TÍTOL ACTIVITAT: CONTES PER TELÉFON Gianni Rodari
*Treball del llibre estructurat en vuit sessions |
Activitat proposada per CEIP ANDREU CASTELLS
|
SESSIÓ 1 DESCOBRIM EL LLIBRE |
NIVELL |
6è |
OBJECTIU |
- Emprar la lectura com a font de plaer, d’ informació i d’ aprenentatge, i com a mitjà de perfeccionament i d’ enriquiment lingüístic i personal.
- Dotar l’ alumnat de les eines bàsiques per obtenir informacions.
- Habituar l’ alumnat a emprar la biblioteca amb finalitats recreatives, informatives i d’ educació permanent.
|
MATERIAL |
Disposar de l’ aula d’ informàtica |
DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT |
Conversa amb els alumnes sobre el llibre que tots plegats haurem de llegir i descobrir que ens amaga.
Parlem de l’ autor, què en sabem, quines altres obres coneixem d’ aquest...
I per tal de conèixer més detalls ens apropem a l’ aula d’ informàtica per esbrinar qui és en GIANNI RODARI.
Cada alumne cerca ... és un bon moment per veure quines estratègies fan servir, quins cercadors utilitzen i les dificultats que alguns alumnes poden presentar.
Es recull la informació sobre la biografia d’ en Rodari i es comenta el que han descobert , on s’ ha trobat més informació , en quina Web, com s’ ha arribat, ..
Entre tots descobrim aspectes rellevants de la seva vida i obra, es demana que en facin un resum de la informació trobadai aprofitant l’ estada a l’ aula d’ informàtica cada alumne elabora la fitxa tècnica del llibre.
També es demana que es llegeixin a casa els primers tretze contes.
|
COMENTARIS o SUGGERIMENTS |
Va bé preparar-se la cerca d’ en Rodari per complementar les cerques dels alumnes |
SESSIÓ 2 i 3 CONTES PER A JUGAR |
OBJECTIU |
- Descobrir la importància d’ altres tipus d’ expressió gràfica, a més de l’ escrita, per comunicar-se .
- Adornar-se de les possibilitats lúdiques del llenguatge .
- Donar valor a una presentació correcta de les produccions personals.
- Treballar en equip
|
MATERIAL |
Cartolines, fulls, retoladors, colors..
Disponibilitat de l’ aula d’ informàtica.
|
DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT |
Es passa a comentar la lectura dels contes , que els ha semblat, s’ esperaven aquests tipus de contes, que els sembla...
A continuació es demana que per parelles triïnun conte dels llegits i preparin una activitat tipus joc per la resta de companys.
Una vegada s’ ha fet la tria , cada parella pensa tenint en compte el tipus de conte quina és l’ activitat que es pot proposar.
La següent sessió juguem amb les diferents propostes.
PROPOSTES SORGIDES PELS ALUMNES :
El caçador que no estava de sort : Jeroglífics amb els noms d’ aus.
La velleta que comptava els esternuts :Frases fetes il.lustrades , descobrir la frase feta que s’ amaga.
La passejada d’ un distret : Sopa de lletres amb parts del cos.
L’ edifici que calia trencar : Reconstrucció del conte ( fragments)
El castell gelat : Descobrir noms de gustos a partir de la barreja de les lletres del nom original maduixadaxiuma
El país sense punta : Amb pistes descobrir objectes que punxen
El país amb el des al davant : Cartonets amb paraules antònimes : cordar-descordar
L’ Alícia capitomba : Amb les lletres CAPITOMBA crear paraules noves.
El camí de xocolata : Cerca si els noms de Bari, Morfetta i Barletta són ciutats italianes, amb l’ ajut d’ un atles.
Els homes mantega : Una nevera que en obrir la porta apareix unencreuatamb noms d’aliments que poden haver en una nevera.
Brif,bruf,braf :embarbussaments
Qui vol comprar la ciutat d’ Estocolm? : Fotografies de monuments típics europeus i associar-los a la ciutat on es troben.
* Es demana per la propera sessió llegir els 25 contes següents.
|
|
SESSIÓ 4/5 DRAMATITZEM CONTES D’ EN RODARI |
OBJECTIU |
- Emprar la lectura com a font de plaer, d’ informació i d’ aprenentatge, i com a mitjà de perfeccionament i enriquiment lingüístic i personal.
- Habituar l’ alumnat a emprar la biblioteca amb finalitats recreatives, informatives i d’ educació permanent.
- Treballar el llenguatge des de la vessant expressiva incorporant el gest , l’ expressió corporal,el ritme, la intensitat de la veu, la mirada... per comunicar-nos.
|
MATERIAL |
Teléfon . |
DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT |
Es comenta la lectura del contes , quins ens han agradat més, quins ens han resultat més divertits...
Es distribueixen per grups de quatre i escullen dos-trescontes i es preparen una representació ràpida del conte, poden introduir més diàleg si convé.
Es demana que es continuï la lectura del llibre amb els 15 contes següents
|
SESSIÓ 6 /7 SESSIONS DE LECTURA / COMPRENSIÓ |
OBJECTIU |
- Emprar la lectura com a font de plaer, d’ informació i d’ aprenentatge, i com a mitjà de perfeccionament i enriquiment lingüístic i personal.
- Llegir textosper extreure’ n informació concreta.
|
MATERIAL |
Fulls amb activitats dels diferents contes |
DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT |
Es comenten els quinze contes llegits, voluntàriament surten a explicar-los, a exposar dubtes, altres finals que han pensat...
A continuació es presenten unes activitats per fer a partir ‘ aspectes de lèxic, comprensió ,...
La sessió 7 té el mateix funcionament , es fa amb els 10 següents.
|
SESSIÓ 8CLOENDA |
OBJECTIU |
- Emprar la lectura com a font de plaer, d’ informació i d’ aprenentatge, i com a mitjà de perfeccionament i enriquiment lingüístic i personal.
- Procurar mantenir una entonació, velocitat, pronunciació i un ritme adequats quan es llegeix en veu alta.
- Fomentar el ser crítics .Saber donar opinions i arumentacions.
|
MATERIAL |
Recull de les valoracions dels alumnes. |
DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT |
Es llegeixen en veu alta els darrers contes.
Es fa una valoració del llibre, impressions, què esperàven, ....
|