|
 |
Materials de les sessions
de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb
l'alumnat amb necessitats educatives especials.
|
|
|
26-abril-2004
Activitats de comprensió i expressió oral i escrita a partir de contes
Montserrat Vila i Rosa Vilardell.
SEDEC. Curs 2002-2003
Us presentem una col·lecció de materials multimèdia desenvolupats amb
el Clic, l’Infograf i el PowerPoint i pensats per treballar l’expressió
oral i escrita. Tot i que formen part d’una mateixa proposta, cada material
ha tingut la seva pròpia gènesi i forma de difusió, però els podeu trobar
recollits a l’adreça web
http://www.xtec.net/dnee/satieee/0304/sessio4/sedec.htm
Per què contes i per què amb suport informàtic
Proposem activitats a partir de contes, ja que aquestes
narracions interessen als nens i els les podem explicar diverses vegades
i repetir les activitats que hi fan referència.
L’ordinador facilita que els alumnes
puguin treballar de forma autònoma i al mateix temps la interacció els
motiva i la seva resposta immediata afavoreix el manteniment de l’atenció
i la constància en el treball.

L’ordinador és una que eina facilita l’escriptura ja que té configurat
un traç i una presentació (marges, ratlles rectes...) correctes, i si
l’alumne/a ho necessita, permet adaptar els teclats i afegir-hi altres
ajudes tècniques per escriure.
Elecció de les narracions
Les narracions que s’han escollit tenen una estructura cíclica (en la
qual una acció es repeteix diverses vegades) perquè d’aquesta manera facilita
als nens petits i als alumnes amb dificultats d’aprenentatge fer anticipacions
del contingut i millorar la comprensió del conte.
El
cargol i l’herbeta de poliol
El cargol té mal de panxa i vol arrencar una herba de poliol per menjar-se-la,
però no pot. Arriben diversos animals que l’ajuden a estirar, però tampoc
no se’n surten. Finalment, són tants animals estirant que poden arrencar
l’herba i el cargol se la pot menjar.
El cargol és un conte tradicional català que es pot
trobar al Costumari Català de Joan Amades. La versió que presentem
és una adaptació: se n’ha simplificat el llenguatge i s’ha reduït el nombre
de personatges.
El
cotxe s’ha espatllat
Un noi condueix un cotxe i té una avaria, no arrenca. Arriben diverses
persones que l’ajuden a empènyer, però tampoc se’n surten. Finalment són
tantes persones empenyent que el cotxe s’engega.
A partir de l’estructura del cargol es va crear aquesta
narració dirigida als alumnes més grans posant-hi uns personatges i una
situació realista. Aquest alumnat, tot i que els contes tinguin un nivell
baix i que l’estructura i el lèxic siguin adients pel tema, no sempre
consideren aquests contes interessants.
Quin
gust tenen els núvols?
Els animals de la selva volen saber de què tenen gust els núvols i tots
creuen que tenen un gust diferent. Es van enfilant un damunt de l’altre
fins que arriben a agafar-ne un bocí. Quan els tasten, els animals troben
que els núvols tenen el gust que cadascú s’havia imaginat.
Aquest conte és una versió lliure de De què té gust la lluna?, de Michael
Grejniec. Com els anteriors, té una estructura cíclica, i en aquest cas
l’argument permet introduir altres temes indirectament relacionats com
són el menjar i els colors.

