|
20 - març - 2006
Preditex: processador de text amb predicció http://www.xtec.net/~porellan/preditext/index.swf- El programa Preditex és un processador de text predictiu. Té moltes possibilitats i en aquesta presentació mostrarem algunes de les més significatives. Instal·lacióAccedint a l'adreça del programa escollirem Descargar programa. Baixarem el fitxer alfawinlex.zip . Quan descomprimim el fitxer ZIP, ens apareix el fitxer instal·lador alfawinlex.msi. L'execució d'aquest fitxer ens guiarà en un procés normal d'instal·lació. Inici del programaPer iniciar el programa, després de prémer la seva icona, seleccionem un usuari i entrem a la pantalla general. En aquesta pantalla podem començar a escriure i podem observar com el sistema predictiu ens va acostant a les paraules que s'assemblen a la que estem escrivint. També utilitza les síntesis de veu que troba al sistema, que podem activar, escollir una de les opcions o desactivar mitjançant les icones de la part superior. El primer que veurem són les opcions del programa. OpcionsClicant sobre opcions ens apareix un menú amb les diferents possibilitats. Configuració d'UsuariEscollint la primera, Usuario, accedim a una pantalla on podrem escollir entre diferents aspectes.
Crear documentsAquest programa utilitza uns termes propis per les accions de Guardar documents. A les opcions observem dues:
Crear Bases LèxiquesPreditex permet crear bases lèxiques o, el que és el mateix, diccionaris especialitzats. Una base lèxica és un fitxer que conté d'una forma ordenada (alfabèticament) una llista de paraules que formaran el llistat de paraules predictives. Per a fer-ho:
El programa ens demanarà que posem nom a la nova base de dades lèxiques que s'acaba de crear. És important que escollim la carpeta on el programa guarda les bases de dades de paraules, és a dir a la carpeta listas, per poder usar-la després amb normalitat. Davant de cada paraula d'una nova base lèxica creada el programa posa un codi de control "9999" en cada paraula. Quan accedim a la base de dades veurem les paraules sense aquest codi, però al fitxer es mantindrà aquest codi de control. Mantenir i crear bases de dades de vocabulariEl programa permet modificar les bases de dades, esborrant les paraules que no interessin. La llista de paraules del sistema predictiu és molt important amb vista a facilitar l'entrada al text que estem treballant. L'ordre que apareixen les paraules és un factor vital per al desenvolupament d'aquest procés pel que es fa necessari un sistema de reconeixement de paraules i un sistema organitzatiu que ordeni, -més aviat desordeni- la llista de paraules, segons la freqüència d'ús. El programa va guardant referències de la freqüència d'ús de les paraules per part de cada usuari. Quan ja no interessi insistir més sobre aquelles paraules, amb l'opció Inicializa la base de datos el sistema reindexa les paraules de la base de dades que acabem de modificar i posa a zero el comptador que marca les paraules utilitzades. Quan entrem una paraula pot ocórrer que:
Per realitzar aquesta funció cal comptar amb el privilegi de poder fer-ho, això s'aconsegueix en configurar el perfil de cada usuari (punt 6 de la imatge de la Configuració d'Usuari).
Cada cert temps i d'una manera opcional (dos o tres mesos) es pot reinicialitzar el sistema per poder començar de nou amb la base de dades, prevenint d'aquesta manera els canvis en el tipus de paraules utilitzades per un usuari, ja que no sempre escrivim de la mateixa manera, amb els mateixos interessos i dels mateixos temes. Aquesta opció s'habilita en l'opció BASE LÈXICA (Inicializa base de datos) PlafonsEl programa s'acompanya de diferents plafons que es poden usar, editar i modificar d'una manera directa. Si activem l'opció Opciones | Usuario | Activación del sistema silábico, assignarem un període de segons per mantenir premut el botó esquerre del ratolí amb l'efecte que el teclat virtual es canviï per un plafó sil·làbic relacionat amb la lletra elegida del teclat virtual. Les imatges següents ens mostren el teclat virtual i el plafó sil·làbic. El teclat virtual té algunes tecles especials:
Si està activat el sistema sil·làbic, ens anirà apareixen el teclat sil·làbic per facilitar l'escriptura. Per exemple, si volem escriure una paraula que comença per d Clicant sobre una síl·laba, aquesta s'incorpora a la paraula que escrivim. Amb la fletxa de l'esquerra retornem al teclat virtual. Editar Plafons Des de Opciones | Usuario | Plafones podem veure, modificar i crear plafons. A la finestra que s'accedeix veiem diferents parts:
ComunicadorL'apartat Decir Frases està pensat per auxiliar a la comunicació de persones amb problemes de comunicació oral. Quan accedim a aquest apartat, trobem plafons amb frases introduïdes i espais per a introduir-ne més. Cada vegada que cliquem en una frase, el sintetitzador de veu la llegeix. Treball Sil·làbicA l'apartat Decir Sílabas hi ha una de les altres opcions del programa és la possibilitat de treballar les dificultats davant de síl·labes. Podem escollir, a la part superior, paraules per ordre alfabètic. Però la intenció d'aquesta pantalla és el treball sil·làbic. En aquest sentit, els botons inferiors recullen tipus de combinacions de lletres que es troben en síl·labes que impliquen major dificultat. Prement aquests botons, el programa filtra les paraules de la base de dades que la incloguin. També poden escriure en el requadre la síl·laba que ens interessi i el programa buscarà les paraules que la continguin. Marcarem la casella al costat de les paraules que volem que llegeixi
el programa quan premem la icona
|
||||||||||||