SATI EEE SATI EEE
Popostesn Taller 1
Propostes

Creació de programes d'interacció amb la veu construint jocs amb el Klik&Play

En aquest seminari intemtarem crear jocs utilitzant dos programes: el Klik&Play i el programa de reconeixement de fonemes. Convindria que abans del dia 29 de juny ens familiaritzéssim amb ells, no només per guanyar agilitat a l'hora de crear noves aplicacions sinó també per veure les possibilitats que tenen, que són moltes.

El Klik&Play: el podeu aconseguir a la pàgina del Quim Fonoll http://www.xtec.es/~jfonoll.

Un cop descarregat l'heu d'instal·lar en un directori. En posar-lo en marxa i perquè funcioni correctament heu de comprovar que al menú Editar- Preferències la "Modalidad de Gráficos" sigui "Ventanas Estándar 256 colores". Ara ja el teniu disposat per agafar les aplicacions que hi ha penjades a la pàgina del seminari i veure com estan fetes; també les podeu modificar.

El programa de "Reconeixement de fonemes" el podeu anar a buscar a la pàgina de Jordi Lagares http://www.xtec.es/~jlagares.

Un cop agafat el podeu descomprimir amb el Winzip. Aquesta versió està més actualitzada que la que hi ha al Sinera 99 i és la que farem servir (permet fer coses que amb l'altra no podríem). Quan ja tingueu el programa en un directori el podreu fer servir directament.

També us aniran bé unes instruccions de funcionament del Klik&Play que es van publicar a la sessió 3 del SATI del curs 98-99 (pàgines 7 a 11). Les podeu trobar als quaderns del SATI a la vostra escola o al Sinera 99, a l'apartat dels SATIs (us el podeu imprimir).


Aplicacions

practica1.zip

Us presentem dues aplicacions que són exemples del que podrem fer el dia 29 entre tots. Si mireu com estan fetes podreu suggerir durant els 15 primers dies de juny quins tipus d'aplicacions us interessaria crear.

Els jocs són sino.gam i pingu.gam (els podeu copiar al mateix directori on teniu el programa Klik&Play) que els podeu recuperar amb el Klik&Play.

En el Klik&Play, com podreu veure, responen amb les fletxes amunt (SI) i avall (NO). Tocant aquests jocs amb el programa us podeu introduir per sobre en el seu funcionament i podreu veure algunes de les possibilitats de creació que té.

L'objectiu és que aquests jocs responguin a les veus SI o NO previament gravades amb el "Reconeixement del fonemes".

Per això es millor que copieu els fitxers sino.exe i pingu.exe al directori on teniu el Klik&Play (per tenir tots els fitxers al mateix lloc). Aquests fitxers són els programes executables que farem servir amb el "Reconeixement de fonemes". Per fer que aquests jocs responguin a la veu farem el següent:
  • Obrir el programa de Reconeixement de fonemes (la nova versió de la que ja hem parlat)
  • Crear un patró de fonemes: esborrar les lletres A i AE i col·locar SÍ i NO respectivament. Marcar-los.
  • A continuació entrenem a l'ordinador, amb el micròfon, perquè reconegui el SI i el NO. A Fitxer podem guardar si volem aquest patró de sons per utilitzar-lo en una altra ocasió.
  • I finalment al menú Exercicis de discriminació-Programa extern... anirem a buscar un dels dos jocs als que hem fet referència.
Evidentment aquests dos programes, si no els heu tocat mai, us presentaran d'entrada una certa dificultat, però un cop ens fem una mica amb ells veiem de seguida quines possibles aplicacions poden tenir. Si teniu algun problema no dubteu consultar-lo als dos coordinadors del seminari del dia 29 de juny:

Jordi Lagares : jlagares@pie.xtec.es
Luis de la Fuente: lfuente@pie.xtec.es