COMPRENSIÓ LECTORA
Organització de l'espai i del temps

Introducció

Les variables espai-temps són fonamentals per un plantejament adequat de la lectura. Analitzar quanta estona dediquem cada dia a activitats funcionals de lectura i quin ús fem dels diferents espais de que disposem ens ajudarà a valorar la importància que atorguem a la lectura i fins a quin punt optimitzem els recursos al nostre abast.

 

Orientacions

  • Revisar el temps dedicat a la lectura en les seves diferents modalitats tant a nivell de centre com d’aula. Incrementar-lo de manera equilibrada si cal.
  • Potenciar l’ús de la biblioteca escolar:
    • Establir horaris per a cada grup
    • Obrir la biblioteca més enllà de l’espai escolar i del temps lectiu.
    • Potenciar el servei de préstec pels propis alumnes, per les famílies...
    • Planificar activitats de lectura a la biblioteca.
  • Diversificar espais de lectura.

Recursos disponibles al Servei Educatiu de l'Anoia

La biblioteca, el cor de l'escola
Llibre
Professorat
Defensa la necessitat d'aquest espai fonamental de comunicació i intercanvi en el qual la lectura, la investigació i la recerca d'informació, tinguin el seu lloc de trobada.
La biblioteca mediateca d'infantil a secundària. Proposta de treball
Llibre + CD
Professorat
Aquest document recull i formula propostes d'activitats de biblioteca que poden ser desenvolupades en la majoria de centres docents. Es presenta en dos suports: paper i digital.
La biblioteca escolar. Ni t'ho imagines!
Vídeo
Professorat
En aquest vídeo es mostren aspectes generals que cal conèixer a l'hora d'organitzar la Biblioteca Escolar
Bibliotecas escolares: ideas y buenas prácticas
Llibre
Professorat
Exemples de bones pràctiques d'alguns centres i equips docents que ja han iniciat aquesta tasca i que amb els seus esforços proporcionen models de biblioteques que poden inspirar i oferir actuacions transferibles a altres contextos.
Fer escola des de la biblioteca
Llibre
Professorat
Reflexió sobre com s'ha d'organitzar una biblioteca escolar, i sobre les possibilitats reals que les biblioteques poden aportar a l'escola.
Projecte marc per a la biblioteca mediateca
Llibre
Professorat
L'objectiu és oferir unes pautes per a l'organització de la biblioteca-mediateca als centres educatius: requisits de local, personal i materials.
Enllaços interessants
Carpeta de recursos biblioteca
Espai per compartir recursos, idees i documents entre els centres educatius.
CRP del Prat de Llobregat
Webs relacionades amb el foment de la lectura
Selecció de recursos relacionats amb l'organització de les biblioteques i activitats de suport i foment a la lectura.
CRP del Prat de Llobregat
Creació d'un món d'emocions. Activitats de biblioteca
Fitxes descriptives de propostes de treball en l'àmbit de la biblioteca escolar.
CRP de Sant Vicençs dels Horts
Espai Puntedu. CEIP Cossetània (Vilanova i la Geltrú)
Espai Puntedu de la Biblioteca escolar del CEIP Cossetània, coordinat per Dolors Bundó.
CEIP Cossetània (Vilanova i la Geltrú). Dolors Bundó (coordinadora)
La invitació a la lectura
No s'obtindran resultats duradors en lectura si no es proporciona als infants el gust de llegir, el gust de les paraules. L'escola tota sola no ho pot fer...
Pàgina personal de Jaume Centelles Pastor, mestre de l'escola Sant Josep - El Pi de L'Hospitalet
L'apadrinament de lectura
Experiència d'un centre de primària en que cada alumne/a de 6è nivell apadrina voluntàriament un altre/a de 1r i, un cop a la setmana, es reuneixen una estona per llegir.
CEIP Juan Ramón Jiménez
(Martorell)