Les escoles d'àmbit
hospitalari atenen les necessitats educatives especials plantejades
per infants i joves malalts. La complexitat d'actuació
d'una escola a l'hospital és elevada i es caracteritza
per la seva flexibilitat i singularitat.
En el periode de
la malaltia les escoles d'àmbit hospitalari ajuden a
l'infant i jove malalt a:
- Rescatar-lo de l'ambient de sobreprotecció en el que
es troba, especialment aquells infants i joves malalts que pateixen
malalties cròniques o tenen la seva vida amenaçada.
- Sentir-se autònom.
- Millorar la seva autoestima.
- Redescobrir el plaer de l'aprenentatge.
- Fomentar els hàbits de socialització.
- Experimentar que la tasca que realitza l'ha de preparar per
al seu retorn a la vida ordinària.
- Estructurar el temps en el llarg dia hospitalari.
L'escola
d'àmbit hospitalari pot modificar en positiu el record
de l'hospitalització. Una bona actuació educativa
redueix l'angoixa de l'infant i jove malalt i la dels seus pares
i/o tutors.
L'escola també
normalitza la vida de l'infant i jove malalt i des de l'aspecte
psicològic millora la seva qualitat de vida.
Algunes de les
característiques de l'educació en les escoles
d'àmbit hospitalari són:
- Es parteix del
respecte per les característiques i la situació
en la que es troba l'infant i jove malalt, segons el seu estat
físic, psicològic i emocional.
- S'adapta a les característiques, organització
i funcionament de l'Hospital.
- Manté una coordinació interna (amb l'equip multidisciplinar,
amb els pares, amb altres estaments de l'Hospital,
) i
una coordinació externa (amb l'escola d'origen de l'infant
i jove malalt, amb altres mestres de l'escola d'origen de l'infant
i jove malalt, amb altres mestres de les escoles d'àmbit
hospitalari, amb mestres i escoles ordinàries, Inspecció
Educativa,
- L'escola d'àmbit hospitalari és flexible i integradora.
- Afavoreix el procés d'humanització hospitalària.
- És un punt de referència diferent a la duresa
i pessimisme que comporta l'estada en un hospital.
En aquestes escoles
treballem mestres i el nostre objectiu no és només
que no perdi els hàbits d'estudi o reforçar aprenentatges,
sinó que intentem que pugui fugir una mica del que representa
la vida a l'hospital i recuperar algunes parcel.les de la seva
vida normal.
La
tasca educativa en una escola d'àmbit hospitalari és
ben singular: la diversitat és la nota constant tant
pel que fa a l'edat, segons l'escola de procedència,
les situacions socials, econòmiques i familiars,
Cal disposar d'eines
i recursos per a totes les edats i situacions. La utilització
de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació
en el context hospitalari permet un treball agradable, motivador
i personalitzat. I gràcies al correu electrònic
ens comuniquem amb l'escola d'origen i suposa un nexe d'unió
amb el tutor/a, companys,
Les escoles d'àmbit
hospitalari han participat en diferents projectes i han elaborat
materials i continguts relacionats amb l'educació per
a la salut: Seminari Virtual, webs de centre, webs del IV Congrés
Europeu de Mestres i Pedagogs a l'Hospital, Clic sobre la Diabetes,
web sobre plaquetes, web de l'ACPEAH (Associació Catalana
de Professionals de l'Educació en l'Àmbit Hospitalari),
treball cooperatiu amb el projecte Lacenet,
|