al Cicle Mitjà
Llibre
Professorat
Els autors plantegen un seguit d'activitats que responen a una determinada filosofia de la lectura i de l'educació en general: el llibre ha de ser sempre una font de plaer, mai una càrrega.
Llegir per escriure. Escriure per llegir
Llibre
Professorat
Experiència de lectura i d'escriptura literàries portada a terme durant deu anys amb alumnes d'ensenyament secundari. Motiva el gust a llegir i escriure mitjançant el desenvolupament de tota classe de procediments, tècniques, recursos i activitats.
Literatura i creació als ensenyaments secundaris
Llibre
Professorat
Aplec de treballs i experiències de diversos autors de caràcter interdisciplinari en què s'acosta els nois i les noies de manera vital a la literatura.
Itineraris de lectura:
Pep Albanell
Ricardo Alcántara
Maria Barbal
Lluís-Anton Baulenas
Josep M. Benet i Jornet
Jaume Cabré
Joaquim Carbó
Jaume Cela
Jordi Coca
Josep-Francesc Delgado
Miquel Desclot
Antoni Lloret
Andreu Martín
Andreu Sotorra
Emili Teixidor
Carles Torner
Oriol Vergés
Dossier
Professorat
Secundària
Els itineraris de lectura tenen per objectiu que els professors puguin comptar en els seus centres amb la presència de l'autor de les obres que s'han treballat a l'aula i d'aquesta manera poder establir un diàleg entre aquest i els alumnes. En aquestes guies podem trobar les orientacions literàries que el SEDEC ha elaborat per a analitzar l'obra dels autors.
Les tres bessones 3.
La caseta
DVD
Infantil
Cicle Inicial
Cd-rom interactiu de les Tres Bessones. Amb la casa com a escenari, es proposen jocs d'enginy, trencaclosques, làmines per dibuixar i pintar, cançons i d'altres entreteniments educatius.
Les tres bessones 4.
L'escola
DVD
Infantil
Cicle Inicial
Cd-rom interactiu de les Tres Bessones. Amb l'escola com a escenari, es plantegen jocs d'enginy, trencaclosques, làmines per dibuixar i pintar, cançons i d'altres entreteniments educatius.
Atelier des contes
Joc
Infantil
Cicle Inicial
Aquest joc es composa de 55 cartes il·lustrades amb els personatges, els indrets i els objectes de nou contes tradicionals que es poden narrar o bé inventar-ne molts d'altres. Tracta de desenvolupar la imaginació, la memorització i l'atenció.
Els tres porquets
DVD
Infantil
Cicle Inicial
CD-rom interactiu basat en el conte dels tres porquets. Permet veure el text del conte simultàniament en dos dels sis idiomes en que està escrit. Al final hi ha una sèrie d'exercicis (puzles) al voltant de la historieta.
Juga amb en PIPO
a la ciutat
DVD
Infantil
Cicle Inicial
A cada escenari d'aquest recurs, pitjant el ratolí, Pipo ensenya la pronunciació i escriptura dels mots, es pot canviar d'idioma, permet intercanviar minúscules i majúscules, ensenya les lletres de l'abecedari, l'aprenentatge de les síl·labes, construcció de frases, etc.
A tot clic 1
DVD
Infantil
Cicle Inicial
Programa creat per ser utilitzat per alumnes de 3 a 5 anys. Conté un centenar d'activitats de les àrees de matemàtiques, llengua i medi ambient. A l'àrea de llengua es proposen jocs per treballar les discriminacions auditiva i visual, l'abecedari, les famílies de paraules, les seqüències i el vocabulari.
Otijocs
DVD
Infantil
Cicle Inicial
Mitjançant tres personatges que guien les accions, Ot el Bruixot, la Bruixa i el Mussol, es presenten jocs de memòria, orientació, raonament lògic, observació i lingüístics. Disposem dels títols: "Trampa Papú", Noemí i el pilot a l'espai", "Noemí i el pilot als Andes" i "Les aventures de Noemí i el pilot".
Nut i Ka
DVD
Infantil
Cicle Inicial
Programari dissenyat amb l'objectiu de donar suport a l'aprenentatge de la fonètica de la llengua catalana per a alumnes de l'escola infantil i del cicle inicial de primària, així com per a alumnes d'incorporació tardana. Treballa en concret el català central com a segona llengua.
Quina colla tan divertida!
L'illa de les sorpreses
DVD
Infantil
Cicle Inicial
"Quina colla tan divertida" conté activitats de reforç per a l'aprenentatge de la llengua oral, de l'escriptura i de la lectura, en l'entorn més proper dels nens i nenes: la llar, el carrer i l'escola. "L'illa de les sorpreses" segueix la mateixa estructura interactiva. Es treballa la denominació oral, llegida i escrita de sintagmes nominals senzills.
Enllaços interessants
Banc de recursos: La lectura, font de plaer i de coneixement
Pàgina molt complerta al voltant de la lectura. Hi podeu trobar recursos, documentació, llicències, guies de lectura, propostes didàctiques, enllaços...
Grup de treball de diferents CRP de Catalunya.
Activitats de dinamització lectora.
Activitats realitzades per les biblioteques escolars dels centres educatius del Prat de Llobregat. Les activitats es troben agrupades en tres àmbits: Gust per la lectura, Cerca i tractament de la informació i Formació d’usuaris.
CRP del Prat de Llobregat
Els padrins i les padrines de lectura
Nens i nens més grans que voluntàriament fan llegir, un cop per setmana i a l’hora del seu esbarjo, a tots els nens i nenes de P.5
CEIP Sant Climent (Sant Climent de Llobregat)
L'apadrinament de lectura
Experiència d'un centre de primària en que cada alumne/a de 6è nivell apadrina voluntàriament un altre/a de 1r i, un cop a la setmana, es reuneixen una estona per llegir.
CEIP Juan Ramón Jiménez
(Martorell)
Els grups flexibles de lectura
Amb aquesta dinàmica es pretén que cada alumne o alumna es trobi de gust, que se li proporcioni una lectura adequada al seu nivell tant lector com de maduració, i que hi hagi interrelació entre els companys i companyes de diferents classes.
CEIP Sant Climent (Sant Climent de Llobregat)
Anima't a llegir històries
Conjunt d'històries (contes, narracions històriques, obres de teatre, etcètera) amb propostes de treball en línea.
CRP de Sant Vicençs dels Horts
Biblioteca Escolar. Experiències. Animació a la lectura
Conjunt d'experiències i activitats relacionades amb la gestió de biblioteques escolars i l'animació de la lectura.
CRP de Sant Vicençs dels Horts
Espai Puntedu. CEIP Cossetània (Vilanova i la Geltrú)
Espai Puntedu de la Biblioteca escolar del CEIP Cossetània, coordinat per Dolors Bundó.
CEIP Cossetània (Vilanova i la Geltrú). Dolors Bundó (coordinadora)
La invitació a la lectura
No s'obtindran resultats duradors en lectura si no es proporciona als infants el gust de llegir, el gust de les paraules. L'escola tota sola no ho pot fer...
Pàgina personal de Jaume Centelles Pastor, mestre de l'escola Sant Josep - El Pi de L'Hospitalet