|
 |
Materials de les sessions
de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb
l'alumnat amb necessitats educatives especials.
|
|
|
01 - desembre - 2005
Plantilles
Word d'activitats de lectoescriptura
Coordinació: Mercedes Rivera Pérez
i Reme Sanabria Arias.
http://www.xtec.net/dnee/jornada/taller0405_1_mat.htm
El material
Plantilles Word d'activitats de lectoescriptura és una
recopilació de propostes d'activitats per treballar la lectoescriptura,
dissenyades per la Mercedes Rivera i Reme Sanabria que es presenten en
forma de plantilla Word.
Les propostes d'activitats són diverses: identificar (sons, lletres,
síl·labes, paraules), repassar (lletres, síl·labes,
paraules), confegir paraules (dictats muts, armari codificat ...), jocs
(cartronets petits de lectura, daus, dòminos, cartes, memori ...),
etc.
Inicialment van ser creades per treballar amb alumnes amb N.E.E., però
són igualment aplicables als primers nivells d'adquisició
de la lectoescriptura i alumnes nouvinguts.
Cada plantilla va acompanyada d'un exemple que, la majoria de les vegades,
exercita l'aprenentatge de paraules elaborades a partir de vocals i la
consonant "p".
Els documents elaborats a partir de les Plantilles cal imprimir-los per
tal de ser utilitzats com a fitxa de treball individual o com a material
manipulatiu.
Cal tenir en compte que no es proposa un procés lineal per treballar
les Plantilles, sinó que cal fer-ne una selecció i seqüenciació
tenint en compte les necessitats de cada alumne o grup d'alumnes.
Aquestes activitats de lectoescriptura s'estructuren a partir del document
"PORTADA" qu e conté:
Plantejament del taller
A partir del document "PORTADA" s'efectuà la presentació
de les diferents Plantilles i es van decidir les activitats que s'elaborarien
per parelles, i que classificarien en carpetes organitzades per lletres
per tal de facilitar-ne la localització. El primer punt va ser
seleccionar les lletres a treballar.
Va ser de gran utilitat el vocabulari
d'imatges classificades, recull efectuat per les coordinadores, que anomenem
"Base d'Imatges".
La Base d'Imatges està organitzada per carpetes, on es poden trobar
les paraules que es poden confegir amb unes determinades lletres que van
apareixent de forma progressiva (vocals, p, l, m,...).
Les imatges de la biblioteca tenen unes característiques determinades
per tal facilitar la feina de construir les plantilles
- Grandària de les imatges ( 250x250 i 140x140)
- Format de les imatges: gif.
- Nomenclatura i classificació de les imatges.
Inicialment es va treballar amb 10/12 paraules a cada carpeta que posteriorment
es poden ampliar a més grups de paraules.
LLETRES
|
PARAULES
|
VOCALS
|
Aa, ai, ee, ei, iaia, ioio, ou,
u
|
Vocals +p
|
Api, pa, paó, papa, Pau,
Pep, peu, pi, pipa, pipi, piu, pop, pou, ppp, pua,
|
Vocals , p, l
|
Ala, lila, lupa, oli, pal, pala,
palau, pel, pela, plou, polo
|
Vocals, p, l, m
|
Mà, mal, mama, mapa, mel,
meló, molí, mula, ploma, pom, poma
|
Vocals, p, l, m, s
|
Compàs, espasa, espelmes,
ós, ou, ous, pèsols, pomes, sal, seu, sípia,
sis,
|
Vocals, p, l, m, s, n
|
Mans, mona, nas, nen, nena, nens,
meu, nina, no, nou, nous, pensa, piano
|
Vocals, p, l, m, s, n, d
|
Amanida, dau, diana, didal, dona,
dos, ensaïmada, madalena, neda, saluda,
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c
|
Ànec, calces, cama, camí,
camisa, camises, campana, canelons,
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c
|
Alicates, alt, ciclista, cotó,
dàtils, dependent, dit, dolent, donut, estel,
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t,
b
|
Àlbum, ambulància,
autobús, automòbil, baieta, bales, baló,
bastons,
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t,
b, rr
|
Arròs, barra de pa, barret,
barrina, carretó, esborrador, espàrrecs,
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t,
b, rr, r
|
Abocar-se, abric, albercocs, americana,
anorac, aplaudir, aprenent
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t,
b, rr, r, ll
|
Abella, all, ametlles, assolellat,
camió badallar, barallar-se, bitlles, cabells, ,
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t,
b, rr, r, ll, qu
|
Arquitectura, bàsquet,
biquini, caqui, esquena, esqui, maquineta, paquet,
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t,
b, rr, r, ll, qu, v
|
Avellanes, avi, avió, avorrida,
cavall, cavar, cervesa, clavar, davantal, llavis
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t,
b, rr, r, ll, qu, v, f
|
Baldufa, botifarra, bufanda, bufar,
cafè, catifa, cavall fort, enfadar-se, faldilla,...
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t,
b, rr, r, ll, qu, v, f, ny
|
Aranya, banyador, banyar-se, banyera,
bunyols, castanyes, llenya, muntanya,
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t,
b, rr, r, ll, qu, v, f, ny, g
|
Abrigat, agafar, agenollar-se,
agulla, aigua, alegre, amagar-se, àngel, boig,
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t,
b, rr, r, ll, qu, v, f, ny, g, ç
|
Abraçada, acaronar, braç,
calçotet, forçut, llaç, llençar, lluç,
pinça,...
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t,
b, rr, r, ll, qu, v, f, ny, g, ç, z
|
Benzina, colze, pinzell, pizza,
suavitzant, zero
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t,
b, rr, r, ll, qu, v, f, ny, g, ç, z, j
|
Ajupir-se, esponja, jaqueta, jersei,
penjar, jove, jugar, juntes, jutge, pijama
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t,
b, rr, r, ll, qu, v, f, ny, g, ç, z, j, x
|
Aixafar, aixeta, arxivador, baix,
baixar, brotxa, butxaca, calaix, caputxa, cotxe,
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t,
b, rr, r, ll, qu, v, f, ny, g, ç, z, j, x, h
|
Alcohol, hamburguesa, handbol,
hivern, prohibir, hockei
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t,
b, rr, r, ll, qu, v, f, ny, g, ç, z, j, x, h, l·l
|
Aquaqrell, mortadel·la,...
|
Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t,
b, rr, r, ll, qu, v, f, ny, g, ç, z, j,x, h, l·l
|
Kiwis, paper water,...
|
Les plantilles d'activitats
Consciència fonològica
- Reconeixement d'un so dins d'una paraula.
Aparellament
- Identificar paraules idèntiques.
- Identificar paraules-dibuix
- En dues columnes
- Els dibuixos al mig
- Aparellar paraula-paraula (de pal a lligada)
Identificació
- Identificació d'una lletra demanada a partir d'un model escrit.
- Identificació d'una lletra demanada a partir d'un dibuix referent
(onomatopeia).
- Identificació d'una lletra dins d'una paraula.
- Reconeixement d'un so a partir d'un dibuix, sense model escrit ni
oral.
- Identificació de síl·labes.
- A seleccionar entre síl·labes aïllades.
- A reconèixer dins d'una paraula.
- Identificació de paraules.
- Identificació de paraules escrites a partir d'un model escrit
donat.
 
