Introducció
Hi ha una llarga tradició a les escoles d'utilitzar els jocs de
taula amb finalitat didàctica. No és estrany veure en hores
de classe els alumnes dels primers nivells educatius, i de vegades els
més grans, "jugar" a cartes, al dòmino o al quinto
...
Aquests jocs, de vegades, es compren
a les botigues, però tot sovint són els mestres, o els propis
alumnes qui es construeixen artesanament les baralles de cartes, els taulers
de joc...
En aquest article us proposem utilitzar el Word per a construir jocs de
taula com cartes, lotos, dòminos...
Hem preparat unes plantilles on
s'inseriran imatges i text que un cop impresos podran servir per jugar.
Aquí l'ordinador aporta la facilitar de realitzar les feines més
mecàniques i repetitives com són crear peces de la mateixa
mida, estampar imatges estandarditzades, poder-les imprimir en color,
etc. El resultats seran fulls de paper que quan s'hagin retallat, enganxat
i plastificat els podrem utilitzar com els jocs de taula de tota la vida
amb els continguts personalitzats que hàgiu dissenyat
Els jocs de taula
Els jocs de taula són una activitat educativa que ens permeten
treba llar
la praxis de diferents objectius didàctics, segons el plantejament
que en fem.
Els principals avantatges de la seva utilització són que:
- els alumnes els accepten com un joc, ja que hi valoren la part lúdica
- els podem repetir tantes vegades com vulguem, la qual cosa afavoreix
l'adquisició dels objectius que ens hem proposat.
- quan els alumnes coneixen les regles del joc el podem utilitzar fàcilment
amb uns altres continguts. Així, per exemple, una estructura
com el quinto pot ser utilitzada per a l'aprenentatge de lèxic,
de la lectura o de les taules de multiplicar, entre altres.
En els jocs de taula es treballen aspectes actitudinals que estan molt
relacionats amb la comunicació i la participació social. Cal
incidir especialment en actituds, com són:
- Esperar el torn
- Saber perdre i guanyar
- Seguir les normes del joc
- Poder expressar els sentiments que sorgeixen al voltant del joc d'una
manera correcta
Els alumnes han de comprendre que
en els jocs de taula no només intervenen les habilitats dels participants,
sinó que l'atzar hi té un paper important.
Utilitzar els jocs de taula amb objectius didàctics requereix una
metodologia concreta.
- cal utilitzar
unes regles del joc ajustades als objectius treballats que no són
les del joc tradicional
- els alumnes les
han d'entendre i utilitzar correctament
- el mestre no
es pot limitar a enumerar les normes de joc o només fer una partida
de prova, sinó que ha de participar com un jugador més
comentant les normes quan ho cregui necessari
- el mestre ha
de ser jutge de la partida, donant models de com jugar i exigint als
altres jugadors que segueixin la norma.
Per exemple, si s'ha plantejat un dòmino per a treballar un lèxic,
cal exigir als alumnes que anomenin els diferents objectes que van aparellant,
ja que si ho fan sense parlar només s'estaria fent un aparellament
d'iguals, sense incidir en els objectius que el mestre s'havia proposat.
En resum, aprofitant la motivació que els alumnes tenen per jugar
podem incidir en diversos objectius didàctics.
Aquesta premissa és vàlida
en alumnes petits i en alumnes grans, i és especialment remarcable
en alumnes amb dificultats d'aprenentatge, ja que ens permet plantejar-los
treballs que, d'una altra manera rebutjarien.
Procés de construcció del Joc
Per cada a joc s'ha construït una o diverses plantilles Word amb
les peces del joc per omplir i un document exemple amb el joc acabat.
En total es tracta de 5 plantilles fitxers DOT empaquetats que queden
instal·lats amb al resta de plantilles del Word.
Es poden utilitzar des de les icones
instal·lades a Inicio | Programes | Aplicacions PIE | Plantilles
de Jocs o bé des del propi Word en el menú Archivo |Nuevo
triant la carpeta Jocs i la plantilla corresponent.
Les plantilles contenen Taules
on agrupant les caselles s'han preparat les cartes, les peces de dòmino...
S'ha procurat que les peces del
joc siguin a mida real, adequades per jugar i de deixant espais en blanc
per poder retallar les peces.
