Transversalitat de la lectura

Introducció

La lectura s’hauria de treballar des d’una perspectiva més globalitzada, és a dir, no pot ser un treball reduït a les àrees de llengua sinó que ha de ser un treball transversal a totes les àrees, per tal que el seu aprenentatge sigui òptim i funcional. Si treballem la lectura des de totes les àrees, aconseguirem, per una banda, que el treball d’aquella àrea sigui millor ja que no hi haurà tantes dificultats de comprensió de continguts, i per altra banda, aconseguirem millorar la competència bàsica de la lectura.

Orientacions

• Cal compromís de tot el Claustre per treballar la lectura de manera transversal i oferir recursos i metodologies per portar-ho a terme.
  • Seria convenient l’elaboració d’un document on es recollissin tots els acords presos a nivell de Claustre, així com elaborar una programació específica a nivell de continguts i objectius de lectura.
  • Coherència en les metodologies del treball de la lectura en les diferents àrees. És important que el centre es posi d’acord en les metodologies emprades, per tal que els alumnes rebin una manera adequada de treballar. Així, els alumnes podran utilitzar les tècniques de lectura i les estratègies apreses en les diferents àrees, afavorint la seva autonomia.
  • Cal una coordinació intercicles De la mateixa manera que treballem coordinadament entre àrees, s’ha de treballar coordinadament entre cicles, per tal d’anar incrementant de forma progressiva i coherent les demandes en la lectura.
  • La lectura ha de ser funcional. Els infants aprenen la llengua en situacions d’ús, en situacions comunicatives, així mateix aprendran la lectura també en situacions d’ús. Cal que els alumnes sàpiguen perquè llegeixen, amb quin objectiu, per tal que la lectura sigui significativa.
  • Una manera de treballar la lectura transversalment és la realització d’ activitats extraordinàries al centre:
    • activitats relacionades amb les festes populars
    • activitats relacionades amb els projectes a treballar al centre
    • setmanes culturals
    • concursos literaris
    • participació en concursos d’altres entitats
    • escriure la carta als reis
    • obres de teatre
    • conta - contes
    • centre d’interès
    • visites culturals
  • Club de lectors on expliquen els llibres que han llegit

Recursos disponibles al Servei Educatiu de l'Anoia

Llegir i escriure per viure. Alfabetització inicial i ús real de la llengua escrita a l'aula
Es presenta una planificació de l'ensenyament i l'aprenentatge inicials de la lectura i l'escriptura, que integra: els coneixements sobre què és llegir i què és escriure, la manera com els infants aprenen, i les pràctiques útils per iniciar el procés d'alfabetització, sempre en el marc global de funcionament d'una classe.
Llegim i escrivim. El tren
Quadern
Aquest quadern presenta un tema molt atractiu als infants com és la comunicació i el transport per tren. Tant els textos com les il·lustracions pretenen acostar l'infant al coneixement objectiu d'una part de la realitat. Presenta diversos nivells de lectura.
Les tres bessones 3.
La caseta
Cicle Inicial
Cd-rom interactiu de les Tres Bessones. Amb la casa com a escenari, es proposen jocs d'enginy, trencaclosques, làmines per dibuixar i pintar, cançons i d'altres entreteniments educatius.
Les tres bessones 4.
L'escola
Cicle Inicial
Cd-rom interactiu de les Tres Bessones. Amb l'escola com a escenari, es plantegen jocs d'enginy, trencaclosques, làmines per dibuixar i pintar, cançons i d'altres entreteniments educatius.
A tot clic 1
Cicle Inicial
Programa creat per ser utilitzat per alumnes de 3 a 5 anys. Conté un centenar d'activitats de les àrees de matemàtiques, llengua i medi ambient. A l'àrea de llengua es proposen jocs per treballar les discriminacions auditiva i visual, l'abecedari, les famílies de paraules, les seqüències i el vocabulari.
Otijocs
Cicle Inicial
Mitjançant tres personatges que guien les accions, Ot el Bruixot, la Bruixa i el Mussol, es presenten jocs de memòria, orientació, raonament lògic, observació i lingüístics. Disposem dels títols: "Trampa Papú", Noemí i el pilot a l'espai", "Noemí i el pilot als Andes" i "Les aventures de Noemí i el pilot".
Enllaços interessants
Banc de recursos: La lectura, font de plaer i de coneixement
Pàgina molt complerta al voltant de la lectura. Hi podeu trobar recursos, documentació, llicències, guies de lectura, propostes didàctiques, enllaços...
Grup de treball de diferents CRP de Catalunya.
"Lectura i llengua a Primària: com formar lectors"
Article per ampliar el coneixement sobre Transversalitat de la Lectura
Patrici Batalla Serra, Mercè Segarra Sorroche, del CEIP Escola Cooperativa El Puig