SATI EEE SATI EEE
Popostes Taller 1
Proposta

La travessa de futbol

OBJECTIU:
Que l'alumne, per mitjà de l'utilització de les eines del programa TPWIN, pugui confeccionar una travessa de la lliga de fútbol, ecrivint el nom del seu equip i la seva classificació.(1 , x , 2 ).

Altres objectius relacionats:
  • Cercar al diari o a tv els resultats de la travessa.
  • Fer hipotesis (prèvies) dels resultats.
  • Comparar els resualtat resal amb la seva hipòtesi.
  • Conversar amb d'altres alumnes sobre un motiu cultural comuú: el futbol i les traveses.
  • Controlar estadisticament els resultats setmanals de la travessa.
MATERIAL QUÈ NECESSITEM:
  • la llista dels equips que juguen a la lliga de futbol
  • els colors de les samarretes de cada equip
  • els escuts de cada equip.
  • el dibuix -model, d'una samarreta.
PROGRAMES DE TREBALL:
  • TPWIN
  • AMIPRO o WRITE
  • PAINT o PAINBRUHS
ACCIONS A FER EL DIA DE LA JORNADA:
  • Dibuixar i /o escanejar samarretes i escuts dels equips.
  • Dissenyar l'aplicació amb TPWIN: fitxer *.tpw, caràtules, etc.
  • Dotar de contingut teòric l'activitat: objectius del currículum, metodologia de treball, etc.
  • Copiar l'aplicació per als usuaris.
  • .....
Per dotar de contingut teòric l'activitat, del SINERA 97, he fet una primera selecció dels possibles continguts i objectius de treball, del Cicle Superior de Primària:

"SEGON NIVELL DE CONCRECIÓ PER A L'ESCOLA 3-12"
Generalitat de Catalunya Departament d'Ensenyament Direcció General d'Ordenació Educativa
Edició: Servei d'Ordenació Curricular gener de 1997


CONTINGUTS DE PROCEDIMENTS ESPECÍFICS

4.1- Coneixement i ús dels codis i vocabulari matemàtic (xifres, unitats de mesura, signes, etc.)
    4.1.1- Reconeixement del valor de les xifres en números decimals, segons la seva posició.
4.2- Expressió de relacions, fets i accions propis de les matemàtiques mitjançant els noms, signes i símbols que els designen.
    4.2.1- Expressió oral, escrita i simbòlica de decimals i fraccions, i de fets que es puguin representar amb aquests nombres.
    4.2.5- Expressió de situacions que es puguin representar amb nombres enters.
5.1- Utilització d'algorismes per resoldre operacions d'addició, subtracció, multiplicació i divisió.
    5.1.9- Aplicació de l'algorisme de la mitjana aritmètica i càlcul de probabilitats de successos simples i equiprobables.
5.2- Ús i selecció d'instruments de càlcul, mesura, dibuix i construcció.

7.1- Fenòmens segur i aleatoris
    7.1.1- L'atzar. Diferència entre fenomen aleatori i fenomen segur.
    7.1.2- Noció de probabilitat. La probabilitat com a fracció.
    7.1.3- Els diagrames en arbre per al càlcul de combinacions i probabilitats.

