|
 |
Materials de les sessions
de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb
l'alumnat amb necessitats educatives especials.
|
|
|
14 - Març- 05
Les
WebQuests com a Recurs per a la Diversitat i les NEE
Maria del Mar Lluelles Perera
IES CAPARRELLA de Lleida
Concepte de webquest
Les Webquest es podem definir com una unitat didàctica realitzada
amb un nou format que utilitza internet com un mitjà pedagògic
per tal d'iniciar als seus destinataris (professorat, alumnat, etc.)
en tasques d'investigació i en el treball col·laboratiu.
Segons Bernie
Dodge,
professor de tecnologia educativa a la Universitat Estatal de San Diego
i creador de les webquest, aquestes són "una activitat
basada en una recerca guiada on la informació amb la qual els alumnes
interactuen procedeix parcialment o totalment de recursos a Internet".
La finalitat de les webquest pot ser molt diversa: difondre recursos
per als educadors, realitzar una visita virtual, preparar una sortida,
confeccionar estudis estadístics, elaborar un material concret,
explicar un tema, preparar una festa, dissenyar un projecte, preparar
unes tècniques d'estudi, un crèdit de recerca, etc.
Avantatges que proporcionen les webquest
-
Introdueixen nous recursos a l'aula, derivats de l'ús
didàctic d'internet. Així, s'empren enciclopèdies
virtuals, videoteques digitals, video-conferència, informes
estadístics, diaris i notícies en línia, xats,
fòrums, llistes de distribució, etc. Tot això
permet fer un nou plantejament de la relació ensenyament-aprenentatge.
-
En termes qualitatius faciliten als alumnes els millors recursos
d'Internet, donat que la documentació ha estat prèviament
seleccionada.
-
Apropen l'actualitat en temps real al treball diari, ja que
es pot realitzar una gran quantitat de consultes i també intercanviar
informacions.
-
Possibiliten la integració de les TIC dins el currículum,
ja que es treballa amb el suport de navegadors, correu electrònic,
processador de textos, presentacions, bases de dades, fulls de càlcul,
gràfics, etc.
-
Impliquen activament a l'alumnat, a la vegada que potencien
l'aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu.
-
Amb el seu disseny innovador resulten atractives, properes i força
motivadores.
-
Podem emprar sense limitacions les webquests enregistrades, donat
que una de les seves principals finalitats és, precisament,
ser un mitjà didàctic que assoleixi una àmplia
difusió. La webquest esdevé, en aquest sentit, un recurs
fàcil d'accedir i ple de possibilitats.
Recerca de webquests
Actualment existeixen un gran nombre de webquests i les trobem enregistrades
en diferents portals, classificades per àrees i nivells educatius.
Les webquest en l'educació especial
Si les webquests han esdevingut un nou recurs que progressivament es
va introduint amb èxit a l'aula, l'àmbit de
l'educació especial no en pot resultar aliè, ben al
contrari, és aquí on les webquests poden assolir una especial
rellevància. D'una banda, podem adaptar qualsevol unitat
didàctica a diferents col·lectius d'alumnes: als que
presenten alguna deficiència de tipus motòrica, visual,
auditiva o mental, als nouvinguts, als superdotats, als que necessiten
un reforç per assolir els objectius fixats, als que pateixen llargues
malalties que els impedeixen assistir amb regularitat a classe o als que
resideixen temporalment en aules hospitalàries. D'altra banda
el fet de que la Webquest s'integri dins de les TIC ens permet emprar
diversos recursos informàtics per realitzar les tasques assignades,
com per exemple símbols spc, teclats tpwin, plaphoons, activitats
clic, síntesi de veu upctv, web parlat, webs accessibles, toca-toca,
infograf, galí,. edu 365.com, etc.
La realitat és que, en aquests moments, ens manquen webquests
d'educació especial en els diferents portals. Les úniques
que hem localitzat han estat les enregistrades en la comunitat catalana
de webquest amb els títols següents:
www.webquestcat.org/~webquest/cursWQ/aigua/punca.htm
-
Interculturalitat, llengua i cohesió social: El seu
objectiu és donar a conèixer els recursos educatius
que hi ha a internet que ens poden ajudar per a treballar la llengua,
la interculturalitat i la cohesió social. Autora: Carme Barba
Corominas
www.xtec.es/~cbarba1/web_%20inter/index.htm
-
Recursos informàtics per educació especial:
Pretén difondre els mitjans informàtics específics
per a educació especial per tal de que els educadors puguin
emprar-los, sense cap mena de dificultat, en la seva tasca diària.
Autora: Maria del Mar Lluelles Perera. www.xtec.es/~mlluelle
www.xtec.es/~mlluelle/NOUVINGUTS/index.htm
Parts d'una webquest
Tota webquest presenta una seqüència de passos a seguir en
un ordre determinat:
-
Portada: Conté el títol del tema, una breu descripció
del mateix, a qui va adreçada, el nom de l'autor, i els
enllaços de cadascuna de les parts que hem d'anar seguint
per desenvolupar-la.
-
Introducció: Conté el plantejament del tema.
Es poden formular preguntes que es resoldran en acabar.
-
Tasca: S'identifica amb l'objectiu final de la
webquest, és a dir el treball a realitzar. També es
definiran les pautes i el ritme de treball. Tot això pot acompanyar-se
d'un llistat d'adreces d'internet per facilitar
el treball.
-
Procés: És l'apartat on es plantegen cadascuna
de les activitats i tasques, acompanyades de les adreces d'internet
que ens ajudaran a resoldre-les. Es precisament d'aquest apartat
d'on sorgeix la definició de Webquest: com a recerca
guiada d'internet
-
Avaluació: Consisteix en indicar els diferents aspectes
a avaluar en la webquest, com per exemple: disseny, contingut, navegació
per internet, producte final, treball en grup, etc. Per això
s'empren uns models anomenats rúbriques que es poden
consultar a l'adreça:
www.xtec.es/~cbarba1/Articles/rubriques/indexr4.htm
-
Conclusió: Consta d'un resum del procés
i/o una reflexió final del tema origen de la webquest.
-
Crèdits i referències: Presenta un llistat
de la informació consultada, i els agraïments a les
persones que ens han donat suport o que han col·laborat en
la construcció de la webquest.
-
Guia didàctica: És un suport per a l'activitat
del professorat. En la guia didàctica es faciliten unes pautes,
orientacions i suggeriments per tal de treballar amb la webquest.
Passos a seguir per a elaborar una webquest
-
En primer lloc cal escollir un tema, un projecte o una idea que donarà
títol a la webquest.
-
Establir els destinataris (professors, alumnes) indicant en quina
àrea i nivell educatiu s'ubicarà.
-
Definir els objectius que volem assolir.
-
Concretar el tipus de treball a realitzar, així com la tècnica
que emprarem: treball individual o per grups -màxim 3 o 4 persones-.
-
Plantejar una sèrie de tasques a desenvolupar per assolir
els objectius.
-
Fer una recerca acurada d'adreces d'internet que es facilitaran
per a resoldre les tasques.
-
Presentar-ho, finalment, amb un format atractiu, sense deixar de
banda els conceptes d'accessibilitat i manejabilitat.
Per aprendre a elaborar una webquest podeu consultar les següents
adreces:
http://www.aeic.es/escola/webquest.htm
www.xtec.es/~aperez83/webquest/quesonwebquest/index.htm
http://www.webquestcat.org/grup/
|