BOVERA
RADIOGRAFIA DEL POBLE

El terme municipal de Bovera de 31 Km2 es troba a l'extrem sud-occidental de la comarca, en contacte amb la Ribera d'Ebre. S'estén a la dreta del riu de la Cana, afluent de l'Ebre, tot formant el límit entre les dues comarques i entre les províncies de Lleida i Tarragona. Les aigües del riu de la Cana formen petites valls com la de Bovera, de Rebolledes, Major,...

Hi ha una zona forestal. Els conreus principals, tots de secà, són les oliveres i els ametllers. La Cooperativa del Camp es dedica sobretot a l'elaboració d'oli, que té la denominació d'origen d'Olis de les Garrigues.

El poble de Bovera que s'alça al fons de la vall del seu nom, compta amb uns 500 habitants. Hi domina l'església parroquial de la Nativitat, feta en l'època de transició del romànic al gòtic. Hi ha edificis moderns, amb un aspecte ja més dels pobles del Priorat que de Les Garrigues. On antigament hi hagué la bassa del poble hi ha ara una bella plaça.

A cavall dels termes de la Granadella i Bovera hi ha el Mas del Senyor, que és un latifundi de l'antic llinatge dels Gustà Bondia.

El nom de Bovera prové de l'àrab i significa "terreny sense conreus".

LLOCS D'INTERÉS: CONTINGUT I LOCALITZACIÓ

Església Parroquial de la Nativitat

-època de transició del romànic al gòtic

Plaça de la Bassa

-antigament era la bassa del poble

Mas del Senyor

-latifundi de l'antic llinatge dels Gustà Bondia

Coll de Bovera

-panoràmica de la Serra del Montsant

Ajuntament

-casa de la vila

C/ Nou del Solà, s/n Tel. 13.31.39

Cooperativa del Camp de Bovera

-elaboració d'oli de denominació d'origen

C/ de la Pobla , 5 Tel. 13.31.43

Instal·lacions esportives

-piscines i pista polisportiva

C/ de les Escoles, s/n Tel. Ajuntament -13.31.39

Casa de pagès

-allotjament

C/ de Lleida, 24 Tel. 13.33.70

Col·legi Públic " Vallmajor "

-centre públic d'Educació Infantil i de Primària

C/ de les escoles , s/n Tel. 13.35.36

Carrers i cases

-poble pintoresc -cases de l'època àrab en contrast amb edificis moderns

Tel. Ajuntament - 13.31.39

Casa de Colònies "can Trosalet"

-aula de natura -permet viure la natura mitjançant diferents activitats adreçades als nens

Trav. Escoles, 4 Tel. 28.18.80 - 13.36.35

INFORMACIONS COMPLEMENTÀRIES

L'ESGLÉSIA PARROQUIAL DE LA NATIVITAT

Domina el poble l'església parroquial de la Nativitat, denminada de Sant Josep des del 1887. És una construcció dominada per la transició del romànic al gòtic però molt modificada al segle XVIII. És la peça arquitectònica més destacable

de la localitat malgrat les nombroses modificacions que ha patit al llarg dels segles.

Té ara l'aparença de temple barroc d'una sola nau, decorat amb retaules de gust neoclàssic de la Casa Borràs de Lleida .

En enderrocar la casa rectoral s'ha posat al descobert, al mur del nord, un interessant portal romànic del segle XIII, amb dues columnes, capitells i arquivoltes. Pertany al arxiprestat de La Granadella.