LECTURA
NOVA DE LES PINTURES RUPESTRES
DEL PARC CULTURAL DEL RIO MARTÍN
|
INTRODUCCIÓ
Durant el curs 2002-2003,
van dedicar tres períodes a l'estudi de les pintures rupestres
que es troben al Parc Cultural del Río Martín, considerades
d'interès cultural dins del conjunt d' Art Rupestre de la Conca
Mediterrània, declarat Patrimoni Mundial de l' UNESCO l'any 1998.
Volíem
conèixer la vida i els costums de les gents que van viureen una
època tan llunyana. A més a més, a partir de la visita
i l'estudi de les pintures rupestres dels abrics dels Chaparros i dels
Estrets d' Albalate del Arzobispo i del Cerro Felío d' Alacón,
els alumnes i les alumnes vam dibuixar, a la nostra manera, les figures
rupestres que havíem vist i conegut. Ens van agradar tant els nostres
dibuixos que en vam fer una revista. Els dibuixos també ens van
servir per: il·lustrar el calendari que vam fer al taller de plàstica,
pintar el mural al pati de l'escola, transformar-los en escultures de
fusta, fer dos jocs didàctics i decorar samarretes.
|
PROCES DE TREBALL
QUÈ SÓN
LES PINTURES RUPESTRES?
Són
dibuixos que els nostres avantpassats van pintar fa molts anys a les
roques dels abrics, que són coves poc fondes. Estan pintades de
color vermell i negre. Per fer les pintures desfeien les argiles o el
carbó vegetal i feien una pols que després barrejaven amb
aigua, sang, resines, grasses d'animals o clara d'ou.
A les parets de les coves dibuixaven persones, a vegades eren caçadors
amb les seves armes, una dona prenyada, una parella que semblaven novios
També
hi feien molts animals com el porc senglar, cérvols, cabres, cavalls,
llops, toros, rucs
Algunes pintures són símbols amb
dibuixos geomètrics.
Les pintures han durat molts anys perquè estan fetes dins dels
abrics on l'aire no les pot fer malbé i quan plou no els hi entra
aigua.
Al Parc Cultural del Río Martín, a més a més
de les pintures rupestres que vam veure als Chaparros, n'hi ha moltes
més al Estrets d' Albalate del Arzobispo, a Oliete, Alcaine, Obón
i a Alacón, on hi ha una figura molt maca que es diu l'arquer.
COM HEM INTERPRETAT LES PINTURES RUPESTRES?
Primer:
A classe preparant l'excursió i informant-nos del que anàvem
a conèixer, vam veure un vídeo de com vivien a la prehistòria
i ens van donar una fulla per conèixer les pintures rupestres dels
Chaparros. Ens vam fixar en les que eren més importants.
Segon: A l'abric
dels Chaparros, el guia ens va ensenyar les pintures i cada vegada que
trobàvem una figura coneguda, l'encerclàvem en el full que
treballàvem a classe.
Tercer: Quan
vam tornar a l'escola, els dies següents vam anar coneixent altres
pintures rupestres del riu Martín que sortien als llibres.
Quart: Cadascú
de nosaltres va escollir varies figures, les que més ens agradaven.
Durant varies sessions vam fer els dibuixos a la nostra manera, els vam
repassar amb retolador i vam reunir tots els dibuixos per il·lustrar
les fulles del calendari del 2003 i fer una revista
|
DESENVOLUPAMENT
DEL PROJECTE
1.-
Excursió als Chaparros
El dimecres dia 6
de novembre, els alumnes i les alumnes de 6è, 7è, 8è
i 9è vam anar d'excursió amb els nostres mestres al Parc
Cultural del Río Martín. Abans d'arribar a Ariño,
al costat de la carretera, vam veure les petjades de dinosaure marcades
amb guix blanc. Anàvem a veure la Verge d' Arcos i les pintures
rupestres dels Chaparros.
