EINES METODOLÒGIQUES

Anàlisi i tractament de la informació. Tutorial Glòria Durban
Plantejament i estructura d'una recerca . Albert Piñero
Com es fa un treball de recerca?. A l'EDU365
Alfin. Alfabetització informacional. Espai per a l'alfabetització informacional amb idees i recursos sobre la cultura de la informació
METODOLOGIES DE RECERCA
Metodologies d’acció completa (Equip ICE- UAB)
Fa referència a aquelles metodologies que ajusten els procediments didàctics a la realització d’un cicle d’acció completa. L'equip de metodologies de l'ICE-UAB n'ha desenvolupat la proposta Vegeu-la
En són exemples d'aquesta tipologia de metodologies:
- Leittext La originalitat del Leittext resideix en resoldre un qüestionari de preguntes en la etapa inicial de la informació. Aquestes preguntes són específiques i preparades pel professorat, de les quals, s'espera que l'alumnat s’adoni dels conceptes i procediments que els cal abordar en el projecte. L'alumnat ha de respondre a les preguntes tot fent una recerca a les fonts d'informació que acompanyen a la proposta.
- Mètode de l'artefacte Quan els artefactes són proposats com un treball d’anàlisi en el qual l’alumnat ha de fer recerca i propostes de millora en el disseny, es pot considerar que la metodologia és una acció completa
- WebQuest: Vegeu l'apartat específic posterior
Exemple d'estratègia: Carpeta d'aprenentatge
- Què és?
- Per què serveix? Funcions bàsiques
- Exemples de fitxes d'activitats per realitzar-la
Webquests: Metodologia per treballar amb Internet a l'aula
Les WebQuests són una estratègia didàctica en la qual l'alumnat (des de primària fins a la universitat) és qui realment construeix el coneixement que després aprendrà. Es creen grups, s' assignen rols i s'elabora un producte que va des d´una presentació, o un document, fins a una escenificació de teatre o un guió radiofònic. Cal representar de la manera més ajustada possible les diferents posicions de cada rol.
Accediu als materials de formació telemàtics de l'activitat de formació:
Webquests: Metodologia per treballar amb Internet a l'aula.
Accediu al directori de webquest de la comunitat catalana de webquest
EINES ESPECÍFIQUES
Anàlisi i tractament de la informació. Recursos didàctics. Glòria Durban
Com es fa una enquesta
Com es fa una entrevista
Recerca d'informació en fonts d'informació primària

Els materials de formació del professorat per aprendre a fer webquests són un bon recurs on trobar eines tan tan útils com:
- Guia per a la pluja d'idees.
- Com fer una entrevista
- Com organitzar el treball en grup
- Aprendre a mirar fotografies
Si voleu aprofundir, accediu al mòdul 4 (apartat del procès d'una webquest) dals materials del curs: Webquests: Metodologia per treballar amb Internet a l'aula.
Accediu també al directori de webquest de la comunitat catalana de webquest