Centre de Recurso Pedagògics de Montcada i Reixac, Ripollet i Santa Perpètua de Mogoda

 

Projecte de convivència
Escola de Cultura per a la Pau
Materials de la MEDIATECA del CRP
 
 
- Diversitat i convivència (materials per a l'elaboració d'un Crèdit de Síntesi sobre valors). Fundació Torre del Palau 1998
El llibre exposa un projecte que proposa una alternativa didàctica en relació amb el dèficit de valors comunitaris que es detecta en tots els ordres de la nostra societat (segons els autors), particularment als ensenyaments secundaris, on es viu amb especial preocupació i interès aquesta manca de referents mínims. El material planteja una sèrie de situacions, a manera de problema i d'experiència vivencial, on l'alumnat haurà de saber organitzar-se individualment i en grup, per tal de cercar les possibles solucions, i aplicar de manera pràctica coneixements i habilitats adquirits durant el període d'aprenentatge.
 
   
 
- Els valors de la convivència. Beltrán, Jordi. Departament d'Ensenyament, 1995.
Aquest crèdit pretén familiaritzar als alumnes amb l'exercici conscient de la ciutadania, com a persones solidàries, tolerants, participatives i amb sentit crític. Fonamenta els valors de convivència en els diferents àmbits de relació social: família, escola, amics, grups d'edat, etc. També ofereix estratègies de regulació i solució de conflictes i actituds de participació en la dinàmica dels grups als quals pertany. S'estructura en quatre parts, de les quals es desenvolupa la primera: Els àmbits de la convivència (on, quan, com es conviu); Els valors de la convivència (igualtat, autonomia, amistat, cura, solidaritat, pau...), Les normes de convivència (norma i conflicte, drets i deures...) i l'argumentació moral (enunciats descriptius i valoratius, acció i responsabilitat moral). La unitat que desenvolupa, per a set hores, introdueix els valors, detecten alguns presents al grup, parla de les normes i dels diferents àmbits i subjectes de la convivència, concretant-se en el grup classe.
 
  
 
- La convivència en els centres d'educació infantil i primària. Led Capaz, Pere; Quera Colomina. Departament d'Educació, 2007
Presenta una selecció de propostes pedagògiques per tal d'orientar els centres en l'educació per a la convivència, agrupades en 3 àmbits: identitat, relació i solidaritat. En els annexos s'inclouen 2 documents: "El maltractament i l'assetjament entre alumnes" i el Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre els drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya. El DVD conté 5 reportatges: Educació emocional; Educació en valors i per a la pau; Aprendre a pensar (filosofia a l'escola); Competència social i Cultura de mediació per a la resolució positiva de conflictes. Els tres primers es poden aplicar des dels primers cursos d'educació infantil, mentre que els altres dos són més adequats pels cicles mitjà i superior. Als reportatges intervenen les escoles Estel-Guinardó, Joan Pelegrí i Patronat Domènech, de Barcelona; Isidre Martí, d'Esplugues de Llobregat; Pau Vila i El Puig, d'Esparreguera; l'Ateneu Igualadí; L'Estació, de Sant Feliu de Guíxols i L'Amistat, de Figueres.
El CD-ROM inclou Qüestionaris per avaluar l'assertivitat i els materials del Programa de Competència Social Decideix. Volum I i Decideix. Volum II
 
  
 
- La convivència en els centres docents d’ensenyament secundari. Programa i propostes pedagògiques. Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa. Departament d'Ensenyament, 2003
Ampli ventall de propostes pedagògiques per als centres de Catalunya, que té la mediació com a eix vertebrador en la resolució dels conflictes. El programa es fonamenta en tres objectius bàsics: formar per a la convivència; prevenir les conductes problemàtiques; intervenir enfront del conflicte. Pretén reforçar l’acció tutorial en oferir un seguit de materials per millorar l’assertivitat de tot l’alumnat i les relacions interpersonals en el centre. Les propostes d'actuació estan basades en experiències contrastades i bones pràctiques. El dvd recull experiències en 3 instituts entorn de la mediació escolar: La mediació entre iguals; La mediació de conflictes als centres docents; Vida i conflicte. Al cd-rom hi ha 2 documents corresponents a cadascun dels dos cicles de l'ESO; són els materials necessaris per al professorat encarregat d'impartir el Programa de Competència Social.
 