Al Santuari de la
Verge d' Arcos ens esperava el nostre guia, l' Antonio, que ens va acompanyar
tot el dia. Allà el José Mª ens va explicar en un mapa
els llocs per on passa el Río Martín perquè després
hauríem de fer una maqueta a l'escola. Vam veure una font, les
muntanyes i a sota el riu. Al santuari abans hi vivien unes monges, però
ara se'n han anat perquè està en runes.
A les 12 h. del matí
vam sortir a caminar pel riu Martín. Només començar
el camí vam llegir un cartell que ens parlava de la natura i com
havíem de respecta-la : no embrutar, no fer foc,
i després
ja vam posar-nos a caminar per un caminoi estret.
Al costat del camí
hi havia cartells d'informació que ens anaven molt be perquè
ens explicaven els noms dels ocells, les pintures rupestres, la flora
i la fauna del riu Martín.
|
Els mestres ens ensenyaven
les plantes que estudiàvem: les sabines, els llentiscles i les pupulines
i altres que feien una olor molt bona com el romaní. També
vam veure una planta que feia molt mala olor si la tocaves i la movies,
es diu ruda.
Des
d' un mirador es veia el riu Martín on les muntanyes feien un congost
i amb els prismàtics vam veure voltors volant, que són aus
que mengen animals morts.
Vam caminar més
d'una hora i vam arribar a les coves de les pintures rupestres que són
en un revolt del riu anomenat Los Chaparros. Les pintures estan protegides
per una barana metàl·lica perquè no s'entri i es
facin malbé. L' Antonio ens va explicar les pintures i després
les havien de trobar i marcar-les en un full que ens havien donat els
tutors.
LES NOSTRES
OPINIONS
"M'ho vaig passar
molt be en aquesta excursió i em va agradar tot el que vam veure
i caminar em va anar molt be per la meva salut. A més em van interessar
molt les pintures rupestres i m'agradaria tornar a fer una altra excursió
". (Lucía)
|
2.- La revista
Vam fer una revista a on vam posar els textos que vam escriure a les diferents
classes sobre les pintures rupestres que vam veure a les excursions pel
Parc Cultural del riu Martín.També vam posar els calcs de
les pintures i al costat dels nostres dibuixos amb una petita explicació,
que la va fer el mestre, sobre el lloc on estaven les pintures, el que representaven
i els noms del nois i noies que van fer els dibuixos.La vam portar a impremta
perquè ens fessin 300 exemplars. Desprès vam repartir les
revistes conjuntament amb els calendaris a tots.La revista ens va quedar
molt maca.
|
3.- El calendari
El calendari d'aquest any es sobre les pintures rupestres perquè
estem estudiant el Parc Cultural del riu Martín dins del projecte
amb les escoles europees. Ho vam fer així:
1er. Tots els/les alumnes vam fer dibuixos i entre tots vam escollir uns
quant de cadascú. Cadascú ho va dibuixar a la seva manera.
També vam fer números pels mesos.
2on. Ho vam repassar amb un bolígraf en negre, prim i gruixut i
desprès vam retallar els dibuixos i els vam enganxar a les cartolines.
3er. José Mª es va endur els dibuixos i a casa seva ho posa
a una bombeta amb acetato perquè es quedi el dibuix a la pantalla
i desprès quan li passem la rasqueta surti.
4rt. Al taller de Plàstica amb cargols vam fixar la pantalla perquè
quedi el dibuix centrat.
5è. Posem la cartolina a sota i a la pantalla tirem la pintura
i passem la rasqueta per imprimir la serigrafia.
6è. Traiem els fulls i els pengem perquè s'assequin.
7è. Els posem en ordre per mesos en diferents piles i els repassem
per seleccionar els bons, els regulars i els dolents.
8è. Ajuntem tots els fulls de cadascun dels calendaris, fem forats
i els lliguem amb un cordill.
