QUÈ SÓN ELS PROJECTES COMENIUS?
El Programa Sócrates
te com a finalitat la cooperació europea en matèria d'educació
Una de les accions que engloba aquest programa són els projectes
escolars Comenius. Els
objectius generals del programa Sócrates són els següents:
Reforçar la dimensió europea de l' educació en tots
els nivells i facilitar un accés transnacional als recursos educatius
a Europa.
Fomentar una millora quantitativa
i qualitativa de l' aprenentatge de les llengües a la Unió
Europea.
Promoure la cooperació
y la mobilitat dins l' àmbit de l' educació, estimulant
els intercanvis entre centres d' ensenyament.
Fomentar les innovacions en
el desenvolupament de pràctiques i materials educatius.
Contribuir a promoure la igualtat
d'oportunitats i la integració de les persones amb discapacitats.
En relació amb aquests objectius, els projectes escolars Comenius
promouen la cooperació transnacional entre centres educatius. Aquests
projectes permeten al professorat i a l'alumnat dels països participants,
al menys tres, la oportunitat de treballar junts en determinats temes
vinculats al currículum comú.
A través de l' intercanvi d'experiències l'alumnat augmenta
els coneixements generals, descobreix els elements diferenciadors de la
diversitat cultural, social i econòmica d' Europa i aprèn
a comprendre i valorar millor les opinions dels demés. Com a resultat
es pot incrementar la motivació dels estudiants i la seva capacitat
per comunicar-se en llengües estrangeres. A més aquests projectes
fomenten en l'alumnat i el professorat el treball en equip.
EN
QUÈ CONSISTEIX AQUEST PROJECTE?
Aquest
projecte està estudiant la vida en diferents àrees protegides
on estan situats els centres o hi són a prop. Es va començar
el curs 2001-2002 amb la presentació dels països, centres
i grups d'alumnat participants, es va seguir amb la delimitació
i descripció de les zones escollides. Durant el curs 2003-20004
s'ha treballat la flora i la fauna i s'acabarà el curs 2004-2005
amb l'estudi del patrimoni cultural.
Durant el desenvolupament del projecte, l'alumnat elabora diverses composicions
escrites, dibuixos, pintures i altres treballs artístics, fotografies...
i mitjançant les noves tecnologies de la informació i la
comunicació dona a conèixer la seva àrea protegida
a l'alumnat dels altres països. El professorat i l'alumnat de cada
centre selecciona la informació per anar confeccionant aquesta
pàgina web en les cinc llengües de l'alumnat participant:
gal·lès, anglès, francès, català i
castellà. El projecte dura tres cursos i s'ha fet una selecció
de continguts pel treball de cada curs escolar. També es porten
a terme accions concretes dins de les àrees protegides, com senyalització
d'algun tram de sender, neteja de determinades zones... en col·laboració
amb altres institucions responsables de cadascuna de les àrees
protegides.
El professorat participant en el projecte i els directors/es de cada centre
es troben dos cops al llarg del curs. La primera, a l'inici, per concretar
el treball de l'any acadèmic i la segona, al final, per dur a terme
l'avaluació. En aquestes reunions es coneixen i visiten determinades
zones de les àrees protegides de cadascun dels països. Com
a conclusió del treball i tenint com a referència aquesta
pàgina web s'editarà un CD ROM que servirà també
com a difusió del projecte.
PRINCIPALS OBJECTIUS DEL
PROJECTE
La finalitat principal es compartir la informació per
enriquir el coneixement dels participants en el projecte sobre altres
cultures europees. Aquesta finalitat principal es divideix en diferents
objectius relacionats no només amb l'alumnat sino també
amb el professorat, la comunitat escolar i l'entorn comarcal. Entre aquests
es poden remarcar els següents:
Afavorir l'enriquiment personal
a través del coneixement d'altres cultures.
Produir i intercanviar informació
sobre les zones estudiades en totes les llengües dels països
implicats en el projecte.
Promoure i utilitzar les tecnologies
de la informació i la comunicació.
Afavorir la integració
de l'alumnat amb necessitats educatives especials en els projectes europeus.
QUI PARTICIPA I COL.LABORA EN AQUEST PROJECTE?
Participen un total de 32 professors i professores, 365 alumnes d' edats
compreses entre 3 i 21 anys , 31 dels quals presenten necessitats educatives
especials. Els centres participants i les zones d'estudi són les
següents:
Z.E.R.
Barida-Batllia.
Zona escolar rural que te alumnat de les etapes d'Infantil i Primària,
integrada per cinc escoles situades en diferents municipis de la comarca
de la Cerdanya dins la Comunitat Autònoma de Catalunya (Espanya).
Les seves àrees protegides objecte d'estudi són: Parc Natural
del Cadí-Moixerò i reserva Natural de la Vall de la Llosa.
Les institucions col·laboradores són les següents:
Parc
Natural del Cadí-Moixeró
Consell Comarcal de
la Cerdanya
Consell Comarcal de l'Alt Urgell
Ajuntament
de Montellà-Martinet
Ajuntament
de Prats i Sampsor
Ajuntament
de Prullans
Ajuntament de Lles de Cerdanya
Centre de Recursos Pedagògics
de la Cerdanya
Ysgol
Bodafon.
Centre que te alumnat de les etapes d'Infantil i Primària, situat
a Llandudno, a Gal·les (Gran Bretanya).
Les seves àrees protegides, objecte d'estudi són:
Great Orme Country Park i Eryri Snowdonia National Park.
Les institucions col·laboradores són les següents:
Great
Orme Country Park
Conwy
Council
Llandudno
town hall
Eryri
Snowdonia National Park
École Joseph Sebastien Pons.
Centre
que te alumnat de les etapes d'Infantil i Primària situat a Rivesaltes,
al Departament dels Pirineus Orientals (França).Les
seves àrees protegides objecte d'estudi són: Reserva Natural
Py i la Reserva Marina de Banyuls sur Mer.
Les institucions
col·laboradores són les següents :
Mairie
de Rivesaltes
Reserve
Natural de Banyuls
Conseil General des Pyrénees
Orientales
Reserve d'initiation
a l'ecologie montagnarde "Les Isards"
Reserve
Naturelle de Py-Mantet
Centre d' Educació
Especial Gloria Fuertes.
Centre
que te alumnat amb necessitats educatives especials de totes les etapes
educatives, situat a la Comarca d' Andorra- Sierra de Arcos , província
de Terol, Comunitat Autònoma d' Aragó (Espanya).
La seva àrea
protegida objecte d'estudi és el Parc Cultural del Río Martín.
Les institucions
col·laboradores són las següents:
Associació
Parque Cultural del Río Martín.
Comarca Andorra- Sierra
de Arcos
Ajuntament d' Andorra
|