El
peix petit
El peix espasa es vol menjar el peix petit i aquest demana ajuda a altres
peixos petits. Tots els peixos petits es posen junts i fan fugir el peix
espasa, perquè es pensa que és un peix més gros que ell.
Es tracta d’una versió simplificada del conte Neda que neda, de
Leo Leoni, i dóna peu a tractar altres temes com les mides i els colors.
Les activitats dels contes amb l’ordinador
No tots els contes que presentem tenen la mateixa estructura ni les mateixes
activitats. El que els dóna coherència és l’objectiu de les propostes
educatives i que tots ells tenen una paquet d’activitats Clic
equivalent però no igual. A més a més, El cargol i El cotxe
tenen una versió amb l’Infograf,
mentre que el darrer, El peix petit, té una versió amb el PowerPoint.
La forma d’utilitzar aquest material varia segons els objectius que es
volen treballar amb els alumnes. En aquesta activitat no cal que els alumnes
facin totes les activitats ni que segueixin un ordre determinat, tot i
que n’hi ha algunes que han de ser presentades en un ordre concret, ja
que depenen les unes de les altres.
Al final trobareu un quadre resum amb les activitats i les orientacions
pertinents.
Activitats
Clic de llengua oral
Els paquets clic s’inicien amb una portada amb el títol del conte i un
menú per accedir a les diferents activitats
Les activitats de llengua oral s’agrupen en tres blocs:
- Activitats de comprensió oral del conte..
- Activitats que incideixen en el nom dels personatges i els elements
de la narració (que podrien servir per iniciar una conversa)
- Activitats que sorgeixen a partir del conte, però que no hi estan
directament relacionades.
Activitats de comprensió oral
Caldria presentar-les en l’ordre indicat:
- Mira només és a Els núvols. Permet l’activació
de coneixements previs. L’alumne/a recorda o reconeix alguns aliments
que després sortiran a la narració. Aquest coneixement l’ajudarà a comprendre
la història que sentirà a continuació. El seu desconeixement pot dificultar
la comprensió de la història. En els altres contes es podria fer una
predicció del contingut del conte i una activació de coneixements previs
a partir de la primera pantalla.
- Conte presenta una audició del conte acompanyada d'imatges
que ajudaran l’alumne/a a comprendre amb més facilitat la narració.
És el nucli a partir del qual sorgeixen la resta d'activitats.
- Continua és una activitat que consisteix a sentir el conte
que s’interromp amb una pantalla en la qual hi ha tots els personatges
i l’alumne/a ha de dir quin ve a continuació. Aquesta activitat incideix
sobre la capacitat d’anticipar per part dels alumnes, tot i que, en
aquest cas, molt basada en el record.
- Ordena és una activitat que també incideix en el record de
la narració i una situació molt adequada per treballar l’expressió oral
dels alumnes. Per fer-la adequadament és necessari que l’alumne/a interpreti
i analitzi les imatges correctament.
Activitats a partir del nom dels personatges
- Cançons: en el conte del cargol i el del peix l’alumne/a tria
l’animal i sent una cançó que hi fa referència.
- Memori: memori 1 El cargol i El cotxe.
L’alumne/a ha d’aparellar les imatges iguals. Pot servir per incidir
en l’expressió oral, ja sigui sobre els personatges del conte o sobre
la resolució de l’activitat en si.
- Elimina: a Núvols i a Cotxe és una activitat
que demana a l’alumne/a que exclogui el personatge que no pertany a
la història que ha escoltat. L'exclusió implica simultàniament el record
de tots els personatges del conte i la negació; ambdues accions requereixen
un grau d'abstracció considerable. És per això que diem que és una de
les activitats més complexes. Igual que l'activitat anterior, l'Elimina
pot ser utilitzat per introduir el tema dels animals i és una situació
molt adequada per incidir en l’expressió de l’alumnat.
- Peixos: a Peix petit va més enllà. Es demana a l’alumne/a
que inicialment identifiqui quins dels animals que hi ha a la pantalla
són peixos i a continuació passar a reconèixer el protagonista de la
història entre altres peixos.
- El Quinto, l’Associa i el Memori (Memori 2 en
el cas del Cargol i Cotxe) són activitats que
incideixen en el nom dels personatges. Poden ser d’utilitat en el cas
que, tot i haver fet les activitats anteriors, l’alumne/a encara no
recordi el nom dels personatges o bé en el cas que es vulgui proposar
un treball més autònom als alumnes.
S’hi inicia la presentació escrita dels noms dels animals, per tant,
tot i que es plantegen com a optatives des del punt de vista de la llengua
oral, són el punt d’inici de les activitats de la llengua escrita.
Activitats que tracten temes introduïts a partir del conte més enllà
del conte pròpiament dit
- Frases 1 planteja diferents frases orals en les quals hi ha
adverbis o locucions de lloc (damunt, a sota, darrere...) i l’alumne/a
ha de respondre si són veritat o no. Per tant, tot i que està basada
en les imatges del conte, posa més l’accent en la comprensió de la situació
que en la comprensió de la narració.
- Colors fa incidència en el nom dels colors i en la construcció
de frases correctes. Els alumnes han de relacionar diferents aliments
amb el seu color i com a reforç se sent una frase que ho explica; es
pot demanar a l’alumne/a que ho repeteixi o bé eliminar la veu i que
sigui ell qui les digui. Per tant, són activitats que incideixen en
la comprensió i l’expressió oral més enllà del text del conte.