Joc
|
nom
de la plantilla
|
peces
per pàgina
|
mida
|
Dòmino 1 |
DOMINO.DOT |
10 fitxes |
4.4cm x 9cm |
Dòmino 2 |
DOMINO1.DOT |
6 fitxes |
5.5cm x 13.5cm |
Cartes |
CARTES.DOT |
8 cartes |
6.3cm x 9cm |
Loto |
LOTO.DOT |
12 fitxes |
6cm x 6cm |
Dau |
DAU.DOT |
1 dau |
6.3cm de costat |
A cada casella de la taula hi podeu
posar dos tipus d'elements
- text, que s'escriurà
amb el teclat, o
- imatges, que s'haurà
d'inserir dins la casella
Planificació del joc
Un cop seleccionat el joc, l'objectiu de l'activitat i la manera de jugar,
per exemple un dòmino, per treballar la lectura on s'aparellaran
imatges amb el seu nom cal
- Seleccionar els
continguts del joc, en aquest cas un vocabulari adequat
- Crear una carpeta
on endreçar les imatges i altres fitxers, per exemple C:\Els
meus documents \ Jocs
- Trobar i seleccionar
les imatges que ens interessen i guarda-les dins la carpeta.
On trobar imatges a Internet
Internet és la biblioteca de recursos més gran que podeu
imaginar i una forma de consultar-la és amb el cercador Google.
que en una de les seves opcions selecciona imatges que troba a les pàgines
web a partir d'una paraula.
Google classifica les imatges automàticament
a partir del nom del fitxer i altres textos de la pàgina web on
hi ha les imatges. En la cerca cal tenir en compte els aspectes idiomàtics.
Penseu que serà més fàcil trobar la imatge escrivint
la paraula en anglès o castellà.
La forma de trobar una imatge amb
aquest cercador és:
- entrar a la pàgina del
Google. www.google.com i
- fer clic a la segona pestanya
on dirà Imatges, Imágenes o Images segons amb l'idioma
que treballeu ( podeu canviar-lo en l'enllaç de Preferences)
- escriure una paraula a la casella
de text. per exemple PATATA ()
- prémer el botó
Cerca amb Google, Google Search
El Google mostrarà una pàgina
d'imatges en miniatura que ell considera estan relacionades amb la paraula
buscada.
- En fer clic sobre una de les
imatges s'enllaça a una pàgina amb dues parts o finestres.
A la superior hi ha la imatge reduïda i a la inferior la plana
original on es troba la imatge.
La forma de baixar les imatges és:
- Fer clic amb el botó
dret del ratolí sobre la imatge que es vulgui baixar.( es desplegarà
un menú amb diferents opcions)
- seleccionar l'opció
Anomenar i desar la imatge o bé Guardar Imagen como o una altra
de semblant segons sigui el navegador utilitzat.
- triar una carpeta on desar-la,
en el nostre exemple C:\Els meus documents \ Jocs
- posar un nom a la imatge, per
exemple PATATA, i prémer l'opció Desa o Guardar.
Altres llocs on trobar imatges
CD-ROM de l'Office
El CD-ROM de l'Office conté una àmplia biblioteca d'imatges
que no queden instal·lades si no es fa de manera explícita.
Les trobareu a les carpetes de Office97 \Cliptart,
Office97 \Cliptart\Popular
Office97 \Cliptart\Fotos
Office97 \Cliptart\Powerpnt
Office97 \Cliptart\Scrbeans
Aquestes imatges les poden utilitzar directament del CD-ROM o bé
copiar-les a la xarxa i així seran accessibles des de tots els
equips.
MIC
MIC és el Magatzem d'icones catalanes que es pot trobar al CD-ROM
Sinera 2000 i a Internet. Conté un gran nombre d'imatges relacionades
amb la cultura catalana (festes, tradicions, aliments, llocs de la ciutat...)
i es poden instal·lar a l'ordinador en una carpeta amb el nom MIC.
A Internet les trobareu a l'adreça www.xtec.es/dnee/mic
Galí
Galí es un CD-ROM distribuït pel SEDEC a tots els centre educatius
de primària i secundària que conté prop de 6000 dibuixos.
Aquestes imatges on el nom del fitxer GIF es correspon amb la paraula
dibuixada es poden localitzar utilitzant el menú Inici | Cerca
o l'Explorador del Windows.
