|
 |
Materials de les sessions
de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb
l'alumnat amb necessitats educatives especials.
|
|
|
22 - Nov- 04
PEMSA:
Entrenament d'habilitats mentals amb activitats Clic
http://www.xtec.net/sgfp/llicencies/200203/resums/dbeltran.html
http://www.xtec.net/recursos/clic/cat/act/diversos/act78.htm
Us presentem els materials Clic elaborats gràcies a una llicència
d'estudis del curs 2002-2003, per David Beltrán i Dumont, titulada:
Enriquiment intel·lectual a l'educació primària
amb les TIC.
Es pot accedir a aquest material a través de les dues pàgines
web referenciades.
A la primera adreça trobareu dos fitxers:
-
Un fitxer zip de 16 MB, que quan es descomprimeix, crea un fitxer
empaquetat comprimit d'activitat Clic (pemsa.pcc) i una carpeta
d'activitats desempaquetades amb tots els fitxers, que arrenca amb
el fitxer pemsa.pac, i que facilita, així, la tasca
d'adaptar o modificar les activitats.
-
Un altre fitxer zip (dbeltran.zip) que conté la memòria
de la llicència i on podem llegir les intencions i propostes
d'utilització del paquet d'activitats.
A la segona adreça trobareu els fitxers d'instal·lació
de grandària de disquet.
L'autor ha intentat fer una eina concreta que permeti un treball acurat
i metòdic d'aquestes habilitats mentals:
-
estructuració espacial
-
llenguatge
|

|
A tot el conjunt d'activitats Clic l'ha denominat: PEMSA (Programa
d'Entrenament Mental al Servei de l'Alumnat).
L'autor justifica aquests paquets per ajudar al desenvolupament d'habilitats
mentals, que és necessari per a qualsevol alumne. També
el considera molt adequat per a alumnat amb dificultats d'aprenentatge
i baixa motivació escolar, donat l'interès que la gran majoria
dels alumnes mostren per les noves tecnologies. Així, fa esment
de les avantatges de fer servir la informàtica i, en particular,
les característiques de l‘entorn Clic.
El resultat de la realització d'aquesta llicència d'estudis
s'ha concretat en un paquet Clic que conté més de sis-centes
activitats, amb exercicis de característiques molt diverses:
Discriminació
de grafies (reconèixer lletres entre lletres, comptar el
número de vegades que apareix una paraula, sopes de lletres...).
|

|
Ordenació
de les lletres d'una paraula.
|

|
Donar paraules
o frases que no tenen les vocals i saber-les completar convenientment.
|

|
Discriminar una
paraula d'altres que s'hi assemblen molt.
|

|
Una paraula o una
frase tallada per la meitat, de manera longitudinal, en què
s'ha d'esbrinar què és el que posa (trobar l'altra
meitat i associar-les).
|
  
|
Donar una frase
amb les paraules totes juntes i saber-la separar de manera correcta.
|

|
Dins d'una frase,
trobar quina és la paraula “intrusa”.
|

|
En una sèrie
d'objectes, saber quin és el que no compleix una condició
determinada.
|

|
Ordenació
de textos
|

|
Relació
conceptual entre paraules (nom i verb, nom i adjectiu, nom i nom...).
|

|
Sèries de
paraules que reuneixen una condició.
|

|
Ordenar les frases
d'un acudit.
|

|
Escollir el sinònim
adequat per a una paraula dins d'una frase.
|
Sèries numèriques
amb un increment progressiu de dificultat.
|
Exercicis d'orientació
espacial, d'observació i de lateralitat:
-
Exercicis de desenvolupament
de la memòria (imatges ocultes, associar amb la parella...).
-
Discriminació de
siluetes.
-
Discriminació d'imatges
donat un model. Ordenació de les escenes d'una acció.
|
Els exercicis estan agrupats de la manera següent:
CICLE INICIAL: 20 paquets, amb unes deu activitats cada un.
CICLE MITJÀ: 21 paquets, amb unes deu activitats cada un.
CICLE MITJÀ: 21 paquets, amb unes deu activitats cada un.
En el funcionament del paquet:
-
Cada grup (CI, CM, CS) és independent dels altres dos. Així,
si s'inicia un dels grups no es pot escollir un altre cicle. És
a dir, pots anar escollint els paquets dins d'aquell cicle, però
no accedir als paquets d'un altre cicle; per accedir a un altre cicle
s'ha de tornar a engegar el PEMSA des del principi.
-
Les activitats estan graduades de menor a major complexitat, conforme
vas avançant o escollint un número superior de paquet
(de l'1 al 20). A més, apareixen sempre ordenades de forma
diferent segons els tipus d'exercicis comentats abans.
-
S'ha de destacar la qualitat de les imatges (sobretot els quadres
de pintors famosos) utilitzades per als trencaclosques.
A més d'intentar un treball sistemàtic en l'ordenació
dels tipus d'exercicis, l'autor ha pensat, també, com sistematitzar
la seva aplicació als alumnes i fa propostes concretes.
|