Seminari de suport a la gestió dels equips d'assessorament i orientació psicopedagògica.
 
dnee.xtec.cat
 

Correu electrònic i spam

En aquest moment en que el correu electrònic ha esdevingut una eina indispensable de comunicació, es veu perjudicada pel fenomen anomenat Spam.

De cara a facilitar un ús racional i organitzat del correu, us volem facilitar alguns consells bàsics.

Correu web o webmail

Aquest sistema permet consultar el correu sense necessitat de fer-ho des d'un ordinador en concret i no cal configurar cap programa específic de correu. Només cal un ordinador amb connexió a Internet que disposi d'un navegador mínimament actualitzat.

Fa pocs dies el Correu web de la XTEC ha canviat d’imatge i ha guanyat en utilitats.

Hem destacat amb vermell les opcions noves més atraients:

  1. L’aspecte general s’assembla més a un programa de correu, ja que mostra les típiques Carpetes: Safata d’entrada, Esborranys, Enviats, Paperera i Administració de carpetes

  2. S’ha afegit una Llibreta d’adreces ordenada alfabèticament i on podem guardar: Nom, cognoms. adreça electrònica i telèfon dels contactes que hi vulguem afegir

  3. A Opcions podem especificar una adreça diferent a la nostra, a l’adreça de la XTEC amb la que accedim a aquest servei de correu web, per a rebre les respostes i, a més, podem especificar la Signatura que volem que aparegui automàticament en cada missatge que redactem.

  4. També podem fer Accions sobre els missatges: marcar com a llegit, marcar per a seguiment...

  5. Un altre desplegable ens permet Moure els missatges d’una carpeta a una altra

  6. Aquesta utilitat per a moure i organitzar els missatges s’acompanya de la possibilitat de crear noves carpetes per organitzar els missatges. Per crear noves carpetes:

    1. Cliquem, a la columna de l’esquerra de la finestra, sobre la nostra adreça de correu electrònic

    2. S’obrirà la finestra que ens permetrà obrir noves carpetes a Carpetes personals (no deixa crear subcarpetes dins de les carpetes que ja hi ha, Safata d’entrada, etc):

Aquest nou correu web s’ha acompanyat d’una intensificació dels controls sobre l’spam. De totes formes, els controls sobre l’spam dels programes de correu són el complement més eficaç dels controls, que ja actuen des del servidor, per minimitzar l’arribada de correus no desitjats a la nostra adreça de correu.

El correu via web va ser creat com un sistema alternatiu al programa de correu electrònic habitual, com una eina d'ús ocasional complementària. Un programa de correu habitual permet organitzar el correu entrant i sortint, filtrar els missatges, establir controls pel correu brossa...

Programes de correu client

És recomanable fer servir programes de correu instal∙lats localment a l'ordinador de direcció o de secretaria, com ara el Mozilla, l'Outlook , l'Eudora...

Aquests programes permeten tenir sempre els missatges rebuts i enviats al vostre ordinador de manera que, després de baixar-los d'Internet, els podeu llegir o escriure sense necessitat d'estar connectats, a més de classificar-los, arxivar-los, filtrar-los, corregir-los ortogràficament abans d'enviar, guardar els esborranys, etc.

Els programes de correu client sí que tenen eines pel control de l’spam i podem configurar-les i en algun cas entrenar-les per a que vagin controlant progressivament la quasi totalitat de l’spam que ens arriba.

El correu brossa o spam

Molts de vosaltres ens heu preguntat com fer per deixar de rebre missatges electrònics que no heu demanat i que diàriament omplen les bústies de les escoles de correu no desitjat. A les pàgines d'atenció a l'usuari de la XTEC podeu trobar la informació següent:

El correu brossa o spam és un terme aplicat a missatges distribuïts a un gran nombre de destinataris de forma indiscriminada. En la majoria dels casos, l'emissor d'aquests missatges és desconegut i generalment és impossible respondre'l de la forma habitual o, fins i tot, arribar a identificar una adreça de retorn correcta.

Els remitents d'aquest correu acostumen a aconseguir les adreces dels destinataris per diferents mecanismes. Com a mesures preventives es recomanen les següents:

  • no faciliteu l'adreça de correu electrònic en fer la subscripció a un determinat servei.

  • no doneu a conèixer l'adreça de correu electrònic en fòrums, xats o llistes de distribució.

  • no enllaceu l'adreça de correu electrònic en pàgines web.

  • no participeu en cadenes de missatges (per exemple: salvem a...!).

El servidor de correu de la XTEC disposa de mesures per lluitar contra l’spam. Aquestes mesures consisteixen a analitzar, automàticament i sense intervenció humana, tots els missatges de correu rebuts mitjançant un sistema de filtres a través del qual es decideix si es poden considerar spam o no aquells missatges.

Aquest sistema verifica, també, que els missatges no provinguin de servidors considerats generadors de correu brossa i utilitza un servei mundial on queden registrats aquests tipus de servidors, les anomenades llistes negres (www.ordb.org).

Un problema afegit prové de les respostes automàtiques, generades pels servidors de correu, a missatges rebuts amb virus. Els virus es propaguen a través d'adreces de correu agafades aleatòriament de diversos llocs com pàgines web, llibretes d'adreces, llistes de distribució... Els remitents d'aquest correu sovint s'oculten sota la identitat d'un remitent conegut. La majoria de les vegades, el remitent no és qui realment ha enviat el missatge amb virus.

Si rebeu un missatge d'un remitent desconegut en què es comunica que heu enviat un missatge amb virus, no en feu cas. No obstant, s’aconsella que mantingueu el vostre sistema antivirus actualitzat en tot moment.

