26-abril-04
Els treballs d'els tallers
Coordinació: Gemmna Estruch
El medi ambient és eix transversal interessant per treballar-lo a tots
els nivells i àrees educatives. Des de la xarxa telemàtica fins a l’oferta
de programari comercial es poden trobarmaterials educatius mediambientals
per als alumnes d’educació infantil, primària i secundària, però resulta
més difícil veure-hi reflectides les necessitats dels alumnes amb greus
afectacions.
És per això que l’activitat d’aquest taller es va orientar
a crear activitats que estimulen l’atenció visual de l’alumne/a greument
afectat a través d’elements relacionats amb el medi ambient.
El resultat ha estat unes presentacions multimèdia en
què l’alumne/a fa una cerca i un seguiment visual de l’element gràfic
que apareix en pantalla, degudament contrastat amb el fons.
Pensant amb els interessos de les diferents edats de l’alumnat, s’ha
fet una selecció de diferents motius, o continguts, i s’ha reforçat l’atractiu
visual i auditiu necessari per captar la seva atenció.
Les presentacions han estat fetes amb el programa PorwerPoint i cal
anar clicant per fer aparèixer els diferents elements visuals. D’aquesta
manera, tenim un control manual de les estimulacions visuals que s’ha
d’ajustar al ritme del nostre alumnat
.
Amb aquesta finalitat també podeu utilitzar el teclat:
- AvPág: fa sortir l’element
següent.
- RePág: tira la presentació
un pas enrere i amb AvPág torna a sortir de nou el mateix element.
- Ctrl Inici: va a l’inici
de la presentació i comença de nou.
- Ctrl Fi: va al final i facilita tronar
al menú.
- Escape: surt de la presentació.
Els materials que finalment us presentem són:
- Peix 1: uns peixos es mouen
a dreta i esquerra de la pantalla sense cap so de fons.
- Peix 2: uns peixos amb música
es mouen a dreta o esquerra. En aturar-se, s’atura la música. Cal fer
clic per continuar escoltant-la.
- Peix 3: uns peixos de diferents
mides apareixen formant una escala de gran a petit.
- Flors: a cada clic apareixen a la pantalla
flors de diferents formes, mides i posicions.
- Les estacions: sobre la música de les Quatre estacions, de Vivalvi, van apareixent
diapositives de les diferents estacions amb diferents efectes visuals.
- Mar i muntanya: una diapositiva del mar i una de la muntanya.
- Respectem el medi ambient: tres petits espots amb eslògans sobre el reciclatge i l’estalvi d’energia.
Coordinació: Xavier Gisbert
El treball de la jornada es va orientar a obtenir un material
que resultés d’utilitat als assistents i fos aprofitable per terceres
persones
Després de presentar el treball planificat pel SEMPCC
(Seminari per a l’Elaboració del PCC de les Escoles d’EE de les Comarques
de Tarragona) ens vam organitzar per finalitzar el desenvolupament curricular
del bloc temàtic p0204a00 “Hàbits d’autonomia social”.
Esquema de treball en el desenvolupament d’un segon nivell
de referència per a les escoles d’EE de les comarques de Tarragona
La base de dades SEMPCC2
L’eina de treball va ser la base de dades SEMPCC2 que
ha estat dissenyada per introduir, recopilar i gestionar el segon nivell
de referència que s’està desenvolupant al seminari SEMPCC.
Permet incorporar unitats didàctiques relacionant-les
amb un o més nuclis de continguts de conceptes NCC que per a nosaltres
són un nivell intermedi entre els blocs temàtics i els continguts i objectius.
Cada bloc temàtic conté un o més nuclis de continguts conceptuals.

És una base de dades feta amb l’Access 2000 i se n’ha
automatitzat la instal·lació i utilització:
En aquesta pantalla principal hi ha botons de comandaments
que permeten accedir als diferents formularis per poder incorporar els
materials.
Hi ha dos informes preparats per a l’extracció de la informació de la
base de dades SEMPCC2.
- Desenvolupament curricular BCT
Cal introduir el codi del bloc temàtic desenvolupat, per exemple
p0204a00, i s’obté el bloc temàtic que s’ha acabat durant la jornada.
- Unitats didàctiques NCC
Cal introduir el codi del nucli de continguts conceptuals
per exemple p0204a0001 i obtindreu totes les unitats didàctiques relacionades
amb l’esmentat nucli de continguts conceptuals.
Podeu aconseguir més informació adreçant-vos al coordinador
del taller, Sr. Xavier Gisbert.
Coordinació: Jordi
Escoin, Hilari García, Joaquim Fonoll
Descripció
L'objectiu d'aquests taller era aprendre a crear polsadors
i joguines adaptades documentant amb fotografia els passos a seguir.
Algunes persones amb problemes motrius greus no poden
utilitzar els teclat i el ratolí i utilitzen l'ordinador mitjançant polsadors
i commutadors.
Amb coneixements tecnològics elementals es poden adaptar ratolins, teclats
i joysticks per fer-los funcionar amb polsadors. La mateixa tecnologia
permet adaptar joguines elèctriques senzilles per fer-los servir amb polsadors.
L’activitat principal del taller va consistir a aprendre
a soldar i desmuntar i muntar els aparells.
Molts dels assistents van aconseguir fer les adaptacions
amb èxit, però en altres casos no es va aconseguir que funcionessin.
Tot i ser un procediment tècnicament senzill, alguns dels
assistents van valorar que per l’esforç i el temps que s’hi havia de dedicar
potser era preferible comprar les adaptacions fetes o encarregar-les.
Adaptacions de ratolins i altres perifèrics
Els botons dels perifèrics estàndards de l’ordinador per
la seva forma o mida de vegades no són adequats per als usuaris.
L’adaptació d’aquests aparells consisteix a “robar” les
connexions d’un o més botons i preparar-les perquè s’hi pugui connectar
qualsevol polsador
.
Per fer-ho cal:
-
Desmuntar l’aparell.
-
Soldar uns fils a dintre.
-
Soldar un connector a fora.
-
Fixar el connector.
-
Tornar a muntar l’aparell.
En el cas del ratolí, es tracta de soldar al botó del
clic esquerre o en tots dos uns fils i uns connectors.
La feina més delicada és identificar el lloc i soldar-hi els fils. Per fer-ho,
no hi ha normes fixes, ja que cada ratolí pot ser diferent de resultes
del taller. S’ha preparat un PowerPoint amb fotografies que ho expliquen
pas a pas.
De la mateixa manera es poden adaptar teclats, joysticks i altres aparells.
Adaptacions de joguines
Els nens amb grans problemes motrius no poden jugar lliurament,
sinó que sempre depenen d’altres persones per fer-ho. L’adaptació de joguines
elèctriques permet una major autonomia en el joc.
Hi ha dues estratègies per adaptar aquestes joguines:
- Actuar sobre la font d’alimentació, les piles amb un
enginy que s’anomenen plaquetes.
- Modificar el sistema de comandament connectant uns polsadors
als botons.
Les plaquetes són molt simples, però tenen l’inconvenient
que en les joguines que es traslladen fàcilment es desconnecten.
Actuar sobre els comandaments resulta tècnicament una
mica més complicat, però amb millors resultats sobretot si es tracta de
joguines amb comandament a distància.
Aquí encara es més difícil proposar normes o formes regulars
de procedir, ja que una petita joguina pot tenir una gran complicació
tècnica.
|