Seminari de suport a la gestió dels equips d'assessorament i orientació psicopedagògica..
 
jfonoll@pie.xtec.es
 

Pla d'Actuació amb els EAP

Enguany s'ha produït una renovació en la forma de realitzar els equipaments informàtics dels EAP que han de servir de suport a la tasca del psicopedagog i a la gestió de la informació que arriba i surt de l'EAP. Aquestes actuacions inclouen:

  • equipament amb ordinadors portàtils com alternativa als ordinadors de sobretaula,

  • dotació de Pendrives, dispositius que funcionen com una unitat de disc dur portàtil,

  • unificació de les xarxes dels EAP,

  • anàlisis de l'ús de les TIC en la gestió de la informació i altres tasques dels EAP.

Ordinadors portàtils

Enguany s'inciarà l'equipament amb ordinadors portàtils d'ús personal com alternativa als ordinadors de sobretaula utilitzats per diferents professionals.

Els ordinadors portàtils faciliten al psicopedagog disposar d'un eina de treball ubiqua, tenint accés a tota la informació i eines de gestió en qualsevol lloc on estigui.

Aquesta dotació s'inicia de forma limitada, però es preveu la seva continuïtat en un futur proper i pot establir un nou model d'equipament.

Per assegurar l'aprofitament d'aquests equipaments el repte es aconseguir

  • autonomia del professional en l'ús i gestió del seu equip,

  • resoldre la connectivitat dels portàtils en els diferents escenaris de treball: la seu de l'EAP, els centres educatius, el domicili particular;

  • optimitzar els processos d'actualització i transferència de la informació preservant la integritat de les dades i la seva confidencialitat,

  • generalitzar recursos i pràctiques professionals que apliquin les TIC en la tasca del psicopedagog i justifiquin els equipaments realitzats.

Per tal de donar suport als professionals que utilitzaran aquests ordinadors es preveu realitzar:

  • Jornades Tècniques de formació (1 cada trimestre) on es proporcionarà la informació i els recursos tècnics que calguin per l'aprofitament dels equips. En aquestes sessions també es resoldran els dubtes o les petites incidències tècniques que puguin sorgir.

  • Pàgina web amb documentació tècnica, eines, utilitats i altres recursos especifica pels portàtils dels EAP

Pendrive

Els Pendrives són unes unitats de disc portàtils, que es connecten a l'ordinador pel port USB i permeten transportar amb facilitat una gran quantitat d'informació.

Amb un pes inferior als 100 gr. sense necessitat d'alimentació ni cables auxiliars es podrà transportar 258 Mb d'informació que es gestionarà en qualsevol ordinador

Windows XP reconeix automàticament els Pendrives sense necessitat de cap soft addicional. Pel Windows 98 existeix un programari que instal·la el drivers i altres utilitats.

El Pendrive permet als psicopedagogs de l'EAP disposar d'un sistema d'arxiu personal amb tota la informació que precisi en qualsevol lloc on tingui accés a un ordinador. En el Pendrive podrà emmagatzemar models de documents, dades dels centres i dels alumnes o altres informacions que cregui convenient al mateix temps que enregistrar els seus documents, informes, agenda etc.

La dotació de Pendrive als psicopedagogs dels EAP es única, dins les actuacions del Departament d'Educació, i caldrà que el diferents professionals tinguin suficient informació i recursos per a ser autònoms en la seva utilització. Per tal d'assegurar l'aprofitament d'aquesta eina es necessari

  • que els professionals de l'EAP sàpiguen connectar el Pendrive en qualsevol ordinador i resoldre els petits conflictes que puguin sorgir. Es útil poder identificar la versió del Windows i conèixer com s'instal·la el programari específic.

  • optimitzar processos d'actualització i transferència de la informació preservant la integritat de les dades i la seva confidencialitat.

El Pendrive com qualsevol unitat de disc pot fallar i corrompre les dades. Es útil conèixer les eines per recuperar els documents i establir hàbits i procediments per tal de mantenir còpies de seguretat actualitzades de la informació que sigui significativa.

