Projecte
de convivència | Escola
de Cultura per a la Pau |
|
| Materials
de la MEDIATECA del CRP | |
|
-
Diversitat i convivència (materials per a l'elaboració d'un Crèdit
de Síntesi sobre valors). Fundació Torre del Palau 1998 |
El
llibre exposa un projecte que proposa una alternativa didàctica en relació
amb el dèficit de valors comunitaris que es detecta en tots els ordres
de la nostra societat (segons els autors), particularment als ensenyaments secundaris,
on es viu amb especial preocupació i interès aquesta manca de referents
mínims. El material planteja una sèrie de situacions, a manera de
problema i d'experiència vivencial, on l'alumnat haurà de saber
organitzar-se individualment i en grup, per tal de cercar les possibles solucions,
i aplicar de manera pràctica coneixements i habilitats adquirits durant
el període d'aprenentatge. | | |
| | |
|
-
Els valors de la convivència. Beltrán, Jordi. Departament
d'Ensenyament, 1995. | Aquest
crèdit pretén familiaritzar als alumnes amb l'exercici conscient
de la ciutadania, com a persones solidàries, tolerants, participatives
i amb sentit crític. Fonamenta els valors de convivència en els
diferents àmbits de relació social: família, escola, amics,
grups d'edat, etc. També ofereix estratègies de regulació
i solució de conflictes i actituds de participació en la dinàmica
dels grups als quals pertany. S'estructura en quatre parts, de les quals es desenvolupa
la primera: Els àmbits de la convivència (on, quan, com es conviu);
Els valors de la convivència (igualtat, autonomia, amistat, cura, solidaritat,
pau...), Les normes de convivència (norma i conflicte, drets i deures...)
i l'argumentació moral (enunciats descriptius i valoratius, acció
i responsabilitat moral). La unitat que desenvolupa, per a set hores, introdueix
els valors, detecten alguns presents al grup, parla de les normes i dels diferents
àmbits i subjectes de la convivència, concretant-se en el grup classe.
| | |
| | |
|
-
La convivència en els centres d'educació infantil i primària.
Led Capaz, Pere; Quera Colomina. Departament d'Educació, 2007 |
Presenta
una selecció de propostes pedagògiques per tal d'orientar els centres
en l'educació per a la convivència, agrupades en 3 àmbits:
identitat, relació i solidaritat. En els annexos s'inclouen 2 documents:
"El maltractament i l'assetjament entre alumnes" i el Decret 279/2006,
de 4 de juliol, sobre els drets i deures de l'alumnat i regulació de la
convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya. El
DVD conté 5 reportatges: Educació emocional; Educació en
valors i per a la pau; Aprendre a pensar (filosofia a l'escola); Competència
social i Cultura de mediació per a la resolució positiva de conflictes.
Els tres primers es poden aplicar des dels primers cursos d'educació infantil,
mentre que els altres dos són més adequats pels cicles mitjà
i superior. Als reportatges intervenen les escoles Estel-Guinardó, Joan
Pelegrí i Patronat Domènech, de Barcelona; Isidre Martí,
d'Esplugues de Llobregat; Pau Vila i El Puig, d'Esparreguera; l'Ateneu Igualadí;
L'Estació, de Sant Feliu de Guíxols i L'Amistat, de Figueres.
El CD-ROM inclou Qüestionaris per avaluar l'assertivitat i els materials
del Programa de Competència Social Decideix. Volum I i Decideix. Volum
II | | |
| | |
|
-
La convivència en els centres docents densenyament secundari.
Programa i propostes pedagògiques. Direcció General d'Ordenació
i Innovació Educativa. Departament d'Ensenyament, 2003 |
Ampli
ventall de propostes pedagògiques per als centres de Catalunya, que té
la mediació com a eix vertebrador en la resolució dels conflictes.
El programa es fonamenta en tres objectius bàsics: formar per a la convivència;
prevenir les conductes problemàtiques; intervenir enfront del conflicte.
