Enrera
Mòdul 3
Creació d'aplicacions a Internet: WebQuest
  Pràctica
1
   
Exercici
Exercicis
 
 

Objectiu

  L'objectiu d'aquesta pràctica és avaluar el contingut de les pàgines web que utilitzareu en una WQ.
   
  Introducció
   

 

 

 

 

 

 

 

El precedent d'Internet fou ARPANET, concebut a finals dels anys seixanta amb la finalitat de connectar els ordinadors de diferents institucions militars nord-americanes en cas de conflicte bèl·lic. El 1971, Ray Tomlison crea un programa capaç d'enviar missatges entre ordinadors. Arran d'aquest descobriment, va augmentar el nombre d'universitats connectades i van aparèixer noves xarxes, com ara USNET i BitNet. El 1989, Tim Berners-Lee, investigador del Centre Europeu d'Investigació Nuclear (CERN) i va inventar un sistema d'intercanvi d'informació a la Xarxa amb possibilitats multimèdia. I, així, va sorgir la World Wide Web.

D'aleshores ençà l'ús de la web no ha deixat d'augmentar. La raó és evident: la Xarxa disposa d'una gran varietat de serveis accessibles amb una certa facilitat. Entre aquests serveis destaca la possibilitat de consultar-hi informació o bé publicar-hi un document. Aquest fet potencia la democratització de la informació, ja que es tracta d'un recurs assequible i fàcil d'utilitzar. Però, alhora, és un espai sense cap tipus de regulació i, per tant, el rigor dels documents és molt variable: els documents no necessàriament estan elaborats per experts, o bé responen a objectius dubtosos. Per tant, cal valorar acuradament les pàgines o llocs web que se seleccionen per a una WebQuest. D'aquesta manera, es té la seguretat d'utilitzar realment la web com un recurs per a l'ensenyament-aprenentatge.

   
  Desenvolupament de la pràctica
   
Criteris per valorar pàgines web
 

Per establir la validesa de les pàgines o lloc web obtinguts en procés de cerca, cal tenir en compte diferents aspectes. Tot seguit s'enumeren algunes de les qüestions que cal tenir en compte en avaluar els documents:

   
 

Quina informació aporta la URL?

Abans de consultar una pàgina, analitzeu la informació que conté la URL. Hi trobareu informació a partir de la qual podeu decidir si us interessa la pàgina.

1. Quin tipus de pàgina és?

  • És una pàgina personal? Aquestes pàgines, generalment, contenen el símbol ~, la titlla. Darrere d'aquest signe s'indica un nom; per exemple, ~hbogart. Totes les pàgines personals de la XTEC contenen aquest signe. Aquest símbol pot substituir-se de vegades per %.
  • Les pàgines personals poden ser de molt bona qualitat.
  • Quin tipus de servidor hostatja la pàgina? És un servidor amb un ISP comercial? És d'un altre tipus com per exemple aol.com o geocities.com?

2. Quin tipus de domini conté la URL? El domini, situat al final de la URL, indica el tipus d'organització o el país a què correspon la pàgina web. Valoreu quina font d'informació és la més apropiada per al tema que voleu tractar o el grup d'aprenents a qui adreçareu els recursos.

  • País: .es és el domini que correspon a les pàgines registrades a Espanya; .uk, a les pàgines de Gran Bretanya.
  • Entitats educatives: .edu correspon a les institucions educatives. Generalment l'utilitzen les universitats d'EUA. Per exemple, la URL de la Universitat de Columbia de Nova York és http://www.columbia.edu.
  • Organitzacions: .org agrupa les organitzacions que no es poden classificar a cap categoria.
  • Empreses: .com és el domini creat per a la majoria d'empreses comercials.
    3. Quin servidor publica la pàgina? El servidor es pot identificar a l'inici de la URL, entre http:// i el primer /. Coneixeu aquesta entitat? Té relació amb el nom del lloc web?
   