  
 
- La convivència en els centres escolars. Consell Escolar de Catalunya, 2002.
Es tracta d'un treball d'investigació dut a terme pel Consell Escolar de Catalunya, fruit de la reflexió i el debat, amb motiu de les XII Jornades de Consells Escolars de Comunitats Autònomes i de l'Estat, que es van realitzar a Santiago de Compostela durant el mes de maig del 2001. El tema tractat va ser 'La convivència en els centres escolars'. El dossier pretén plasmar una mica la situació actual, i fer suggeriments per millorar la convivència als centres educatius. Dóna alguns exemples d'experiències que els centres duen a terme dia a dia per aprendre a conviure entre tots.
 
   
 
- Conviure amb els altres. Grasa, Rafael; Reig, Dolors; Centre Unesco de Catalunya. Ediciones P.A.U; 1998
Amb activitats diverses, organitzades en deu unitats, es pretén que els alumnes entenguin el caràcter inevitable de la conflictivitat i també la possibilitat de resoldre de forma no violenta els problemes derivats de la convivència amb altres persones. Els quaderns Linguapax permeten que l'educació per la pau i el desenvolupament es pugui dur a termes a les escoles dins les àrees de llengua, llengües estrangeres, ciències socials, ciències de la natura, matemàtiques, educació física, educació plàstica i visual i música. La creació d'aquest material sorgeix de la voluntat d'ampliar el projecte Linguapax originari de la UNESCO i ha esta experimentat, i per tant validat, en centres de secundària de tot l'Estat espanyol.
 
   
 
- Conviure i treballar junts. Torralba Roselló, Francesc; Tort Bardolet; Antoni; Carpena Casajoana, Anna. Consell Escolar de Catalunya 2006.
Jornada de reflexió per aprofundir en la significació que té conviure i treballar junts d'una manera satisfactòria i eficaç. El doctor Francesc Torralba, de la Universitat Ramon Llull, va fer la conferència inaugural. Les 4 taules rodones simultànies pretenien canalitzar la reflexió en diferents nivells i escenaris educatius: La primera, Treballar junts per a la convivència, se centra en l'àmbit personal: què representa per a cadascú el repte de conviure i treballar plegats. La segona, La convivència al centre educatiu, focalitza el tema en el marc del centre educatiu com a unitat educativa bàsica: com millorar la convivència i el treball col·lectiu en la comunitat educativa. Josep Polanco explica les mesures organitzatives per a la convivència a l'IES de Santa Coloma de Farners i Ramon Rial hi reflexiona a partir del treball de les escoles Vedruna. La tercera afronta el Tractament del conflicte: com actuar en cada nivell, des de la formació prèvia, passant per la resolució i acabant en la intervenció de la justícia juvenil. La quarta, Iniciativa i compromís social per a la convivència, planteja com conviure i treballar plegats en el marc del territori. Ferran Aguilera i Assumpta Pla desgranen l'experiència de compromís i participació, durant 6 anys, a l'IES Lluís de Peguera, de Manresa.
 
   
 
- Prevención de la violencia y mejora de la convivencia en las escuelas: investigación educativa y actuaciones de las Administraciones Públicas. Grañeras Pastrana, Montserrat; Vázquez Aguilar, Elena. Ministerio de Educación, Política Social y Deporte. Centro de Investigación y Documentación Educativa, 2009
L'objectiu d'aquest treball es realitzar una revisió sistemàtica i actualitzada de les investigacions educatives en relació a la violència escolar i la millora de la convivència com a forma de prevenció, així com de les actuacions que des de diferents administracions educatives s'han dut a terme, tant en l'àmbit nacional com europeu.
 