9è. Fem 350 calendaris. Els repartim per cadascuna de les classes
i els despatxos, i també enviem a les altres escoles que estudien
els parcs de cada país. Els que queden els venem per treure diners
pel viatge de fi de curs.
|
4.- Pessebre amb portal rupestre
Per Nadal muntem un pessebre tots els anys. Aquest any el portal de Betlem
era una cova que vam fer d'escaiola i a la que nosaltres li vam pintar els
dibuixos rupestres. Les pintures que vam fer servir són de color
vermell i negre com els que hem vist a les excursions. Per fer-ho vam utilitzar
un tros de tela metàl·lica que li vam donar forma d'abrigall
rupestre. Ens va agradar molt com va quedar.
|
|
5.- Visita al Centre d'Interpretació d'Art
Rupestre "Antonio Beltrán" d'Ariño (Terol)
El dimecres dia 5 de març vam anar a Ariño a veure el Centre
d'Interpretació. Allà vam veure com els nostres avantpassats
trituraven la pedra, (pedres vermelles que tenen ferro, pedres negres
que tenen manganesi i del carbó) i desprès la mesclaven
amb sang,
ou, resina i amb l'aigua per fer el pigment per pintar.
Quan vam arribar vam fer grups, cada classe anava amb el seu tutor/a.
Allí vam veure una cova amb pintures per què les persones
que no poden anar a veure-les es facin una idea de com són en realitat.
Vam veure una maqueta
del Parc Cultural del Rio Martín a la que es pot apreciar el riu
i l'altitud de les muntanyes que voregen les valls de 200 a 1.300 metres.
Hi havia cartells de les pintures rupestres i mapes de cada poble. També
hi havia caps de micos que representaven els avantpassats. Desprès
vam sortir al parc per esmorzar.
Les nostres opinions
Ens va agradar molt
l'exposició, allà vam veure les fotografies de les pintures
rupestres que hem dibuixat. A la cova vam veure algunes de veritat i ens
va emocionar.
|
6.- Excursió als estrets del riu Martín
Desprès
d'esmorzar van marxar amb l'autobús, per veure els
estrets del riu Martín. Vam anar caminant pel camí durant
casi una hora. Quan vam arribar vam creuar el riu i vam pujar a la cova
per veure les pintures amb els prismàtics.
Desprès vam baixar per dinar tots junts. Quan vam acabar de dinar
vam anar a veure la Central de la Rivera. Vam baixar per una escala estreta
i molt enfilada i vam arribar a la cascada, era impressionant. Allà
ens vam fer una foto. Desprès vam tornar pel camí per anar
a buscar l'autobús i tornar al col·legi. A l'excursió
vam aprendre moltes coses i la cascada ens va impressionar molt perquè
queia molta aigua.
|
7.- Xerrada i projecció
de diapositives
El 5 de març, José Royo, coordinador del Parc Cultural Del
Rio Martín i gran coneixedor de l'Art Rupestre, va venir per explicar-nos
amb la projecció de diapositives de les pintures i gravats rupestres
com vivien i s'alimentaven les persones a l'època prehistòrica,
a on es refugiaven, quines eren les seves costums, creences i ritus.
|
8.- El Mural
Els
nois i noies del col·legi Glòria Fuertes vam pintar els
dibuixos en un mural que vam fer al pati del col·legi. El mural
fa una llargada de 51 metres.
A alguns dels nostres dibuixos els hi posàvem coses diferents com
les que es fan servir ara. A una pastora la vam dibuixar amb un mòbil
i a l'arquer amb una guitarra, altres que semblaven guerrers els hi vam
posar pancartes dient
la pau i no la guerra... Primer de tot vam pintar de blanc tota la paret.
Desprès els més petits van posar amb pintura les petjades
de les seves mans i nosaltres vam pintar la resta. Teníem els nostres
dibuixos per fixar-nos i pintar-los al mur amb els pinzells i les pintures.
Desprès el vam deixar assecar i li van fer unes fotos i un vídeo
del mural. Ens va quedar molt bé i ho a vist molta gent i els ha
agradat.
|
9.- Les escultures
A partir dels
dibuixos que vam fer de les pintures rupestres vam fer unes figures molt
grans del tamany d'una persona. José Maria va posar al retroprojector
els dibuixos de les pintures rupestres i projectava la silueta per dibuixar
la forma a la fusta. Es repassava el contorn i es tallava amb la serra
al taller de fusteria. Desprès el vam pintar de blanc, el vam deixar
assecar i el tornàvem a pintar de diferents colors. Les escultures
les vam posar per tota l'escola per decorar i fan molt maco.