Pretén reforçar lacció tutorial en oferir un seguit
de materials per millorar lassertivitat de tot lalumnat i les relacions
interpersonals en el centre. Les propostes d'actuació estan basades en
experiències contrastades i bones pràctiques. El dvd recull experiències
en 3 instituts entorn de la mediació escolar: La mediació entre
iguals; La mediació de conflictes als centres docents; Vida i conflicte.
Al cd-rom hi ha 2 documents corresponents a cadascun dels dos cicles de l'ESO;
són els materials necessaris per al professorat encarregat d'impartir el
Programa de Competència Social. | | |
| | |
|
-
La convivència en els centres escolars. Consell Escolar de Catalunya,
2002. | Es
tracta d'un treball d'investigació dut a terme pel Consell Escolar de Catalunya,
fruit de la reflexió i el debat, amb motiu de les XII Jornades de Consells
Escolars de Comunitats Autònomes i de l'Estat, que es van realitzar a Santiago
de Compostela durant el mes de maig del 2001. El tema tractat va ser 'La convivència
en els centres escolars'. El dossier pretén plasmar una mica la situació
actual, i fer suggeriments per millorar la convivència als centres educatius.
Dóna alguns exemples d'experiències que els centres duen a terme
dia a dia per aprendre a conviure entre tots. | | |
| | | |
-
Conviure
amb els altres. Grasa, Rafael; Reig, Dolors; Centre Unesco de Catalunya.
Ediciones P.A.U; 1998 | Amb
activitats diverses, organitzades en deu unitats, es pretén que els alumnes
entenguin el caràcter inevitable de la conflictivitat i també la
possibilitat de resoldre de forma no violenta els problemes derivats de la convivència
amb altres persones. Els quaderns Linguapax permeten que l'educació per
la pau i el desenvolupament es pugui dur a termes a les escoles dins les àrees
de llengua, llengües estrangeres, ciències socials, ciències
de la natura, matemàtiques, educació física, educació
plàstica i visual i música. La creació d'aquest material
sorgeix de la voluntat d'ampliar el projecte Linguapax originari de la UNESCO
i ha esta experimentat, i per tant validat, en centres de secundària de
tot l'Estat espanyol. | | | | | |
|
-
Conviure i treballar junts. Torralba Roselló, Francesc; Tort
Bardolet; Antoni; Carpena Casajoana, Anna. Consell Escolar de Catalunya 2006. |
Jornada
de reflexió per aprofundir en la significació que té conviure
i treballar junts d'una manera satisfactòria i eficaç. El doctor
Francesc Torralba, de la Universitat Ramon Llull, va fer la conferència
inaugural. Les 4 taules rodones simultànies pretenien canalitzar la reflexió
en diferents nivells i escenaris educatius: La primera, Treballar junts per a
la convivència, se centra en l'àmbit personal: què representa
per a cadascú el repte de conviure i treballar plegats. La segona, La convivència
al centre educatiu, focalitza el tema en el marc del centre educatiu com a unitat
educativa bàsica: com millorar la convivència i el treball col·lectiu
en la comunitat educativa. Josep Polanco explica les mesures organitzatives per
a la convivència a l'IES de Santa Coloma de Farners i Ramon Rial hi reflexiona
a partir del treball de les escoles Vedruna. La tercera afronta el Tractament
del conflicte: com actuar en cada nivell, des de la formació prèvia,
passant per la resolució i acabant en la intervenció de la justícia
juvenil. La quarta, Iniciativa i compromís social per a la convivència,
planteja com conviure i treballar plegats en el marc del territori. Ferran Aguilera
i Assumpta Pla desgranen l'experiència de compromís i participació,
durant 6 anys, a l'IES Lluís de Peguera, de Manresa. | | |
| | | |
-
Prevención de la violencia y mejora de la convivencia en las escuelas:
investigación educativa y actuaciones de las Administraciones Públicas.