   
 
- Diversita't. Cançons, danses... activitats i recursos per a la convivència en la diversitat. Bonal, Ester; Casas, Nuri; Casas, Marta. Generalitat de Catalunya, Secretaria General de Joventut i Departament d'Educació; Fundació Jaume Bofill, 2005
Recurs per a ensenyants i educadors en el lleure per treballar la diversitat, en infants i joves d'entre 3 i 16 anys en contextos multiculturals, a partir de la música. Les autores del programa ofereixen, a partir de llur experiència en pedagogia musical, orientacions i criteris, i remarquen la importància de l'acompanyament educatiu a l'hora de dur-les a terme. El professorat podrà treballar la interculturalitat a l'aula de diferents maneres; totes, però, tenint la música com a element principal. Hi ha danses i cançons tradicionals d'arreu del món que permeten als escolars entrar en contacte i, així, establir vincles i conèixer-se més; danses típiques per donar la benvinguda als nouvinguts, cançons tradicionals per aprendre's el nom dels companys; altres conviden als nens i nenes a abraçar-se i a donar-se la mà... Són algunes de les maneres en què la música reforça els llaços personals del grup. Cada cançó es presenta en forma de fitxa, amb la seva partitura i lletra; n'indica el país d'origen, l'autoria, l'edat recomanada i explica el desenvolupament de l'activitat a fer amb el grup. Llibre disponible en format PDF al portal electrònic Entrecultures.
 
   
PROJECTE DE CONVIVÈNCIA
 
   
 
 
 - Bullying: parlem d'allò que ens importa?. WebQuest  
  
 - Maltractament entre alumnes, bullying  
   
  
 
- Bullying. Maltractament entre alumnes. Jordi Collell: Propostes didàctiques, recursos...  
 
 
   
 -Resolució de conflictes / Projecte Ametista 
   
   
- A cooperar també se n'ha d'aprendre. WebQuest
    
 

 
 - Vive... y deja vivir  
   
  
 

 
 
ESCOLA DE CULTURA PER A LA PAU
 
-Fatima.Es treballen aspectes de la llengua anglesa i d'altres relacionats amb l'eix transversal d'educació per la pau
 
- Juga-la!. Activitats d'aprenentatge que susciten la reflexió al voltant dels valors
 
- Senderi, educació en valors 
 
- Edualter
 
 
   
   
- Educación para la solidaridad.  Proposa una sèrie d'activitats per fomentar i educar en els valors de la solidaritat i el respecte als demés
 
- Cultura de la pau. Selecció de dinàmiques i jocs aptes per treballar l'Educació per la Pau
 
Materials de la MEDIATECA del CRP
 
   
 
MALETA PEDAGÒGICA
- Conflicte armat o cultura de la pau?. Gabinet de Drets Humans i Centre de Dret Internacional Humanitari. Creu Roja a Catalunya, 2007.
Recurs pedagògic per promocionar des dels centres educatius l'adquisició, per part d'adolescents i joves, del respecte per la dignitat humana, com a valor fonamental que ha de regir totes les seves interaccions socials i la seva visió del món, inserint una cultura de la pau en la societat. Al DVD hi ha tots els materials necessaris per a desenvolupar les sessions del programa i alhora una documentació àmplia i un ventall de recursos complementaris per realitzar activitats al voltant del dret internacional humanitari i la cultura de la pau. Document disponible al portal electrònic de Creu Roja
 
  
 
Vídeo i escrit
- Per una cultura de la pau. Romeu, Josep; Argemí, Aureli. Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions; 2001
El vídeo proposa una reflexió sobre la pau basada en les situacions de conflicte de la vida quotidiana i en les formes de solucionar-les sense violència. Està estructurat en quatre apartats o entorns, d'uns 4 minuts de durada: família, escola, ciutat i país; es poden utilitzar tots junts o per separat. Conté fins a 20 situacions a partir de les quals es pot reflexionar sobre la pau i sobre la superació dels conflictes referits a la joventut i a les circumstàncies de les relacions entre els joves. Acompanyen el vídeo les fitxes amb les situacions i uns fulls de respostes; hi ha un sol full de respostes de caire general, per a un tractament més superficial i un qüestionari per a cada situació, per a una anàlisi més detallada.
 
