|
 |
Materials de les sessions
de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb
l'alumnat amb necessitats educatives especials.
|
|
|
27-Feb-2004
Polígons:
geometria artística
Introducció
Polígons és un programa a cavall entre la geometria i el
disseny gràfic que permet omplir una superfície amb figures geomètriques
i aconseguir imatges de gran vistositat. El programa
Polígons està pensat per crear imatges geomètriques combinant figures
amb una estructura poligonal per experimentar amb diferents variables
i dades numèriques que els algoritmes transformen en figures geomètriques
complexes. El programa Polígons forma part del Projecte
“Alfawin Geomètric” i es proposa que els alumnes, tot jugant, descobreixin
les relacions numèriques i les estructures profundes de les figures geomètriques.
Instal·lació i primers passos
El Polígons es pot baixar de la web del programari educatiu de la XTEC
a la pàgina http://www.xtec.net/cgi/programari_educatiu.
D’allà us descarregareu un instal·lador que de manera automàtica
copia els fitxers del programa dins l’ordinador. El Polígons s’instal·la
junt amb altres programes de la sèrie Alfawin Geomètric, com el Màgic
o el Calidoscopi, i crea una drecera en el menú Inici | Programes |
Alfawin Geomètric i a l’Escriptori. En engegar-lo,
s’observa que disposa de dos espais de treball:
- La pantalla d’edició amb el menú de les formes o polígons
a l’esquerra.
- La pantalla de dibuix, a la dreta, on es multipliquen
les formes fins a omplir la imatge.
Les formes o polígons es dibuixen seleccionant el
tipus de forma, el nombre de costats i altres característiques, com el
gruix, el color, la mida... Fent clic sobre el polígon dibuixat
a la pantalla d’edició, aquest s’estampa a la pantalla de dibuix.
La pantalla de dibuix té dues
formes de treballar:
- Dibuix simple amb una sola figura que ocupa tot l’espai disponible.
- Forma múltiple on la figura es repeteix dins una graella de 4 x
6 quadres.
|
|
La brotxa serveix per acolorir, omplir els espais i canviar
el color de les línies. En el menú Arxiu hi ha les opcions
per desar, imprimir o exportar al Paint per continuar treballant amb altres
eines.
Dibuixar polígons
Les formes o polígons no es dibuixen directament, sinó
que se seleccionen les diferents opcions de l’editor de formes o variables.
En modificar-les, el sistema processa les dades i transforma les variables
numèriques en estructures de tipus geomètric. Les
figures es dibuixen a partir d’una circumferència, o dues si són formes
estrellades. La mida de les circumferències, la mida dels angles, el nombre
de costats, etc., determina la forma final. Les variables
que s’han de considerar són:
- Nombre de divisions de
la circumferència: que determina el nombre de costats i l'estructura
triangular, quadrangular, pentagonal...
- Grandària del radi extern:determina la mida de la forma.
- Grandària del radi intern: determina l’espai interior dels polígons estrellats.
- Tipus de forma: estrella, polígon regular, diagonals, polígon plegat...
- Angle exterior: determina el gir de l’angle exterior dels polígons. En un polígon regular
fa girar la figura. Disposa d’un editor d’angles.
- Angle interior: determina el gir de l’angle
interior dels polígons estrellats.
- Gruix de la línia: gruix dels costats del polígon que pot prendre quatre valors:

angle interior i exterior
|

editor d’angles
|
groc angle interior / vermell angle exterior
Estampar els polígons
Fent clic sobre la pantalla d'edició de la figura, el polígon
s’estampa a la pantalla de dibuix. El resultat final de l’estampat depèn
dels diferents paràmetres de la pantalla de dibuix que són:
- La modalitat de dibuix: simple o múltiple
- Les files seleccionades que determina en quines caselles
s’estamparà la forma. Hi ha un botó vermell que
desactiva totes les caselles seleccionades.
Una manera diferent d’estampar
les formes és utilitzar el llapis que estampa les formes una a una
a la casella que assenyala. |
|
Els colors, les formes i altres prestacions
El Polígons disposa d’una paleta fixa de 96 colors.
Les formes s’estampen no amb el color dibuixat a la pantalla
d’edició, sinó segons el color seleccionat en cada moment.
|
El rodet és l’eina per pintar
de colors les formes estampades. Només treballa a la pantalla de dibuix
i omple els espais i les línies seguint el color com en qualsevol
altre programa de dibuix. |
Podem delimitar l’acció del rodet perquè actuï en una casella
o bé una fila o tot el dibuix. En aquests casos, l’acció del rodet s’aplicarà
des de la casella assenyalada fins al final. El programa
desa i recupera els dibuixos en format BMP. Qualsevol imatge BMP es pot
recuperar i situar com un fons on podem estampar els polígons que dibuixem.
El Polígons genera automàticament una galeria històrica
que permet visualitzar les deu últimes modificacions i les recupera simplement
passant el cursor pel damunt.
Aquesta eina permet observar de forma dinàmica les últimes modificacions
i crear un efecte visual d'animació.
Propostes d’utilització
Comprovació experimental de les formes geomètriques de tipus
poligonals o lineals a partir de la manipulació de les eines del programa.
- Reinterpretació i nova elaboració "... fes un dibuix com aquest..."
L'alumne/a ha de reproduir un model a partir de reconèixer
primerament les característiques de la figura representada. També ha
de trobar quines eines del programa són necessàries per a la construcció
dels dibuixos.
- Creació de mostres
A partir d’una forma inicial situada a la primera casella, anem modificant
els paràmetres a poc a poc de manera que en les diferents caselles s’obté
una evolució de les formes.
|