- Mides és una activitat similar a Colors: l’alumne/a
relaciona un animal amb la seva mida (gros o petit) i se sent una frase
que ho explica.
- Cases demana a l’alumne/a que relacioni la imatge d’un animal
amb la seva silueta. És una activitat molt perceptiva i que ens permet
dialogar amb l’alumnat.
Les activitats de llengua escrita en els paquets Clic
Són activitats en què apareix el text escrit i estan relacionades amb
les diferents etapes d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura. Van
des de les etapes molt inicials, en què es familiaritza l’alumne/a amb
l’escrit, fins a l’estructuració de frases i la comprensió de textos.
En els paquets Clic aquestes activitats són:
- Quinto, peixos en Peix petit. L’alumne/a ha de
llegir la paraula i fer clic a la imatge corresponent. Les paraules
apareixen substituint les imatges que l'alumne/a ha encertat. Fa incidència
en les propietats que té la llengua de substituir els objectes i de
ser representada gràficament.
- Memori, en El cotxe i en El cargol és
el Memori 2, i Associa. L'alumne/a ha de relacionar les paraules
que són iguals, per tant la seva atenció va dirigida als aspectes formals
de la paraula (llargada, forma d'algunes lletres...).

Aquestes tres activitats són adequades als primers nivells d'aprenentatge
de la lectura i l'escriptura, ja que per solucionar-les només cal fer
una lectura global, per bé que també s’hi pot realitzar una descodificació.
- Síl·labes i Lletres. L'alumne/a ha d'ordenar els fragments
fins a confegir la paraula que representa el nom de l'animal situat
com a fons de l’activitat. L'objectiu d'aquesta activitat és que es
prengui consciència que la seqüència de les lletres que formen una paraula
és fixa. En aquest cas, també s'incideix en l'aspecte formal de les
paraules i l'objectiu és que l'alumne/a en fixi una imatge mental.
-
- Llegir. Aquesta és una activitat que es pot resoldre
per dues vies: descodificant-la o per memòria visual, ja que el nombre
de paraules amb què es treballa és molt petit i ja s'ha vist prèviament
en diverses activitats. Cal presentar-la a continuació de Síl·labes
i Lletres.
En el cas d’Els núvols, hi ha dues activitats
de lectura: a Llegir 1 es tracta de relacionar els noms dels
personatges amb els dibuixos i a Llegir 2 es tracta de clicar
al nom que senten.
- Escriure 1 és un dictat diferit, és a dir, l'alumne/a ha d'escriure
les paraules després d'haver-les vist i sentit. El plantejament d'aquesta
activitat permet que els alumnes puguin tornar a la pantalla anterior
i mirar i sentir la paraula amb la qual estan treballant. Igual que
en les activitats de Síl·labes i Lletres, l'objectiu
és que l'alumne/a faci una imatge mental de cada paraula i les pugui
escriure i llegir autònomament.
- Dictat ha de ser l’activitat següent i l'alumne/a té cada
cop menys suport. En el dictat es veu la imatge i se sent la paraula
i s’ha d’escriure el text.
- Escriure 2 ha de ser l’activitat d'escriptura de paraules presentada
en darrer lloc, ja que només es presenten les imatges de les paraules
que s’han d'escriure.
En algunes de les activitats anteriors es presenten les paraules
aïllades i en altres acompanyades per l'article (dictat, escriure
1 i escriure 2), ja que als alumnes amb dificultats d'aprenentatge
els costa l'ús dels articles.
- Frases 1, només a Núvols. Activitats de lectura i d'escriptura
de frases en les quals l'alumne/a ha d'ordenar una frase breu, de tres
elements, relacionada amb el conte. Com que aquesta ordenació pot ser
feta per assaig i error, diem que és l'activitat de lectura i escriptura
de frases més simple. A més, l’alumne/a sent la frase tant a l’inici
de l’activitat com en finalitzar-la.
- Comparacions, només a Núvols. Activitat d'ordenació
de frases amb cinc elements que duen implícita una comparació. Cal que
prèviament els alumnes hagin fet l'activitat Colors, ja que totes
les comparacions hi fan referència. L’objectiu d’aquesta activitat és
tant l’aprenentatge de la lectoescriptura com la realització de frases
més extenses i completes.
- Frases 3. Els alumnes parteixen d’unes frases, en què algunes
paraules estan representades per imatges i les han de reescriure. L'alumne/a
no té cap model de les paraules representades per imatges, tot i que
algunes han sortit en activitats anteriors. Per anar més enllà en el
context d'escriptura de frases, es podria proposar la substitució de
paraules d’una frase per altres paraules o que els alumnes escriguin
allò que els suggereix una imatge.
Activitats
amb l’Infograf
A l’Infograf s’hi poden trobar altres activitats que permeten que l’alumne/a
obtingui informació o bé li demanen una resposta que demostri la seva
comprensió.
L'Infograf és un sistema gràfic de documentació que segueix el model
dels diccionaris visuals i dels llibres d'imatges aportant, però, prestacions
multimèdia.
Cada pantalla és la pàgina d'una història on, a la imatge sensible, s'han
declarat uns objectes, o zones calentes, que contenen diferents informacions.
El sistema porta un editor que permet modificar les pàgines de les històries
i crear-ne de noves.