  
 
- Què dius que veus? Un joc de misteri sobre els conflictes. Ripoll, Oriol; [dinàmica del joc]; GREC resolució de conflictes. Grup d’Investigació i Estudi de Conflictes; [GREC], 2004
Consisteix en un joc de misteri en el qual s'ha de resoldre, per la via pacífica, situacions conflictives i dilemes de la vida quotidiana. Té com a objectiu ensenyar a resoldre els problemes d’infants i joves, sense anar a parar a les mans, a través de la mediació i el diàleg. A través del joc es proposen vies per solucionar el problema, es veu si l'actitud davant el conflicte és positiva o el fa empitjorar i ensenya que sovint posar-se a la pell de l’altra persona és la via per entendre perquè una persona actua d’una manera i no d’una altra. Aquest joc està dirigit a nens i adolescents d’entre 8 i 12 anys i està pensat com a eina educativa per escoles, ludoteques, esplais i centres cívics. Les activitats didàctiques permeten treballar aspectes com les percepcions del conflicte, la comunicació, la cooperació, la confiança en si mateix i en els altres, l’autoestima, l’acceptació, la participació i la responsabilitat. El joc porta implícita una càrrega emocional positiva que predisposa a la participació, a lliurar-se a l’activitat de forma plena i, per tant, a poder extreure conclusions sobre el que s’acaba de viure.
 
   
 
- Educació i conflictes interculturals. Canimas, Joan; Carbonell, Francesc. Eumo; Fundació Jaume Bofill, 2008.
Treball de reflexió pedagògica que es proposa ajudar el professorat a copsar adequadament les característiques dels conflictes ètics interculturals en els centres educatius per tal de poder donar una resposta adequada a les seves particularitats. Parteix del convenciment que els conflictes ètics interculturals que es donen als centres són una gran oportunitat per al diàleg crític amb les pròpies conviccions, per a l'aprenentatge de la convivència i per a la comprensió del món que ens ha tocat de viure. A partir de la presentació, en forma de fitxes breus, d'algunes casuístiques de conflictes ètics interculturals concrets ocasionats per la convivència de diferents referents culturals en l'àmbit educatiu, el llibre vol ajudar reflexionar i a intervenir, de manera especial a les persones que s'ocupen de la gestió i l'assessorament educatius. Davant els nous reptes que planteja la interculturalitat els autors defensen una actitud oberta i proposen deixar d'entendre la interculturalitat en referència "als que vénen de fora", per entendre-la com a característica d'una societat diversa i cada vegada més plural. Insisteixen en la necessitat d'iniciar un debat obert i rigorós per tal d'analitzar i aplicar als centres educatius protocols de bones pràctiques.
 
   
 
- El juego cooperativo para prevenir la violencia en los centros escolares. Garaigordobil, Maite; Fagoaga, José María. Ministerio de Educación y Ciencia; CIDE, 2006
El llibre presenta 5 programes que utilitzen els jocs cooperatius-creatius per fomentar la conducta prosocial, el desenvolupament sòcio-emocional i la creativitat, tant en els contextos educatius com en els terapèutics. En el primer capítol exposa la fonamentació teòrica dels programes, defineix el joc cooperatiu, identifica les contribucions del joc en el desenvolupament sòcio-emocional i destaca els efectes positius de la cooperació. En el segon capítol descriu els 5 programes i proposa set activitats per a cada edat. En el tercer i quart capítols exposa les investigacions realitzades amb els programes i els seus resultats. Al final del llibre destaca algunes directrius de futur per educar en la convivència i en la pau i fomentar des de l'escola aquests valors morals: diàleg, tolerància, llibertat, solidaritat, igualtat, justícia, respecte per la natura i pau.
 
   

 

 

 

 

inici