|
 |
Materials de les sessions
de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb
l'alumnat amb necessitats educatives especials.
|
|
|
22 - Nov - 04
Toca
Toca: nova versió i paquets d'exercicis
http://www.xtec.net/~jfonoll/
El Toca Toca és un programa d'acció-reacció, però,
a diferència d'altres, no té un contingut propi. El professional
pot planificar les accions que valori necessàries utilitzant, com
a reacció, fotos, sons o dibuixos que siguin d'interès per
al seu alumnat.
El Toca Toca, com a programa d'acció-reacció, vol ser un
primer graó en la comunicació amb l'ordinador. I, molt sovint,
la comunicació amb l'ordinador és un pas important cap a
la comunicació amb l'entorn.
Instal·lació del Toca Toca
Per instal·lar-lo ho fareu des d'Internet, a l'adreça de
l'autor, ja que és on sempre hi ha l'última versió
i, també, diferents aplicacions del programa:
-
Obriu el navegador
d'Internet i accediu a l'adreça http://www.xtec.net/~jfonoll/
-
Premeu la icona
del Toca Toca a la columna de l'esquerra, llavors s'obrirà
la pàgina del programa dins la mateixa finestra.
-
Cliqueu al fitxer
toca210.exe (pot ser que l'actual tingui un altre nom) i, automàticament,
s'efectua la instal·lació del programa.

Execució del programa:
Podeu activar el programa des d'Inici | Programes | Toca Toca | Toca
Toca
També és possible engegar el programa fent doble clic
o prement la tecla de retorn (Return o Intro) sobre qualsevol
fitxer d'activitats del format Toca Toca (.toc).
Toca Toca porta un control de les interaccions: no deixa que l'alumne
surti lliurement del programa. L'única forma de finalitzar l'activitat
és prement la tecla Esc que portarà a la finestra
amb menús.
Des d'aquí es pot:
Fitxers: crear un fitxer nou, obrir una activitat existent
i desar una activitat creada o modificada.
|

|
Engegar: de nou, l'activitat que s'ha aturat abans però
que continua oberta.
|
Planificar: modificar qualsevol aspecte de l'activitat
que continua oberta.
|
Informe: veure un informe resum dels resultats.
|
Planificar:
La clau per crear, modificar i adaptar les activitats a les característiques
dels alumnes està a la pantalla Planificar. Comentem el
menú general.

Dels aspectes més interessants, destaquem els temps:
-
En alguns dels temps que es poden configurar, si és igual
a 0 vol dir que no es té en compte el temps, és
a dir, que l'estímul no es retirarà de la pantalla fins
que no efectuem l'acció esperada (temps de l'estímul),
o que l'activitat no acabarà fins que no premem la tecla Esc
(temps total).
-
Temps total: a baix a la dreta, podem definir si volem que
l'exercici duri només un temps determinat en comptes de ser
continu i que acabi en prémer Esc.
-
Hi ha tres temps que són modificables però que estan
relacionats: temps de l'acció, temps de l'estímul
i temps del reforç. Així, la suma del temps de
l'estímul més el temps de reforç mai no pot ser
superior al temps de l'acció.
Un altre aspecte és la modificació d'activitats. Si trobeu
alguna activitat que us interessa, però la voleu canviar traient,
afegint o rectificant exercicis:
-
A la part inferior de la finestra Planificar hi ha una barra
de selecció dels exercicis de l'activitat. Amb les fletxes
dels extrems, podeu anar d'exercici en exercici (va canviant el número
conforme canvieu d'exercici).
-
A un exercici podeu escollir Esborrar i treure'l si no us
interessa.
-
Podeu modificar l'exercici accedint als menús Estímuls,
Accions o Reaccions.
-
També podeu Afegir un exercici nou.
Funcionament del programa
El programa funciona amb un esquema senzill de condicionament de la conducta:
Estímul
- Acció - Reacció
-
Estímul:
són les imatges, textos o sons que mostra l'ordinador per provocar
la resposta de l'usuari/ària.
-
Acció:
són les respostes que es fan amb el teclat, el ratolí,
el micròfon o altres perifèrics més específics,
com ara commutadors, pantalla tàctil o tauleta sensible.
-
Reacció
(reforç): són les imatges, textos o sons que
mostra l'ordinador per incentivar l'acció realitzada. Pot indicar
si una resposta és correcta o incorrecta.
La demo del Toca Toca
Són unes activitats d'exemple per veure la majoria de possibilitats
del programa, sobretot les novetats d'aquesta versió del Toca Toca.
A partir del menú, podeu accedir a les diferents activitats:
-
Exploració
teclat: cal prémer qualsevol tecla i apareix una imatge
amb el so del seu nom.
-
Una lletra:
surt la imatge d'un animal per pantalla i cal prémer la tecla
corresponent a una lletra del nom de l'animal.
-
Dictat:
el programa dicta paraules i cal escriure-les. Són noms d'animals.
Si s'escriuen bé, surt l'animal en qüestió.
-
Dictat de
paraules: el programa pronuncia el nom d'un animal i cal assenyalar-lo
a la pantalla on n'apareixen més.
-
Dictat de
formes: la pantalla conté les imatges d'uns quants animals.
En surt un de nou al centre i cal trobar el seu igual.
-
Exploració
del ratolí: a la pantalla hi ha les imatges d'uns quants
animals. Si s'hi clica a sobre, el programa presenta una nova imatge
més gran de l'animal, amb el text del seu nom i la seva pronúncia.

