|
 |
Materials de les sessions
de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb
l'alumnat amb necessitats educatives especials.
|
|
|
Els treballs dels tallers: materials amb el Clic
A continuació, us presentem diferents paquets d’activitats
Clic elaborats a la jornada de creació de materials del dia 27 de juliol
del 2004. Aquest materials responen a necessitats concretes dels seus
autors però poden ser d’utilitat en moltes i diferents situacions.
Eines per a l’institut ... i per al TAE
http://www.xtec.net/dnee/jornada/taller0304_10.htm
Activitat introductòria per a l’aprenentatge d’un vocabulari mínim sobre
objectes habituals a qualsevol classe. Les paraules estan agrupats de
sis en sis, i es relaciona la imatge de l’objecte amb la seva escriptura
i la seva pronúncia.
Elaborada a partir del paquet d’activitats “Coses de classe” (de Joan
A. Sánchez i Ma. Lourdes Tolo), s’han modificat les d’imatges, el tipus
lletra, i altres aspectes per fer-les menys infantil.
Per fer l’adaptació s’ha elaborat desempaquetant el paquet
original amb el Clic Pac, substituint els dibuixos per fotografies i adaptant
els textos, les fonts de lletra i els color.

Vocabulari treballat:
bolígraf, esborrador, cadira, calculadora, calendari,
carpeta, cola, colors, estoig, full, goma, guix, llapis, llibre, llibreta,
maquineta, motxilla, ordinador, paperera, pinzell, pissarra, regle,
taula, tisores.
Aquest paquet està pensat per a l’alumnat nouvingut no catalanoparlant,
però també pot ser adequat per a altres tipus d’alumnes d’EE. La intercalació
dels diferents tipus d’activitats que permet el programa Clic (exploració,
associació complexa entre text i imatge, resposta escrita des d’imatge,
memòria, o des de text, còpia, trencaclosques d’imatges, i trencaclosques
de text per ordenar frases) fan variada i entretinguda la pràctica.
Discriminació auditiva de parelles de paraules
http://www.xtec.net/dnee/jornada/taller0304_13.htm
Paquet d’activitats Clic que treballa la
discriminació auditiva de paraules semblants en la seva pronúncia i escriptura,
però diferents en un fonema. S’acompanyen de les imatges corresponents.

Vocabulari treballat:
- casa / capa
- sopa / copa
- font / pont
- fruita / truita
- boca / foca / coca
- gerra / terra
Elaborada per logopedes del CREDA del Baix Llobregat, proposen
una seqüència progressiva per a la presentació i discriminació de cadascuna
de les paraules amb les següents activitats:
- Elaboració de trencaclosques d’imatges en què s’introdueix
la paraula escrita i la seva pronúncia (13 activitats).
- Reconèixer la paraula pronunciada i escollir la imatge
a què es refereix (4 activitats).
- Exercicis de trobar la parella reforçats amb el so
de la paraula corresponent (2 activitats).
- Activitats finals de reconeixement de paraules associant
la seva grafia amb la imatge corresponent.
Comprensió lectora sobre sexualitat per a adolescents de NEE
Activitats de comprensió lectora sobre la sexualitat i
la reproducció per a alumnes amb NEE que mostrin una mitificació i aplicació
errònia de termes i expressions al voltant d’aquests temes.
Aquesta activitat sorgeix d’un grup de professores de l’escola Jeroni
de Moragues de Santpedor que varen veure la necessitat dels seus alumnes
d’aclarir el lèxic i les expressions de temàtica sexual.
Els usuaris a qui es dirigeix fa necessari l’ús d’un llenguatge
gràfic i escrit que no deixi lloc als eufemismes, metàfores, ni confusions.
En aquest sentit, l’apartat de “Sexualitat” utilitza imatges, paraules
i textos el més explícits possibles, i intenta defugir els prejudicis
encara existents sobre aquest tema.
Aquest caire tan explícit podria crear enrenou amb altres
grups d’alumnes i, per això, s’han afegit pantalles informatives per evitar
una utilització que ferís la sensibilitat d’algun usuari.

El paquet consta de dues parts:
- SEXUALITAT: pantalles informatives i d’associació sobre
el semen, fer-se una palla, la regla i l’embaràs, el condó, la grandària
del penis...
- REPRODUCCIÓ: pantalles informatives.
|