Grañeras Pastrana, Montserrat; Vázquez Aguilar, Elena. Ministerio
de Educación, Política Social y Deporte. Centro de Investigación
y Documentación Educativa, 2009 | L'objectiu
d'aquest treball es realitzar una revisió sistemàtica i actualitzada
de les investigacions educatives en relació a la violència escolar
i la millora de la convivència com a forma de prevenció, així
com de les actuacions que des de diferents administracions educatives s'han dut
a terme, tant en l'àmbit nacional com europeu. | | | | | | |
-
Diversita't. Cançons, danses... activitats i recursos per a la convivència
en la diversitat. Bonal, Ester; Casas, Nuri; Casas, Marta. Generalitat
de Catalunya, Secretaria General de Joventut i Departament d'Educació;
Fundació Jaume Bofill, 2005 | Recurs
per a ensenyants i educadors en el lleure per treballar la diversitat, en infants
i joves d'entre 3 i 16 anys en contextos multiculturals, a partir de la música.
Les autores del programa ofereixen, a partir de llur experiència en pedagogia
musical, orientacions i criteris, i remarquen la importància de l'acompanyament
educatiu a l'hora de dur-les a terme. El professorat podrà treballar la
interculturalitat a l'aula de diferents maneres; totes, però, tenint la
música com a element principal. Hi ha danses i cançons tradicionals
d'arreu del món que permeten als escolars entrar en contacte i, així,
establir vincles i conèixer-se més; danses típiques per donar
la benvinguda als nouvinguts, cançons tradicionals per aprendre's el nom
dels companys; altres conviden als nens i nenes a abraçar-se i a donar-se
la mà... Són algunes de les maneres en què la música
reforça els llaços personals del grup. Cada cançó
es presenta en forma de fitxa, amb la seva partitura i lletra; n'indica el país
d'origen, l'autoria, l'edat recomanada i explica el desenvolupament de l'activitat
a fer amb el grup. Llibre
disponible en format PDF al portal electrònic Entrecultures. |
| | | | |
| PROJECTE
DE CONVIVÈNCIA | | | | ESCOLA
DE CULTURA PER A LA PAU | |
|
|
-Fatima.Es
treballen aspectes de la llengua anglesa i d'altres relacionats amb l'eix transversal
d'educació per la pau | |
- Juga-la!.
Activitats
d'aprenentatge que susciten la reflexió al voltant dels valors |
| -
Senderi,
educació en valors
| |
- Edualter |
| | | | | Materials
de la MEDIATECA del CRP | |
| | | | MALETA
PEDAGÒGICA | -
Conflicte
armat o cultura de la pau?. Gabinet de Drets Humans i Centre de Dret
Internacional Humanitari. Creu Roja a Catalunya, 2007. |
Recurs
pedagògic per promocionar des dels centres educatius l'adquisició,
per part d'adolescents i joves, del respecte per la dignitat humana, com a valor
fonamental que ha de regir totes les seves interaccions socials i la seva visió
del món, inserint una cultura de la pau en la societat. Al DVD hi ha tots
els materials necessaris per a desenvolupar les sessions del programa i alhora
una documentació àmplia i un ventall de recursos complementaris
per realitzar activitats al voltant del dret internacional humanitari i la cultura
de la pau. Document disponible al portal electrònic de Creu Roja |
| | | | |
| Vídeo
i escrit | -
Per
una cultura de la pau. Romeu, Josep; Argemí, Aureli. Centre
Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions;
2001 | El
vídeo proposa una reflexió sobre la pau basada en les situacions
de conflicte de la vida quotidiana i en les formes de solucionar-les sense violència.
