|
 |
Materials de les sessions
de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb
l'alumnat amb necessitats educatives especials.
|
|
|
03 - octubre - 2005
Materials
dels Tallers 2004-2005: materials Power Point
Els temps verbals: present, passat i futur
Coordinació: Anna Fontelles Terrés
L'ús correcte dels temps verbals presenta dificultats específiques
per l'alumnat degut a que no solament requereix el coneixement del temps
físic sinó la consciència del temps psicològic
i el domini dels sistemes lingüístics per codificar el temps
La gramàtica clàssica estructura el temps en funció
d'un present fugisser, precedit d'un passat i seguit d'un futur. Però
això no és més que una convenció ja que en el
temps físic no existeixen ni el passat, ni el futur
El temps lingüístic és un fenomen psicològic on
el present indica l'experiència real, el passat correspon a una experiència
mental mentre que el futur es correspon amb la capacitat de la persona de
projectar l'experiència del present més enllà.
L'articulació dels temps verbals és una codificació
lingüística que s'elabora des del punt de vista del parlant
en relació amb l'oient i serveix més per l' orientació
lingüística en el món que no en el temps.
En aquest taller es van utilitzar les facilitats de l'ordinador per navegar
endavant i endarrera amb les presentacions Power Point, que representen
una línia de temps virtual, juntament amb la facilitat de les fotografies
per “congelar” instants del present per elaborar un material
multimèdia de suport als professors per tal de treballar els temps
verbals en present, passat i futur.
Amb aquest material, i en funció de les habilitats lingüístiques
de l'alumne, es poden treballar: l'estructura de frase, l'ús de seqüències
temporals, la utilització d' adverbis de temps (ara, abans, després),
la concordança de gènere i de nombre, etc.
El treball s'ha centrat en:
- Els temps verbals: present, passat i futur en 3ª persona de
singular i plural
- Verbs treballats en singular: agafar, beure, dibuixar, dormir, jugar,
llegir, llençar, menjar, obrir, pentinar-se, posar-se, rentar-se,
retallar, seure, telefonar.
- Verbs treballats en plural: agafar, dibuixar, llençar, menjar,
obrir, rentar-se, retallar.
- Estructura de frase.
- Adverbis temporals: ara, abans i després.
- Masculí - femení, singular - plural.
El resultat ha estat una presentació on :
- En primer lloc es presenten els temps verbals de manera individualitzada
per tal de fer un treball progressiu d'adquisició des del gerundi
- infinitiu al present, passat i futur.
- En segon lloc, es presenten una sèrie de seqüències
en les quals, a partir de la mateixa acció, es treballen els
tres temps verbals.
En cada seqüència s'hi pot incloure el treball de l'estructura
de frase SN+SV, SN+SV+C…, alhora que es pot treballar la concordança
de gènere i nombre.
Bibliografia:
- Serra, M. i altres (2000):”La adquisición del lenguaje”,Barcelona,
Ariel.
- Capell,F., Pascual, I. (1997):”Verbs vius”, Barcelona,
Salvatella.
La Cèl·lula: material amb suport LSC per l'ESO
Coordinació: Elisenda Campos, Daniel Castillo
Un equip format per professorat, logopedes i intèrprets de llengua
de signes catalana (LSC), que treballen a instituts amb alumnat sord integrat
a l' ESO, davant la manca de materials de les diferents matèries
adequats per aquest alumnat, és a dir amb suport en LSC, es van proposar
iniciar l'elaboració de materials multimèdies que serveixin
de suport per l'aprenentatge d'aquest tipus d'alumnes.
La proposta es va concretar en l'elaboració d'una presentació
en format Power Point sobre un tema de Ciències Naturals: La Cèl·lula.
L'elecció d'aquest programa informàtic es basava en les facilitats
que proporciona per a integrar en un mateix fitxer diferents formats (text,
so, imatge, vídeo) i per reelaborar i adaptar qualsevol presentació
a les necessitats de l'usuari.
El grup de treball va comptar amb el professorat especialista abans esmentat
i la participació del professor de Ciències Experimentals
de l' IES de Sabadell, qui va facilitar el contingut elaborat sobre el tema
i va ajudar a concretar l'esquema teòric que va marcar la distribució
dels conceptes en diapositives coherents.
La feina es va distribuir en grups:
- Elaboració de l'estil de les diapositives i incorporació
dels textos de cadascuna.
- Filmació del vídeo de la traducció a LSC dels
conceptes de cadascuna de les diapositives. La dificultat tècnica
de consensuar nous termes a llenguatge LSC i fer la posterior filmació
demanava més temps del que es va disposar, de manera que no es
va arribar a poder filmar tot el contingut del tema.
- Enregistrament en fitxers de so del contingut de cadascuna de les
diapositives. Aquest mateix grup, en acabar la seva primera tasca, va
buscar imatges a internet per afegir a les diapositives.
Posteriorment al dia de la jornada, tres persones es van dedicar a editar
el vídeo per retallar-lo en trossos que responguessin al contingut
de cada diapositiva i comprimir-lo en un format més adient pel dinamisme
de la presentació.
Una feina semblant es va fer per comprimir el so en un format més
lleuger.
Els programes utilitzats han estat: Power Point (presentacions), PaintShop
Pro (editor gràfic), Cool Edit (editor de so), Studio 8 (editor de
vídeo)
El treball finalitzat és la primera part del tema: La definició
de la cèl·lula.
Restarien obertes altres possibilitats, com acabar de fer les diapositives
restants del tema de la cèl·lula, la possibilitat d'elaborar
altres activitats educatives amb altres programes (per exemple, el Clic)
i vincular-les al mateix Power Point,...
En definitiva, en aquest taller es va iniciar un possible camí d'elaboració
d'activitats educatives multimèdies adreçades a alumnat sord
integrat en l'ESO.
Rutines de la vida diària
Coordinadora: Judit Minguillon
Per part del alumnat el treball del hàbits i rutines de la vida diària
són una part fonamental del treball que es fa a l'escola.
El contingut és ampli i pot incloure diferents aspectes com la higiene
corporal, la neteja personal, la roba, l'alimentació... i d'altre
més escolars com preparar-se la cartera o fer punta al llapis.
Sovint no disposem de materials per a treballar aquest aspectes i en aquest
taller ens proposem fer presentacions on els contingut serien aquestes rutinàries
de la vida diària
Les presentacions podrien servir per explicar als alumnes, pares i professionals
les formes a procedir en cada cas
En el taller va caldre:
* Seleccionar les rutines ( menjar, veure aigua, anar al lavabo , ...)
* Elaborar un petit guió per cada rutina,
* Fer les fotos, els missatges i altres recursos
* Muntar el Power Point amb les textos i les veus
Objectius:
- Facilitar la consecució del màxim nivell d'autonomia
i independència personal en els hàbits quotidians.
- Ajudar als alumnes a viure de forma autosuficient en diferents entorns
(familiar, escolar, comunitat)
- Facilitar la higiene de la pell, cabells, bucal, mans, …
- Vigilar el control corporal.
- Facilitar la Integració en la comunitat i adaptació
al medi.
- Propiciar l' autoconeixement i l' autoestima
- Possibilitar un conjunt de mesures encaminades a conservar la salut
i a prevenir la malaltia.
|