Amb aquestes informacions, el programa proposa tres tipus d'activitats:
- Explorar la pàgina: clicant als objectes, aquests ens mostren les
informacions
- Triar: donat un objecte de la pantalla, cal triar entre tres informacions
la que es correspon amb l'objecte senyalat
- Identificar a partir d'una informació: cal identificar a quin objecte
de la pantalla pertany.
http://www.xtec.net/cgi/programari_educatiu?REG=infogra
Els contes que tenen versió Infograf són:
- El cargol i l’herbeta de poliol

L’alumne/a, a part d’escoltar el conte, pot explorar els personatges
i veure la forma escrita i oral del nom i fotografies. A més, de tant
en tant, la seqüència de la història queda interrompuda per la demanda
oral o bé amb imatges que assenyali alguns dels personatges.
 
A part d’escoltar la història, l’alumne/a pot explorar els personatges
i objectes de les escenes. Tot el lèxic que intervé està representat en
forma de:
|
- símbols SP
- llenguatge de signes catalans
|
L’alumne/a pot treballar els noms dels personatges i dels elements de
la làmina en els diferents codis i formes. Aquesta reiteració pot millorar
la comprensió.
Hi ha una segona versió d’aquesta història que intercala pantalles amb
imatge i pantalles amb text llegit, que permet plantejar una lectura guiada.
Les lectures guiades serveixen per afavorir la lectura comprensiva i posar
a l’abast de l’alumne/a estratègies de comprensió: fer hipòtesi, recapitular...
En aquest cas, les diferents estratègies no estan plantejades explícitament
i és el propi ensenyant el que les ha de proposar quan realitzi l’activitat
amb els alumnes.
LLENGUA ORAL
|
EL CARGOL
|
EL COTXE
|
QUIN GUST
TENEN ELS NÚVOLS?
|
EL PEIX
PETIT
|
Infograf
|
Conte (talls per identificar els personatges)
|
X
|
|
|
|
Conte (nom i fotografíes dels elements)
|
|
X
|
|
|
Clic
|
Mira
(clicar a una imatge i sentir-ne el nom)
|
|
|
X
|
|
Conte (audició del conte amb imatges)
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Continua (clicar al personatge que ve a continuació)
|
X
|
X
|
X
|
|
Ordena (ordenar tres vinyetes )
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Elimina (el personatge que no pertany al conte)
|
|
X
|
X
|
|
Cançons (relacionades amb els personatges)
|
X
|
|
|
X
|
Quinto (clicar al personatge que se li demana)
|
X
|
X
|
X
|
|
Memori (1) ( imatges)
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Associa (relacionar personatges iguals)
|
X
|
X
|
X
|
|
Frases 1 (dir si és vertadera o falsa)
|
|
|
X
|
X
|
Colors (relacionar imatge-color)
|
|
|
X
|
X
|
Puzle
|
|
|
|
X
|
Peixos (identificar els peixos)
|
|
|
|
X
|
Menjars (relacionar aliments i animals)
|
|
|
|
X
|
Cases (relacionar amb siluetes i hàbitats)
|
|
|
|
X
|
LLENGUA ESCRITA
|
EL CARGOL
|
EL COTXE
|
QUIN GUST
TENEN ELS NÚVOLS?
|
EL PEIX
PETIT
|
Infograf
|
Conte (apareix el nom del personatge escrit)
|
X
|
|
|
|
Conte (informació escrita sobre el nom dels elements SPC, LSC)
|
|
X
|
|
|
Conte (text escrit amb veu)
|
|
X
|
|
|
Clic
|
Quinto (apareix el nom)
|
X
|
X
|
X
|
|
Associa (relacionar els noms iguals)
|
|
X
|
X
|
|
Memori (2) (relacionar els noms iguals)
|
X
|
X
|
X
|
|
Síl·labes (ordenar-les)
|
X
|
X
|
X
|
|
Lletres (ordenar-les)
|
X
|
X
|
X
|
|
Nom (relacionar nom i imatge)
|
|
|
|
X
|
Llegir (1) (relacionar nom i imatge)
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Llegir 2 (clicar al nom que sent)
|
|
|
X
|
|
Escriure 1 (dictat diferit)
|
X
|
X
|
X
|
|
Dictat
|
X
|
X
|
X
|
|
Escriure 2 (escriure el nom)
|
X
|
X
|
X
|
|
Frases 2 (ordenar frases)
|
|
|
X
|
|
Comparacions (ordenar frases)
|
|
|
X
|
|
Frases 3 (escriure substituint
imatges per text)
|
|
|
X
|
|
|