|
 |
Materials de les sessions
de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb
l'alumnat amb necessitats educatives especials.
|
|
|
12 -desembre - 2005
Enquesta
de fi de curs SATI DNEE Curs O4-05
Al final del curs passat vàrem fer una llarga enquesta d'avaluació
amb la intenció d' identificar les tasques específiques
del professorat que assisteix al SATI DNEE així com la tipologia
de recursos que els serien de major utilitat.
Algunes conclusions
Hi ha una certa contradicció en el professorat entre les expectatives
respecte als ordinadors, les activitats habituals a classe sense ordinadors
i l'ús que fa dels ordinadors com a eina personal i com a recurs
didàctic.
A les hores de classe el professorat diu que dedica el seu temps a
comunicar-se amb l'alumnat, proporcionant-li suport i estratègies,
i a motivar-lo. Això dibuixa una atenció molt personalitzada
on resulten fonamentals les relacions humanes.
Però quan treballa amb l'ordinador utilitza prioritàriament
programes d'exercitació i valora aquestes activitats com a bàsiques,
cosa que és més pròpia d'un ensenyament tradicional.
L'editor de textos, les eines de comunicació i recerca d'informació,
són els programes que majoritàriament utilitza el professorat
a nivell personal. Però quan es tracta del treball dels alumnes
aquests programes, que permetrien fer activitats més significatives
i personalitzades, només apareixen en un segon terme.
L'accés a l'ordinador i la manca de temps són les dificultats
més significatives que argumenta el professorat per utilitzar l'ordinador.
L'accés és un problema de tipus organitzatiu del centre.
La manca de temps, com a dificultat, és una contradicció
del propi professorat ja que l'ús de l'ordinador hauria de suposar
un estalvi de temps. Suggereix que hi ha poc domini a nivell tècnic
i poc ús dels ordinadors com a eines de treball i que, per dur
que sigui acceptar-ho, la seva utilització suposa una dificultat
afegida. Això queda confirmat per les respostes relacionades amb
les dificultats per utilitzar programes nous, la manca de coneixements
informàtics, ...
Una forma d'abordar aquesta manca de temps seria el treball col·laboratiu
compartint materials, reaprofitant i reutilitzant la feina dels altres.
Això passa per un assoliment de competències tècniques
i didàctiques més elevat. Les tècniques pel que fa
a 4 aplicacions bàsiques: sistema operatiu, editors de text, gràfics
i so; i les didàctiques pel que fa a les comunicacions entre professionals.
Ens queden com a repte identificar materials o formes d'utilitzar
els recursos que ajudin en les tasques reals del professorat. En aquest
àmbit us agrairem qualsevol aportació
Com es va fer
Els càlculs
A moltes de les preguntes s'havia de respondre gens, poc, bastant
i molt. Hem associat els valors 0,1,2,3 a aquestes respostes per poder
així calcular un índex numèric únic a cada
pregunta. Per exemple a la pregunta "Quant del teu temps, a les hores
de classe amb alumnes, dediques a motivar-los? "
Hem fet el càlculs (0*0+2.3*1+57.7*2+39.9*3)/3 =237.4 / 3 =
79.1
Motivar als alumnes
|
Num
|
%
|
Sense resposta
|
9
|
|
Gens
|
0
|
0
|
Poc
|
5
|
2,3
|
Bastant
|
123
|
57,7
|
Molt
|
85
|
39,9
|
Igualment a d'altres preguntes, sobre l'ús de programes, s'havia
de respondre mai, mensual, setmanal, diari, o sempre. En aquest cas els
hem associat els valors de 0, 1, 2,3,4.
Així per exemple a la pregunta "Amb quina freqüència
utilitzes el Navegador web?" el càlcul és
(3,2*0+1,8*1+24,9*2+41,9*3+28,1*4)/4 = 72,4
Navegador web
|
Num
|
%
|
Sense resposta
|
5
|
|
mai
|
7
|
3,2
|
mensual
|
4
|
1,8
|
setmanal
|
54
|
24,9
|
diari
|
91
|
41,9
|
sempre
|
61
|
28,1
|
La mostra
Varen respondre 222 persones majoritàriament de primària
.

Els resultats de l'enquesta
Bloc 1
Les primeres preguntes anaven dirigides a conèixer a què
dedica el temps el professorat, en hores de classe, i quan no té
alumnes. La qüestió era esbrinar quin tipus de programes ajudarien
el professorat en les feines del dia a dia. La idea és que tot
allò que el professorat pugui delegar als ordinadors, que sempre
seran tasques auxiliars, alliberarà part del seu temps, i podrà
dedicar-lo a coses més importants.