CONTINGUTS D'ACTITUDS, VALORS I NORMES

1- Interrogació, investigació davant qualsevol situació, problema o informació contrastable.
    1.1- Interès pel plantejament i comprovació d'hipòtesis i la resolució de problemes.
2- Apreciació en la vida quotidiana, en la natura, l'art, les ciències, la tecnologia, dels aspectes que poden ser definits i expressats a través de la matemàtica.
    2.1- Interès pels aspectes matemàtics de les situacions de la vida quotidiana.
    2.2- Consciència de la utilitat de les matemàtiques per a resoldre situacions diverses de la vida quotidiana, la cultura, la ciència i la tecnologia.
4- Organització del treball: plantejament, resolució, verificació dels resultats i valoració de llur significat.
    4.1- Rigor en la recollida de dades i mesures.
    4.2- Consciència de la necessitat d'utilitzar els instruments apropiats per a la recollida de dades i mesures.
    4.3- Consciència de la necessitat de rigor i sistematització en el plantejament i resolució de problemes.
    4.4- Constància en la verificació dels resultats dels problemes i treballs.
5- Valoració positiva del propi esforç per arribar a resoldre una situació matemàtica.
    5.1- Consciència de la importància del rigor i l'esforç per a la resolució de situacions matemàtiques.
6- Consideració de l'error com a estímul per a noves iniciatives.
    6.1- Valoració positiva de l'error com a element per corregir i replantejar el treball.
    6.2- Consciència de la necessitat de corregir els propis errors.
    6.3- Constància en la correcció d'errors i el replantejament de problemes, mètodes i estratègies.
7- Adquisició d'una progressiva autonomia en la recerca d'ajuts, d'eines, com també en la valoració del propi treball.
    7.1.- Autonomia i iniciativa en la recerca d'ajuts i d'eines per a la resolució de situacions matemàtiques.
8- Ús adequat dels mitjans tècnics de càlcul i representació i valoració dels seus resultats.
    8.1- Valoració de la importància de les estimacions, prediccions i aproximacions i de la seva posterior comprovació.
    8.2- Valoració de la importància del llenguatge gràfic en situacions d'estadística, geomètriques i de relacions numèriques.
    8.3- Actitud crítica i selectiva en l'ús de la calculadora, dels mitjans informàtics i dels recursos materials.

OBJECTIUS DE CICLE

4- Realitzar experimentacions amb material d'ús quotidià, controlant una o més variables, predir els efectes, estimar els resultats i comprovar-los posteriorment.
5- Comprovar el resultat d'estimacions, prediccions, resolucions de problemes i formulació d'hipòtesis, corregint-les en el seu cas.
6- Formular hipòtesis a partir d'observacions o situacions problemàtiques i planificar la seva verificació.
7- Planificar el treball individual i de grup per a la resolució de problemes i el treball matemàtic.
10-Enregistrar dades a partir de guions elaborats amb criteris donats o amb els propis.
11-Organitzar, actualitzar, mantenir i recuperar les dades i la informació recollides en arxius o bases de dades.
16-Identificar la idea central d'un concepte, d'una informació o una comunicació matemàtica i expressar-lo amb precisió.
17-Realitzar comunicacions orals i escrites sobre temes matemàtics ajustades a la intenció i als receptors, amb organització lògica de la informació, precisió en el vocabulari, utilitzant recursos gràfics o àudio-visuals i expressant les pròpies opinions de forma argumentada.
18-Ordenar i classificar un conjunt d'elements, numèrics o no, a partir de la seva observació, directa o indirecta, en descripcions, imatges, esquemes o altres representacions, segons criteris donats o criteris propis.
19-Situar un element, numèric o no, en una sèrie ordenada o una classificació donades.
20-Deduir el criteri emprat en una ordenació, una classificació o una comparació entre elements diversos.
12-Representar gràficament les dades i la informació enregistrada amb les tècniques adequades a la intenció comunicativa.
13-Cercar dades i informació relativa als fets matemàtics en les fonts i la documentació adequades.
50-Diferenciar fenòmens aleatoris i fenòmens segurs.
51-Elaborar diagrames en arbre per al càlcul de combinacions i probabilitats.
52-Calcular probabilitats de successos simples i equiprobables i expressar les probabilitats en forma de fracció.
67-Manifestar interès pels aspectes matemàtics de les situacions de la vida quotidiana.
68-Valorar positivament les matemàtiques com a eina en la vida quotidiana, la cultura, la ciència i la tecnologia.
69-Ser conscient de la necessitat d'utilitzar els instruments apropiats per a la recollida de dades i mesures.
70-Ser constant en la verificació dels resultats dels problemes i treballs, en la correcció dels errors i el replantejament de problemes, mètodes i estratègies.