Demo Toca
Toca so
Aquesta versió compta amb possibilitats de treballar el so a les
activitats. Hi ha una demo per comprovar el tipus d'activitats
de so que es poden confeccionar:
El funcionament de les activitats d'aquesta demo és
dificultosa, perquè necessita configuracions adequades.
Aparellar fotos
Activitat d'observació i discriminació de formes i figures
a partir de fotografies d'animals, cares, objectes quotidians i altres
menys comuns.
Des d'un menú es poden accedir a 15 activitats programades per
treballar en períodes d'un minut per activitat. A cada activitat
es mostra una fotografia al centre durat un cert temps, i cal clicar amb
el ratolí alguna de les imatges del voltant.
És important ajustar el temps a les característiques de
cada noi o noia. Això es pot fer prement Esc per accedir
al menú, i seleccionant Opcions | Planificar | General.
Per la seva simplicitat es pot utilitzar amb infants, però pel
fet d'haver-hi fotografies, també pot tenir interès per
a alumnes més grans.

Activitats amb el teclat
Diles, Fotos al teclat, Fruites nom i fotos, Animals
nom i fotos són un conjunt d'exercicis per iniciar-se en la
lectoescriptura alhora que permeten familiaritzar-se amb el teclat.
La major part d'aquests exercicis utilitzen un vocabulari familiar i
fotografies que el pot fer adient per a infants adolescents o adults.
Aquests paquets tenen algunes d'aquestes activitats:
-
Aparellar imatges per familiaritzar-se amb el vocabulari.
-
Explorar el teclat: en prémer les tecles es mostren a la pantalla
objectes que comencen. Aquesta activitat ajuda a donar significat
a les lletres escrites, ja que s'associen a noms de paraules familiars.
-
Inicials: dictat d'objectes que cal respondre amb la inicial de la
paraula, que en alguns casos, es mostra a la pantalla. Amb aquest
exercici els alumnes aprenen a ubicar les lletres al teclat.
-
Escriure: dictat d'objectes on cal escriure tota la paraula.
-
Llegir: cal fer una associació entre els objectes i les paraules
que es mostren a la pantalla.
Treball dels colors
Colorins i Colors són dues activitats que treballen
la identificació i discriminació de colors.
-
Aparellar colors: identificar un color d'entre catorze.
-
Identificar: prémer el cursor associat al color que es mostra
a la pantalla.
-
Memoritzar: recordar el color i prémer el cursor corresponent.
-
Rellotges: associar els colors als objectes concrets.
Les hores i les menjades
Es tracta d'exercicis d'escriptura i familiarització amb el teclat
basats en les activitats de la vida diària com són el cicle
de les hores i els àpats.
En un primer moment hi ha un exercici d'interacció senzilla, ja
sigui prement les hores del rellotge o les inicials dels menjars.
En un segon exercici, cal escriure les activitats lligades a cada hora
o el nom sencer dels menjars.
Numeració
Euros, números... són diferents activitats que treballen
la comprensió i expressió de quantitats numèriques.
Treballen a un nivell de síntesi, no un nivell bàsic, amb
quantitats barrejades que arriben més enllà del miler.
L'activitat Números inclou tres exercicis
-
Aparellar: dictat gràfic de números que cal aparellar
amb els seus iguals.
-
Comprensió oral: dictat amb veu de quantitats que cal seleccionar
amb el ratolí sobre una pantalla amb les respostes.
-
Comprendre i escriure: dictat amb veu de quantitats que cal escriure
amb el teclat.
A l'activitat Euros es treballa la numeració i el càlcul
amb euros. Inclou tres exercicis:
-
Llegir euros: sumar els valors dels euros que hi ha a la pantalla
i clicar a les quantitats corresponents.
-
Escriure euros: en aquest cas, la resposta és per escrit.
Altres
Hi altres activitats que no són fàcils de classificar,
i potser serveixen més com a models d'activitat que com a exercicis
per utilitzar directament amb l'alumnat.
-
Fisonomies: aquesta activitat proposa identificar parts de
la cara i associar-les a un dels dos personatges que hi ha en pantalla.
Inclou dos exercicis: un on tenim tot els elements visibles i l'altre
on cal treballar la memòria.
-
Endevina: activitat d'observació i de lògica
amb un mínim de components verbals. El programa mostra dues
pistes gràfiques que fan referència a un dels objectes
que hi ha a la pantalla i que cal clicar. Per exemple, ales
i plomes correspon a ocell, mentre que ales i
escales correspon a avió.
|