Existeix programari que permet protegir el Pendrive amb una contrasenya personal i evitar que la seva pèrdua signifiqui difondre informació reservada.

  • La informació que utilitza el professional de l'EAP entra en l'esfera de la privacitat de l'alumnat que queda dins l'àmbit de la llei de protecció de dades, el que obliga a fer una reflexió sobre les eines, informacions, i altres procediments relacionats amb la tasca dels EAP i com incideix la disponibilitat del nou recurs.

En les diferents revistes del SEAP es presentaran informacions, eines i materials per aquest dispositiu a l'objectiu que es facin arribar a tothom.

Les xarxes dels EAP

Dins aquesta perspectiva els ordinadors i la xarxa són una infraestructura bàsica que permet compartir i gestionar la informació. És dons fonamental assegurar el seu correcte funcionament. Per raons històriques les xarxes dels EAP s'han edificat utilitzant tècniques d'autoconstrucció, sense seguir una planificació específica amb posterior rectificacions.

Un dels objectius d'enguany seria aconseguir unes xarxes operatives, en totes les seves prestacions que tinguessin una estructura similar en els diferents EAP.

Aquesta homogenització de les xarxes facilitaria:

  • proporcionar un suport tècnic més eficient que pogués resoldre els problemes específics,

  • desenvolupar aplicatius, recursos i sistemes de gestió que facilitessin la tasques dels psicopedagogs i dels EAP,

  • millorar els sistemes de protecció i fer còpies de seguretat de les dades,

  • l'intercanvi d'informació dins l'EAP i entre els diferents equips així com el traspàs dels casos i la incorporació dels nous professionals,

  • la futura integració de la xarxa de l'EAP en una estructura més amplia que pugui oferir noves prestacions.

Per aconseguir aquest objectiu és fonamental el paper del coordinador d'informàtica de l'EAP que vehicula la resolució dels problemes tècnics i dona suport als seus companys. En aquesta direcció s'ha previst realitzar

  • Jornades tècniques per als coordinadors d'informàtica dels EAP, on proporcionaríem formació i recursos sobre la connectivitat i manteniment de la xarxa.

  • Anàlisi i reflexió sobre les processos que determinin les necessitats de l'EAP en maquinari, programari i serveis, i que analitzi i assagi diferents instruments i solucions tècniques

  • Desenvolupament i distribució de diferents eines de manteniment, gestió i explotació que facilitin les feines dels coordinadors i els EAP

Reflexió sobre la gestió de la documentació dels EAP

Dins aquest marc de nous equipament, les prestacions que ofereixen les intranets i internet, l'experiència de les Web dels EAP, les prestacions que s'endevinen a l'Epoca, l'emigració del WinPri i WinSec cap un nou programa de gestió per intranet, etc, és prudent fer una reflexió sobre l'aprofitament de les TIC en les tasques de l'EAP.

A més a més cal tenir present que:

  • Les tasques per recopilar, gestionar i trametre la informació ocupen una part significativa dels temps dels psicopedagogs. Els EAP són centres receptors i difusors d'informació i de documentació oficial.

  • Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en diferents àmbits han proporcionat eines i estratègies que milloren procediments tradicionals i automatitzen processos amb una reducció d'esforç i dedicació. L'educació no en queda al marge i potser ara sigui un bon moment per definir les noves estratègies i procediment a aplicar.

  • En el marc general de la societat de la informació, les conclusions del Consell Europea de Lisboa (http://www.europarl.eu.int/summits/lis1_es.htm), les iniciatives de la Generalitat de Catalunya amb les propostes d'Administració Oberta inicien processos de modernització de la societat basades en les TIC que tard o d'hora incidiran a tots els nivells de l'administració.

Aquesta reflexió ha d'incloure:

  • la identificació dels procediments, documents e informacions relacionats amb les funcions i tasques dels EAP,

  • l'anàlisi de les eines i solucions que existeixen en altres àmbits i comunitats,

  • l'assaig de fòrmules i estratègies pròpies i l'elaboració d'un acord del marc i les estructures d'actuació.

 

       
XTEC