Per l'estiu les vam portar al Centre d'Interpretació d'Art Rupestre
d'Ariño i estan a una exposició que es va obrir el 2 d'agost
i acaba el 21 de setembre. A cada sala estan les escultures que corresponen
a les fotografies de les pintures rupestres de cada cova.
|
10.- Els jocs didàctics
Vam
fer jocs amb els nostres dibuixos de les pintures rupestres. Són
un dominó d'associació d'imatges i el joc dels enllaços.
Els jocs els vam fer de fusta.
Per fer el dominó vam tallar rectangles de fusta, els vam polir,
els vam arrodonir, els vam pintar i per últim els hi vam enganxar
amb el vernís els dibuixos.
El joc dels enllaços té un tauler que és de color
blau, per sobre estan enganxats els dibuixos semblat al joc de l'oca.
Es tira amb el dau, vas movent les fitxes per les caselles i saltes d'una
a l'altre pels dibuixos que són iguals.
|
11.- Excursió a Alacón
El dimarts dia 29
d'abril vam arribar a Andorra i vam entrar al col·legi per esperar
a tots i vam
pujar a l'autobús, per anar a un poblet que es diu Alacon que es
el poble de l'Alfons.
Quan vam arribar a Alacon vam anar a veure les pintures rupestres. Ens
va acompanyar una guia que es diu Mari que era molt simpàtica i
vam començar a caminar fins que vam arribar als abrigalls de les
pintures rupestres. Allà vam veure unes quantes figures. La que
més ens va agradar va ser l'arquer tan famós que ens va
fer molta il·lusió perquè l'havíem vist en
una fotografia gran que té l'Alfons, en realitat és molt
més petit. També hi havia cérvols i altres animals.
Desprès vam descansar per esmorzar. El paisatge era molt maco.
Peña gravava amb la càmera de vídeo per desprès
veure-ho a l'escola.
Vam baixar cap a baix pel mateix camí. Desprès vam anar
a una bodega que és de l'Alfons, ens la va ensenyar i ens va explicar
el procés de la recol·lecció del raïm i l'elaboració
del vi. Dins de la bodega feia fresqueta, hi havia molts vins i feia molta
olor. Però no només hi ha la bodega de l'Alfons, hi ha moltíssimes
bodegues.
Desprès vam marxar a veure el centre d'Interpretació de
Paleontologia d'Alacon i vam veure:
- Fòssils de cargols i semblats que són de pedra.
- Hi havia un animal que era entre un cocodril i un llangardaix.
- Un dinosaure que és molt gran i està a dins d'una cova.
- Vam veure una cova plena d'ossos de dinosaures, hi havia un pic per
picar i una corda per mesurar la terra i per poder treure els ossos sencers.
- Hi havia calaveres dels homes i eren molt estranys
- Vam veure la calavera d'un home que semblava un mico, etc
.
Desprès vam
anar a un mirador des d'on es veia el paisatge i ens vam quedar a dinar
i desprès ens vam anar a veure més bodegues.
Per fi ja vam pujar a l'autobús i vam tornar a Andorra.
LA NOSTRA OPINIÓ
Ho vam passar
molt bé a Alacon que es un poble petit i està molt bé.
També ens van agradar molt les pintures rupestres. A més
va fer un dia boníssim.
|
12.- Valoració
La nostra participació
en aquest treball ha estat molt interessant, perquè hem conegut
les costums i l'art de les persones van pintar les figures rupestres.
Els dibuixos i els treballs que vam fer han agradat a moltes persones
que els han vist. Hem rebut moltes felicitacions i, per tota la nostra
la nostra feina ens van donar el primer premi al concurs "Lectures
noves de monuments antics", organitzat pel centre UNESCO de Catalunya,
i un viatge a París per tots els que vam participar al treball.
|
|