Observacions:
  La ~ no apareix indicada als teclats espanyols. Per escriure-la, heu d'activar la tecla BloqNúm i, mentre manteniu premuda Alt, escriviu el número 126 en el teclat numèric de la dreta. Quan deixeu anar la tecla Alt, us ha d'aparèixer ~. També podeu utilitzar la combinació Alt Gr+4 (el 4 del teclat de text, no el del bloc numèric), seguida d'un espai.
   
 
Per a què explorar el perímetre de la pàgina?

 

Al perímetre de la pàgina, hi trobareu molta informació: l'adreça de correu, la data de la darrera actualització, etc. Aquesta informació us serà útil per valorar el grau de fiabilitat de la pàgina i l'autoritat de la persona que l'ha elaborada.

  • La pàgina conté una adreça de correu? I una secció del tipus Qui som?, Sobre...? L'adreça de correu és imprescindible, però són més recomanables aquelles pàgines que contenen seccions on es presenten la biografia dels autors o la filosofia del web.
    • Si no hi ha cap d'aquests elements, analitzeu la URL per extreure'n tota la informació possible.
    • A la barra de navegació esborreu els darrers caràcters de la URL fins al primer /. Premeu Retorn per comprovar si localitzeu més informació sobre l'autor o autora, el lloc web on s'inclou la pàgina o el servidor on s'hostatja la pàgina. Podeu repetir aquest procediment fins al següent /.
  •  

  • S'hi indica la darrera data d'actualització? Segons el tema objecte de cerca, és convenient que les dades estiguin més o menys actualitzades. Cal que ho valoreu en cada cas. Amb tot, la data de la darrera actualitzacióindica el grau de seguiment que l'autor o autora ha fet de la pàgina.
   
 
Quina és l'opinió dels altres?

 

Busqueu informació sobre la pàgina web i sobre la persona que l'ha elaborada utilitzant diferents recursos. D'aquesta manera, podeu valorar amb més profunditat les fonts que vulgueu utilitzar.

  • Analitzeu els enllaços relacionats amb la pàgina web amb el Google o l'Altavista. Si cal, consulteu la pràctica 3. Valoreu si hi ha molts enllaços. Quin tipus de pàgines hi estan enllaçades? Quin n'és el contingut? Alguna d'aquestes pàgines és un directori?
  • Cerqueu informació sobre l'autor o autora amb un cercador. Només cal introduir-hi el nom. Podeu utilitzar alguns operadors, com per exemple les cometes, " ", per concretar la cerca.
   
Pràctica

1. Per familiaritzar-vos amb els criteris de valoració, desenvolupeu l'activitat següent:

 

  • Seleccioneu-ne dues que us resultin interessants o bé que estiguin relacionades amb la vostra àrea. Valoreu-les utilitzant el quadre inclòs tot seguit. Podeu omplir-lo utilitzant el Word.

 

Suggeriment:

Si cal, podeu utilitzar un traductor automàtic. Veieu les instruccions d'ús dels traductors del Google i l'Altavista a la pràctica 4 d'aquest mòdul.

 

Un cop s'han seleccionat les pàgines, és important elaborar un breu resum que pugui utilitzar-se com a material de referència a la WQ que elaboreu. Per exemple, pot ser molt útil per a la Guia didàctica, ja que ofereix una visió general de les pàgines web seleccionades com a recursos informacionals per a l'alumnat. D'aquesta manera qualsevol professor o professora que consulti la WQ pot conèixer el contingut de les pàgines i llocs web.

2. Consulteu les pàgines web indicades i elaboreu-ne un resum seguint el model. Després, contrasteu-lo amb el resum proposat:

 
Pàgina elaborada per Pere Mayans amb informació sobre la situació geogràfica, històrica i qüestions lingüístiques de la Catalunya Nord.
Informació de la història del país des dels primers temps, elaborada per Alícia Marset. Pàgina personal.
Web del Conseil Général que conté informació sobre les poblacions i el patrimoni cultural del país.
   

 

   
 
Amunt