|
 |
Materials de les sessions
de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb
l'alumnat amb necessitats educatives especials.
|
|
|
25 - Abril- 05
Educació
Infantil: Activitats d'iniciació al Ratolí
Activitat html elaborada per Carlos Abarca, Juan José Romero i
Félix Vallés (la veu és de Sara Laliena Aznar). Aquesta
aplicació ha estat premiada pel MEC.
http://www.cnice.mecd.es/eos/MaterialesEducativos/mem2001/raton/index.htm

|
Índex
d'activitats
|
Pàgina inicial per l'alumne
|
És una aplicació feta en format de pàgina web, però
que els mateixos autors aconsellen, sempre que no es tingui línia
ràpida, instal·lar-la en un PC local. Per això, a
l'adreça web es pot descarregar un fitxer instal·lador (“infantil.exe”)
que copia i prepara l'aplicació per usar-se des d'un PC.
L'instal·lador crea un fitxer “index.html” per engegar
l'aplicació i dues carpetes:
-
“infantil”, amb tots els fitxers de l'aplicació,
-
“documentación” amb la guia del professor, guia
d'utilització i els requeriments de hardware y software.
Requeriments de hardware i software:
Requeriments mínims de hardware estan lligats als que necessiti
el navegador Microsoft Internet Explorer 4.0.
Els autors recomanen el navegador Microsoft Internet Explorer 5.0 o superior,
amb una velocitat de processament superior a 200 MHz, tarja de vídeo
a 256 colors i una resolució de 800x600 píxels i tarja de
so compatible.
També recomanen la seva utilització en un PC local amb
un espai de 15 Mb al disc dur, encara que pot usar-se també en
xarxa local o Internet.
L'aplicació instal·lada en un PC local s'engega amb el
fitxer index.htm (obrint-lo des del navegador o fent doble clic sobre
ell des de l'explorador de windows).
L'objectiu general és permetre l'acostament del nen a l'ordinador
i comunicar-se amb ell de la forma més directa i senzilla: mitjançant
l'ús del ratolí (mouse).
Els objectius específics són:
-
Familiaritzar-se amb el monitor i el ratolí de l'ordinador.
-
Agafar de manera correcta el ratolí.
-
Desplaçar el ratolí adequadament sobre l'estora, sense
abandonar els seus límits.
-
Relacionar la posició del punter en el monitor amb la posició
en l'estora del ratolí.
-
Reconèixer les zones interactives (icones) de la pantalla
de l'ordinador per la transformació que pateix el punter.
-
Identificar els botons del ratolí.
-
Polsar el botó del ratolí sense desplaçar-lo.
-
Mantenir polsat el botó del ratolí a la vegada que
es desplaça aquest.
Els tipus d'activitats que permetran aquests objectius són dels
següents tipus:
Esteles: el punter és seguit per imatges. Familiaritzen
al nen amb el monitor i el ratolí, a la vegada que associa
el moviment del ratolí en l'estora amb el desplaçament
del punter en la pantalla de l'ordinador.
|

|
Posicions: el
punter del ratolí deu col·locar-se sobre determinats
elements del monitor. El punter no es mou a l'atzar, sinó
que el nen deu situar-lo sobre determinades zones de la pantalla
per produir un efecte.
|

|
Recorreguts:
el punter del ratolí es desplaça per camins prefixats.
En aquest grup d'activitats el nen no només deu [alcanzar]
una determinada zona de la pantalla amb el punter, sinó
que ha d'arribar des d'una posició fixa i seguint un camí
preestablert
|

|
Globus: el punter
cal situar sobre figures mòbils. Per afermar la destresa
de l'infant, el punter deu situar-se sobre figures que es desplacen
per la pantalla
|

|
Polsant: a més de situar el punter sobre la figura,
ha de polsar-se el botó esquerre del ratolí. Amb
un major domini del posicionament, el nen reconeix la necessitat
de polsar el botó del ratolí per aconseguir la resposta.
Aquesta activitat està relacionada amb els objectius 5,
6 i 7.
Des d'ella, s'accedeix
a l'activitat: Piano. Al situar el punter del ratolí,
sonen notes musicals (objectiu 5)
|

|
Figures: el
punter se situa en una posició i ha de polsar-se el botó
esquerre del ratolí. Relacionada amb els objectius 5, 6
i 7, el nen ha de discriminar entre diferents opcions, situant
sobre elles el punter i polsant el botó esquerre del ratolí.
|

|
Acolorint: el
punter se situa en una posició i ha de polsar-se el botó
esquerre del ratolí. El nen ha d'elegir per dues vegades,
situant el punter i polsant el botó esquerre del ratolí
en dos llocs diferents, de manera successiva, aconseguint acolorir
una imatge. Relacionada amb els objectius 5, 6 i 7.
|

|
Trencaclosques,
el punter se situa :obre imatges i les ordena. Relacionada amb
els objectius 5, 6 i 8. L'infant ha de seleccionar, en la pantalla
de l'ordinador, diferents figures i col·locar-les correctament.
|

|
Cares: deu situar-se
el punter sobre diverses imatges i arrossegar-les. Com compendi
de totes les activitats anteriors, el nen, mitjançant el
punter del ratolí, ha de seleccionar els components d'una
cara (nas, ulls, etc), elegir un i situar-lo adequadament. Aquesta
activitat està relacionada amb tots els objectius.
|

|
A més de l'índex que permet accedir directament a totes
les activitats de la unitat, el mestre pot considerar convenient allargar
o escurçar el temps de treball amb una determinada activitat. Per
escurçar aquest temps de treball, en la majoria de les activitats
es poden usar les fletxes d'avanç i retrocés que inclouen.
En les pàgines que no inclouen aquestes fletxes, si ja s'ha treballat
amb la unitat i les seves pàgines es troben en la memòria
cau de l'ordinador, amb la combinació de tecles Alt+fletxa (es
polsa la tecla marcada amb Alt i, sense deixar-la anar, es polsa la tecla
fletxa a la dreta o a l'esquerra [® o ¬])
es passarà a la activitat següent o anterior.
Si el que es desitja és allargar el temps de permanència
en una activitat, la combinació de tecles Alt+P detindrà
el temporitzador. Al polsar novament Alt+P es passa a la següent
activitat i, en el seu cas, el temporitzador es posarà en marxa
novament.
Finalment, cap la possibilitat de, si les habilitats demostrades pel
nen són prou avançades, passar des d'una activitat a una
altra més convenient a partir de l'índex complet d'activitats.
Aquest índex és accessible des de totes les pàgines
polsant la combinació Alt+I.

|