20 - març - 2006
Els
esquemes del processador de text un recurs per ensenyar a estructurar
un text
No tots els alumnes mostren el mateix grau d'expressió escrita,
i és important desenvolupar-la, perquè un nivell baix d'aquesta
habilitat condiciona desfavorablement els seus resultats d'aprenentatge.
En parlar d'expressió escrita ens referim a la capacitat que té
l'alumne per produir textos amb adequació, coherència, cohesió
i correcció lingüística.
Escriure correctament no és limita als aspectes ortogràfics
i les normes gramaticals de concordança entre paraules i frases.
Existeix una gramàtica textual, o gramàtica del discurs,
que dona prioritat a la dimensió social i analitza el text des
del punt de vista pragmàtic i comunicatiu.
Els documents com una unitat
de significat s'analitzen a partir de les qualitats del text:
- Adequació: en relació a l'ajust del nivell de
llengua utilitzat per l'escriptor, en funció del destinatari
- Coherència: fa referència a l'estructura del
text i, per tant, està en relació a les tipologies de
text.
- Cohesió: fa referència a la unió entre
les diferents idees que exposa el text
La silueta és
l'aspecte més extern que en dóna el text. Vist des de lluny
un text ja té un format, un tipus de paper, una "cara"
que donen informació al lector expert. El reconeixement de les
siluetes pròpies de cada text és un dels aspectes que cal
transmetre als alumnes, tant per a facilitar la comprensió lectora
com per reproduir-los en el moment de l'escriptura.
L'estructura és l'esquelet del text. És l'organització
del contingut pròpia de cada tipologia textual. El coneixement
de les diferents estructures facilita que els alumnes facin escrits dotats
de coherència. És un dels aspectes que cal treballar al
llarg de tota la primària.
El coneixement de les siluetes i les estructures dels textos s'obté
mitjançant un treball col·lectiu guiat per l'ensenyat a
partir de l'observació de diferents models d'ús social.
Una estructura adequada ajuda a fer-lo coherent. Serien errors de coherència
freqüents en els aprenents d'escriptor:
- Oblidar una part important del text. Per exemple: la salutació
d'una carta.
- Fer un canvi de tipus de text: per exemple: començar explicant
una anècdota i acabar explicant una recepta de cuina, sense transició.
- No tenir en compte l'estructura del text (l'organització interna
que li és pròpia segons el tipus de text).
Esquemes en el processador de text
Els processadors de textos avançats inclouen una visió
dels documents en forma d'esquemes que poden facilitar a la planificació
i elaboració de l'estructura del text.
Els esquemes es fonamenten en els estils de text: títol, subtítol,
normal,... que:
- determinen les característiques gràfiques dels paràgrafs,
segons la seva importància
- marquen les diferents parts d'un text: capítols, subcapítols,
..., és a dir, la seva estructura
- són la base per l'elaboració d'índexs i altres
prestacions dels processadors de text
Treballant amb la visió d'esquema es pot elaborar l'estructura
d'un text abans d'escriure els detalls del seu contingut.
Després d'escriure el text la visió en esquemes permet
reorganitzar-lo i millorar la seva estructura.
Els estils de text faciliten l'elaboració dels aspectes gràfics
del text tipus de lletra, ús del color, distribució dels
espais ...


Esquemes: Open Office
El mode de visualització d'un document en format d'esquema permet
organitzar el contingut segons els títols. L'esquematització
pot ajudar a organitzar les idees i el document, transformar les idees
principals en títols i proporcionar un marc de treball que permet
desplaçar-se amb rapidesa pel document.
Per utilitzar els esquemes numerats se segueixen els passos següents:
- Seleccionar Herramientas | Numeración de capítulos.
S'obté la finestra següent:

- La pestanya Numeración permet escollir quin dels estils
de paràgraf es vol assignar a cada nivell de l'esquema, si li
pertoca numeració o no, i quin separador portarà.
- La pestanya Posición permet establir les sagnies per
a cada un dels nivells de l'esquema.
Si es mostra el Navegador (F5), a l'apartat Encabezados,
es pot veure el contingut del document, segons els nivells d'esquema que
estiguin establerts.

La barra d'eines que apareix a continuació permet augmentar/disminuir
el nivell d'esquema del paràgraf:

Esquemes: Microsoft Word
Per accedir a la visualització en forma d'esquema cal activar
l'opció Ver | Esquema. En activar aquest mode de visualització
es mostra la regleta d'Esquema.

Cada paràgraf que té un dels estils Título
té el mateix nivell d'esquema; en una relació de dependència
un títol inclou els subnivells i textos independents que el segueixen
fins a trobar un altre paràgraf d'un nivell igual o superior.
La manipulació d'un esquema es fa manipulant els botons de la
regleta d'Esquema:
- Traslladar nivells o paràgrafs amunt o avall.
- Canviar el nivell d'un paràgraf.
- Per passar un títol a text independent (sense nivell d'esquema).
- Expandir un nivell en els subnivells que conté i contraure'ls.
- Per expandir l'esquema sencer fins a un nivell específic.
- Per expandir tot l'esquema (títols 1 a 9 i text independent)
i contraure el text independent.
Com establir els nivells d'esquema per altres paràgrafs i estils
Normalment els nivells d'esquema estan associats als estils de paràgraf
Título 1, Título 2... Título 9,
però pot modificar-se la gradació dels estils pels nivells
d'esquema, excepte pels estils Título. Per fer que un paràgraf
adquireixi nivell d'esquema cal seguir els següents passos:
Assignar el nivell d'esquema de la llista Nivel de esquema.
Per numerar un esquema en word cal activar l'opció Formato
| Numeración y viñetas... | Esquema numerado.
Escollir el tipus d'esquema, clicar sobre el botó Personalizar
i assegurar-se de veure totes les opcions (el botó Menos és
visible, si no és així cal clicar sobre el botó Más).
Seleccionar el nivell de l'esquema
i indicar l'estil d'aquest nivell; l'apartat Formato del número
pot completar-se amb el text del nivell (exemple Capítol
1). També es poden modificar altres paràmetres.


|