Sembla ser que el temps fora de classe es dedica a la coordinació,
la cerca i preparació de materials, i la formació.
QUANT TEMPS
DE LES HORES PROFESSIONALS SENSE ALUMNES DEDIQUES A LES SEGÜENTS
OCUPACIONS
|
Puntuació
|
Coordinacions
amb professor i EAP per a l'atenció a alumnes amb dificultats
|
70,9
|
Coordinacions
generals amb professors (cicle, claustre, comissions...)
|
70,1
|
Creació
i adaptació de materials
|
69,7
|
Recerca de
recursos i experiències (internet, biblioteca, CRP...)
|
69,6
|
Treball personal
amb l'ordinador
|
69,4
|
Programar
individualment
|
64,6
|
Assessorament
i recolzament al professorat
|
58,4
|
Cursos presencials
i telemàtics
|
57,3
|
Reunions
amb pares
|
53,6
|
Corregir
activitats i treballs
|
51,3
|
Creació
de materials multimèdia per l'ordinador (escaneig d'imatges,
preparar presentacions, plafons...)
|
45,2
|
Tasques de
direcció o de càrrec (coord. informàtica, pàgina
web del centre...)
|
36,5
|
QUANT DEL
TEU TEMPS A LES HORES DE CLASSE AMB ALUMNES DEDIQUES A LES SEGÜENTS
OCUPACIONS
|
|
Expressió
i llengua oral
|
83,3
|
Suport individual,
proporcionar ajudes i estratègies per fer la feina
|
80,6
|
Motivar als
alumnes i crear un bon ambient de treball
|
79,1
|
Treball d'hàbits
|
76,7
|
Anar valorant
les dificultats i els progressos dels alumnes
|
76,7
|
Proposar
i supervisar les tasques que han de fer els alumnes
|
72,3
|
Creació
i adaptació de materials
|
72,0
|
Recollir
observacions sobre els alumnes
|
68,1
|
Organitzar
als alumnes
|
67,4
|
Control i
seguiment de la programació
|
65,4
|
Treball manipulatiu
|
65,2
|
Explicar
continguts
|
63,2
|
Corregir
el treball dels alumnes
|
62,1
|
Treball amb
ordinador
|
58,2
|
Solucionar
conflictes de convivència i/o controlar-los
|
56,2
|
Ajudar a
la mestra dins la classe
|
52,7
|
Fer esquemes
i resums dels temes
|
40,4
|
Treball per
racons
|
34,0
|
Les hores de classe es dediquen a la comunicació, a proporcionar
suport i estratègies a l'alumnat, i a motivar-lo.
Bloc II
El segon bloc de preguntes estava dirigit a esbrinar quin ús
se'n fa dels ordinadors tant amb l'alumnat com a nivell personal. Com
ja hem vist, la primera dificultat és l'accés a l'ordinador
(cosa que depèn del centre) i la segona dificultat, la manca de
temps, creiem que està relacionada amb la formació. La dificultat
per compaginar el treball de l'ordinador dins la classe és de tipus
metodològic educatiu i entre tots es podrien plantejar diverses
solucions dins el seminari
PRINCIPALS
DIFICULTATS DELS DOCENTS PER L'ÚS DE L'ORDINADOR
|
Puntuació
|
Ordinadors
vells, manca d'ordinadors o perifèrics, problemes organitzatius
|
73,1
|
Manca de
temps
|
69,6
|
Compaginar
treball de classe amb treball amb ordinador
|
58,5
|
Dificultats
per a utilitzar programes nous
|
55,1
|
Els ràpids
canvis tecnològics creen dificultats al funcionament de programes
per a EE
|
53,6
|
Manca de
suports per a resoldre dubtes i dificultats
|
53,2
|
Desconeixement
de recursos específics
|
51,5
|
Manca de
coneixements informàtics bàsics
|
50,2
|
Manca de
programes adaptables sobre el currículum
|
48,8
|
Manca de
programes que no siguin d'exercitació sinó que treballin
altres competències
|
47,3
|
Manca de
programes que cobreixin una assignatura al llarg del curs
|
46,5
|
No saber
triar entre la multiplicitat de materials
|
45,2
|
Poca autonomia
amb els ordinadors (dificultats per cercar, guardar, adaptar fitxers...)
|
45,1
|
Poc control
del que fan els alumnes davant de l'ordinador
|
39,5
|
Bloc III
Les següents preguntes anaven dirigides a determinar quins programes
s'utilitzen tant a nivell personal com amb l'alumnat.