- Identificació de paraules a seleccionar dins d'una llista a
partir d'un dibuix i un model escrit.
- Identificació de paraules a seleccionar dins d'una llista a
partir d'un dibuix sense model escrit.
- Reconeixement de paraules escrites a partir d'una consigna oral (hi
haurà consignes sense correspondència).
- Identificació de paraules escrites a partir d'una imatge.
- Hi haurà consignes sense correspondència.
- A triar entre pseudoparaules.
Comprensió
- Dibuixar el significat d'una paraula escrita (caselles).

- Dibuixar el significat d'una paraula escrita (dòmino).
Escriptura
- Repassar lletres.
- Repassar síl·labes.
- Repassar paraules.
- Copiar triant el model adequat.
Confegir paraules
- Apartir de l'armari sil·làbic codificat.
- A partir de famílies de lletres.
Lectura de paraules
- Lectures ràpides.
- Lletra de pal.
- Lletra lligada.
 
Dictats
- Dictats muts.
- Model dòmino.
- Model caselles lletra de pal.
- Model caselles lletra lligada.
Jocs
Possibilitats del dòmino de paraules.
- Construir un dòmino clàssic.
- Paraula - paraula
- Dibuix - dibuix.
 
- Associació de parelles: paraules i dibuixos.
- Model plastificat.
- Fitxa retallable per l'alumne.
- Escriure el que falta.
Cartronets
- Cartronets petits de lectura.
- Cartronets de sobretaula.
|