És molt difícil o impossible filtrar els missatges quan tenen, cada vegada, un remitent diferent, no segueixen una estructura fixa o, fins i tot, quan provenen d'adreces conegudes. Tot i això, els filtres de la XTEC aturen cada dia uns trenta-sis mil missatges de spam i uns quaranta-quatre mil missatges amb virus.

Els programes de correu client (el Mozilla, l'Outlook Express, l'Eudora...) incorporen un sistema de filtres que permeten bloquejar o enviar a la paperera els missatges emesos per un determinat remitent o amb un tema concret i, fins i tot, marcar com a correu brossa els missatges sospitosos.

Per ajudar-vos en la classificació dels missatges que us arriben de diferents remitents (Departament, Ajuntament, sindicats, etc.), així com per a evitar al màxim el correu no desitjat, es fan una sèrie de recomanacions.

Configurar els filtres per l’spam

Controls de correu brossa amb el Mozilla i el Thunderbird

El programa Mozilla també permet avaluar quins dels missatges entrants poden ser identificats com a possibles missatges spam (correu no desitjat). Prèviament, cal fer una selecció manual dels missatges rebuts indicant quins d’ells són no desitjats. A partir d’aquí, podeu configurar el programa perquè faci una selecció de manera automàtica dels missatges nous que aneu rebent. Al principi, la classificació serà molt simple, però, de mica en mica, si aneu ampliant la llista de missatges brossa, el Mozilla aprendrà a fer-ho tot sol, i amb el temps, la classificació serà molt més precisa i fiable.

  1. Definició del correu brossa

Obriu el menú Eines | Controls de correu brossa... i definiu la finestra tal com apareix a la imatge:

D’aquesta manera, el missatges que arribin al vostre correu passaran el filtre, i si tenen el mateix remitent, o les mateixes característiques que els que s’han marcat com a missatges brossa, es guardaran directament a la carpeta Correu brossa (Junk).

Al principi és aconsellable controlar el contingut d’aquesta carpeta per comprovar si els paràmetres de filtratge s’han definit correctament. Amb el temps es pot habilitar la supressió automàtica dels missatges de correu brossa definint uns dies de seguretat.

Si per error apareix algun missatge a la carpeta Brossa, es pot recuperar seguint els passos indicats a l’apartat anterior.

A la part de dalt d’aquesta finestra, apareix un accés al Filtres adaptatius:

Des d’aquesta finestra s’ha de comprovar que l’opció Habilita el registre de correu brossa estigui activada. Des d’aquí es pot consultar el registre del correu brossa que va arribant al correu. És aconsellable no prémer el botó Reinicia les dades d’entrenament, ja que el programa pot perdre els paràmetres que fins ara utilitzava per al filtratge de correu brossa i oblidar tot el que fins ara havia après.

  1. Selecció manual prèvia de correus brossa

Si creieu que un missatge és no desitjat i el programa no l'ha detectat, podeu marcar-lo manualment fent un clic sobre el punt de la tercera columna, i apareixerà la icona de la brossa

  1. Gestió automàtica del correu brossa

Activeu el menú Eines / Executa els controls de correu brossa sobre els missatge seleccionats... El programa fa una cerca de missatges seleccionats i de missatges, que malgrat no han estat seleccionats, tenen el mateix remitent que els anteriors, i els situa dins la carpeta Junk.

A partir d’ara, quan arribi un missatge no desitjat i que no estigui definit, només caldrà assignar-li la icona (brossa) i, automàticament desapareixerà de la llista de la carpeta d’entrada i se situarà a la carpeta de missatges no desitjats. Aquest procés també afegirà al registre de correu brossa les característiques d’aquest missatge. Quan arribi un missatge nou del mateix tipus, el programa haurà après el que se li ha ensenyat i l’enviarà directament a la Carpeta brossa. Recordeu que és important fer-ne una revisió periòdica.

Quan al cap d’un temps els paràmetres del correu brossa funcionin correctament, serà el moment d’activar la supressió automàtica dels missatges de la Carpeta brossa, des de la carpeta Controls de correu brossa..., per exemple amb un interval de 10 dies.

Aquest material ha estat elaborat a partir de la versió 1.7.5 del Mozilla. La majoria del seu contingut, però, pot ser aplicable a:

  • Netscape 4.7 o superior

  • Les diferents versions del Mozilla

  • El nou gestor de correu Thunderbird

Cal recordar que al portal de la XTEC podeu accedir a l’apartat d’Atenció a l’usuari on trobareu les Guies d’internet (configuració de connexions, correus, etc.) i Els programes per a Internet, amb versions actualitzades dels diferents navegadors i gestors de correu.

Per a més informació, també podeu consultar les pàgines:

Organització del correu electrònic amb l’Outlook Express

L’Outlook Express no conté una forma específica de tractar el possible correu brossa que es rep.

Aquest programa, però, ofereix un parell d’alternatives que poden ajudar-vos en aquest aspecte:

1. Crear una regla per tractar el correu brossa

Al menú Herramientas | Reglas de mensaje | Correo és possible crear una regla que filtri alguns missatges: missatges que continguin determinades paraules al camp Asunto, missatges d’un determinat emissor, etc.

Un cop efectuat aquest filtratge, la regla us permet determinar què es farà amb els missatges: emmagatzemar-los en una carpeta concreta o eliminar-los directament.

2. Bloquejar remitents

Aquesta opció us permet crear una llista de remitents bloquejats. La llista de remitents bloquejats s’ha de confegir de manera manual.

En el moment d’obrir un missatge no desitjat, cal accedir al menú Mensaje | Bloquear remitente.

D’aquesta manera, qualsevol altre missatge que es rebi del remitent especificat es desarà directament a la carpeta Eliminados.

Cal tenir present que el manteniment d’aquesta llista només depèn del gestor del programa de correu.

       
XTEC