L'editor de textos, les eines de comunicació i recerca d'informació
són les que majoritàriament utilitza el professorat mentre
que, amb l'alumnat, s'utilitzen programes d'exercitació amb diferents
modalitats i amb molta menor freqüència s'usen els editors
de text, de dibuix, la navegació per internet , ...
Això ens dibuixa un ús de l'ordinador en activitats
d'exercitació, quasi un 40 %, que no es correspon amb el model
d'intervenció que realitza el professorat

Fes una llista,
ordenada de més a menys, dels 4 programes que més
utilitzes amb els alumnes:
|
Total
|
%
|
Clics
|
135,0
|
22,65
|
Processador
de Text Word
|
107,0
|
17,95
|
Altres
|
90,0
|
15,10
|
Exercicis,
Mud, amb l'Edu365
|
75,0
|
12,58
|
Navegar per
la Web, Intrenet, ...
|
33,0
|
5,54
|
Programes
de presentacions Power Point
|
24,0
|
4,03
|
Galí
|
21,0
|
3,52
|
El Petit
Escriptor
|
19,0
|
3,19
|
Paint Shop
Pro
|
17,0
|
2,85
|
Paint
|
16,0
|
2,68
|
Toca-toca
|
12,0
|
2,01
|
Kid pix
|
12,0
|
2,01
|
Acdsee
|
10,0
|
1,68
|
Pemsa
|
9,0
|
1,51
|
Pipo
|
6
|
1,01
|
Google
|
5
|
0,84
|
Adaptacions
Word
|
5
|
0,84
|
Total
|
596,0
|
|
L'apartat altres inclou una quantitat significativa de programes diversos
que es un exponent de la diversitat de l'alumnat.
AMB QUINA
FREQÜÈNCIA UTILITZES ELS SEGÜENTS TIPUS DE PROGRAMES
INFORMÀTICS EN LA TEVA PROFESSIÓ
|
Puntuació
|
Editor de
textos
|
76,2
|
Correu electrònic
|
72,6
|
Navegador
web
|
72,4
|
Editor gràfic
|
36,1
|
Programes
de fotos
|
33,3
|
Programa
per presentacions Power Point...)
|
29,0
|
Base de dades
|
20,9
|
Editor de
pàgines web (Dreamweaver...)
|
13,3
|
Full de càlcul
(Excel...)
|
12,2
|
Editor de
vídeo (Studio8...)
|
8,6
|
Cal assenyalar que existeix encara un índex prou alt de professorat
que fa un ús poc habitual (setmanal) del navegador.
Bloc IV
En un darrer bloc es preguntava quins recursos educatius eren de major
utilitat per al professorat. Novament les activitat d'exercitació
es valoren com a fonamentals, en segon lloc els recursos imatges, so,
etc i en tercer lloc els editors.
QUINS RECURSOS
TIC CONSIDERES MÉS ÚTILS PER AL PROFESSORAT QUE ATÉN
A LA DIVERSITAT I LES NEE
|
|
Programes
d'exercitació (Clic, Gali...)
|
85,7
|
Col·leccions
de dibuixos, imatges, sons
|
79,7
|
Activitats
informàtiques d'exercitació de continguts instrumentals
que resultin lúdiques als alumnes
|
75,2
|
Editors de
text (Word, Oppen Office...)
|
74,6
|
Programes
educatius orientats a la creativitat (Petit escriptor, Kid Pix...)
|
68,4
|
Programes
causa-efecte (Toca toca...)
|
68,2
|
Activitats
informàtiques amb ajudes que pautin el treball autònom
dels alumnes
|
65,3
|
Programes
per a presentacions (Power Point...)
|
64,0
|
Editors gràfics
(Photoshop, PaintShopPro, Gim...)
|
60,4
|
Programes
per internet: navegadors, aplicacions telemàtiques, webquest...
|
59,5
|
Generadors
d'activitats (webquest, profematic, clicfacil...)
|
59,4
|
Editors de
so
|
57,0
|
Eines de
comunicació a internet: correu electrònic, xat, fòrums...
|
56,0
|
Programes
per analitzar els resultats dels alumnes
|
50,4
|
Editor de
vídeo
|
44,7
|
Fulls de
càlcul per a fer taules i graelles
|
41,1
|
|