ELS TORMS

El terme municipal dels Torms de 13 Km2, es troba al sector ponent de la comarca, a la vall mitjana de la riera de Juncosa o Vall Major, en un territori molt trencat on s'extenen els conreus de secà (oliveres, ametllers i cereals). Limita amb els termes garriguencs del Soleràs (NO), Juncosa (NE i E) i la Granadella (SO). Al NO del terme hi ha una reduïda zona forestal, amb bosc i brolla. Al sud, les valls de Salt i al Nord les de l'Oliver i Cansada.

El poble dels Torms és situat dalt un tossal, a 476 m. d'altitud. La població, que ha estat tradicionalment escassa, és totalment agrícola. També hi ha ramaderia

porcs, bestiar, aviram i conills). El molí cooperatiu d'oli produeix oli amb la denominació d'origen d'Olis de les Garrigues.

Al nucli antic hi ha la Plaça Major, la casa del Comú, l'església parroquial de St. Joan Baptista i unes restes de muralla amb un portal. Cal destacar l'edifici de les escoles, declarades Monument Nacional de Catalunya.

El nom dels Torms ve de l'àrab "turmúh" que vol dir "els turons". També, segons una etimologia indoeuropea, ve de "turmo" que significa "penyals aïllats".

LLOCS D'INTERÉS: CONTINGUT I LOCALITZACIÓ

NOM

DESCRIPCIÓ

ADREÇA - TELÈFON

Església de St. Joan Baptista

-segle XVIII

-façana barroca, portalada esculpida i campanar vuitavant de tres cossos, acabat en cúpula

Nucli antic

-restes de muralla de pedra

-portal (segle XIX), la porta del qual, a manera de fortificació, tancava el poble durant la nit

Plaça Major

-forma part del nucli antic

"Casa del Comú"

-edifici antic, situat a la plaça Major

Tel. Ajuntament - 12.81.13

Col·legi Públic "Josep Benet"

-construïdes el 1916 per la Mancomunitat; són les úniques que queden a Catalunya d'aquesta època -centre públic d'educació infantil i primària

C/ Prat de la Riba, 18 Tel. 12.82.79

Centre Social

-prop de la Plaça Major

Ajuntament

-casa de la vila

C/ Major, 4 Tel. 12.81.13

Cooperativa del camp

-cooperativa d'oli, amb denominació d'origen d'Olis de les Garrigues

C/ del Mestre Benet, 2

Tel. 12.81.90

Instal·lacions esportives

-pista polisportiva i piscines municipals

C/ del Mestre Benet, 16

Tel. Ajuntament - 12.81.13

El poble dels Torms està situat dalt d'un tossal. Domina aquest poble el nucli antic que correspon a un barri mig derruït.

A la part baixa del tossal hi ha les escoles, fetes durant la Primera Guerra Mundial per la Mancomunitat de Catalunya (1916), i un modern Gran Casal, conjunt que evoca el Liceu de Lleida (1913) sota la inspiració del pedagog lleidatà Frederic Godàs. La Mancomunitat va convocar aleshores un concurs de redacció. L'escola dels Torms en sortí guanyadora, i a conseqüència d'aquest concurs, es construí l'escola que avui porta el nom del mestre que feia classes en aquell moment i que deixà una forta empremta en el poble, en Josep Benet i Petit.

La monumentalitat de l'edifici i la forma com s'aconseguí la nova construcció, ha estat sempre motiu d'orgull d'aquest poble garriguenc. L'any 1985, la Generalitat va arranjar l'edifici.

Declarades Monument Nacional de Catalunya, són les úniques que queden a Catalunya d'aquest tipus.