Està estructurat en quatre apartats o entorns, d'uns 4 minuts de durada:
família, escola, ciutat i país; es poden utilitzar tots junts o
per separat. Conté fins a 20 situacions a partir de les quals es pot reflexionar
sobre la pau i sobre la superació dels conflictes referits a la joventut
i a les circumstàncies de les relacions entre els joves. Acompanyen el
vídeo les fitxes amb les situacions i uns fulls de respostes; hi ha un
sol full de respostes de caire general, per a un tractament més superficial
i un qüestionari per a cada situació, per a una anàlisi més
detallada. |
| |
| | |
|
-
Què
dius que veus? Un joc de misteri sobre els conflictes. Ripoll, Oriol;
[dinàmica del joc]; GREC resolució de conflictes. Grup dInvestigació
i Estudi de Conflictes; [GREC], 2004 | Consisteix
en un joc de misteri en el qual s'ha de resoldre, per la via pacífica,
situacions conflictives i dilemes de la vida quotidiana. Té com a objectiu
ensenyar a resoldre els problemes dinfants i joves, sense anar a parar a
les mans, a través de la mediació i el diàleg. A través
del joc es proposen vies per solucionar el problema, es veu si l'actitud davant
el conflicte és positiva o el fa empitjorar i ensenya que sovint posar-se
a la pell de laltra persona és la via per entendre perquè
una persona actua duna manera i no duna altra. Aquest joc està
dirigit a nens i adolescents dentre 8 i 12 anys i està pensat com
a eina educativa per escoles, ludoteques, esplais i centres cívics. Les
activitats didàctiques permeten treballar aspectes com les percepcions
del conflicte, la comunicació, la cooperació, la confiança
en si mateix i en els altres, lautoestima, lacceptació, la
participació i la responsabilitat. El joc porta implícita una càrrega
emocional positiva que predisposa a la participació, a lliurar-se a lactivitat
de forma plena i, per tant, a poder extreure conclusions sobre el que sacaba
de viure. | | |
| | | |
-
Educació
i conflictes interculturals. Canimas, Joan; Carbonell, Francesc. Eumo;
Fundació Jaume Bofill, 2008. | Treball
de reflexió pedagògica que es proposa ajudar el professorat a copsar
adequadament les característiques dels conflictes ètics interculturals
en els centres educatius per tal de poder donar una resposta adequada a les seves
particularitats. Parteix del convenciment que els conflictes ètics interculturals
que es donen als centres són una gran oportunitat per al diàleg
crític amb les pròpies conviccions, per a l'aprenentatge de la convivència
i per a la comprensió del món que ens ha tocat de viure. A partir
de la presentació, en forma de fitxes breus, d'algunes casuístiques
de conflictes ètics interculturals concrets ocasionats per la convivència
de diferents referents culturals en l'àmbit educatiu, el llibre vol ajudar
reflexionar i a intervenir, de manera especial a les persones que s'ocupen de
la gestió i l'assessorament educatius. Davant els nous reptes que planteja
la interculturalitat els autors defensen una actitud oberta i proposen deixar
d'entendre la interculturalitat en referència "als que vénen
de fora", per entendre-la com a característica d'una societat diversa
i cada vegada més plural. Insisteixen en la necessitat d'iniciar un debat
obert i rigorós per tal d'analitzar i aplicar als centres educatius protocols
de bones pràctiques. | | | | | | |
-
El
juego cooperativo para prevenir la violencia en los centros escolares.
Garaigordobil, Maite; Fagoaga, José María. Ministerio de Educación
y Ciencia; CIDE, 2006 | El
llibre presenta 5 programes que utilitzen els jocs cooperatius-creatius per fomentar
la conducta prosocial, el desenvolupament sòcio-emocional i la creativitat,
tant en els contextos educatius com en els terapèutics. En el primer capítol
exposa la fonamentació teòrica dels programes, defineix el joc cooperatiu,
identifica les contribucions del joc en el desenvolupament sòcio-emocional
i destaca els efectes positius de la cooperació. En el segon capítol
descriu els 5 programes i proposa set activitats per a cada edat. En el tercer
i quart capítols exposa les investigacions realitzades amb els programes
i els seus resultats. Al final del llibre destaca algunes directrius de futur
per educar en la convivència i en la pau i fomentar des de l'escola aquests
valors morals: diàleg, tolerància, llibertat, solidaritat, igualtat,
justícia, respecte per la natura i pau. | | | | | |
| |