Sinera de Formació 2001: "Activitat d'iniciació a la lectorescriptura per a joves.
Biblioteca d'imatges"
En l'apartat de Seminaris | Educació Especial | Materials i Programes
trobareu aquest material que conté un centenar d'imatges classificades
per temes.
Fotografia digital
Les màquines de fotografia digital són un molt bon instrument per obtenir imatges
d'objectes i persones familiars. Aquestes imatges són fàcils
d'identificar per l'alumnat i aportaran significativitat a l'activitat.
Igualment, l'escàner permet passar imatges del paper a l'ordinador
amb un procés semblant a fer una fotocòpia.
Com inserir les imatges dins una taula del Word
En el Word de vegades no hi ha manera que una imatge quedi dins una casella
de la taula. Sovint, això és degut a que la imatge té
l'atribut d'estar flotant sobre el text i es pot situar a qualsevol lloc
menys dins una taula, o una casella de text.
La forma inserir les imatges dins una taula del Word és:
- Situar-se dins la casella de
la taula fent clic amb el ratolí
- Triar el menú Insertar
| Imagen |Desde Archivo
- Anar a la carpeta on es troben
els dibuixos, en el nostre cas C:\Els meus documents \ Jocs i triar
la imatge desitjada
- Desactivar la casella Flotar
sobre el texto, sinó les imatges quedaran fora de la taula.
- Prémer Acceptar. La
imatge quedarà dins la cel·la de la taula reduint la seva
mida si és més gran que l'espai disponible.
Per ajustar el dibuix a la mida desitjada heu de seleccionar-lo fent clic
amb el ratolí i utilitzar una d'aquestes dues tècniques:
- manualment fent clic i arrossegant
per les cantonades de la imatge
- numèricament amb el
menú Formato | Imagen | Tamaño, on cal especificar una
mida absoluta ( en cm o píxels) o relativa ( en tant per cents).
De vegades caldrà desactivar Proporcional al tamaño de
la imagen per aconseguir la mida desitjada.
 
Final del treball
Un cop construït el joc a la pantalla de l'ordinador amb les paraules
i imatges que hàgiu destriat, heu de
- desar el fitxer
en un lloc determinat. Us servirà per fer-ne futures impressions
o modificacions per fer-ne altres versions. Heu de preveure que el fitxer
serà massa gran i no cabrà en un disquet
- imprimir l'arxiu
amb la impressora de color. Si valoreu que aquest material tindrà
una llarga vida podeu millorar la qualitat de la impressió utilitzant
papers especials
- enganxar el full
sobre un cartó o cartolina per guanyar consistència, retallar
i plastificar si així ho considereu oportú.
Propostes de joc
El dòmino
El joc del dòmino permet fer dos tipus de presentacions:
- dòmino
convencional (on els diferents elements estan aparellats tenint en compte
totes les possibilitats: 1-0, 1-1, 1-2, 1-3,...),
- dòmino
simplificat tipus "tren" on cada element només es pot
relacionar amb un altre, és a dir, només hi ha dos dibuixos
iguals en dues peces diferents i cal aparellar-los
Propostes pedagògiques a treballar amb el dòmino
Presentació
|
objectius
de treball
|
Imatge-paraula |
aprenentatge
de la lectura |
Imatges (generalment
d'una mateixa categoria: eines, accions...) |
Fer definicions |
Imatges (normalment
d'un mateix camp semàntic) |
Aprenentatge
de lèxic |
Imatges (oposats
fonològics que cal aparellar. Per exemple: ós-os, dos-tos...) |
Reconeixement
de fonemes (discriminar auditivament sons similars) |
Lletres-imatges |
Aprenentatge
del codi escrit (discriminació auditiva) |
Lletres-paraules |
Aprenentatge
del codi escrit |
Números i operacions |
Automatització
de les operacions (taules de multiplicar...) |
Números i quantitats
d'objectes |
Aprenentatge
de la numeració |
Paraules |
Aprenentatge
de la lectura |
Les cartes
El tipus de baralla a confeccionar dependrà del joc de cartes que
es vulgui jugar ja que els elements que intervenen han de permetre fer
unes agrupacions o unes altres.
Al mercat trobem dos tipus de jocs de cartes
- les de pòquer o les de
la baralla espanyola estan agrupades en quatre famílies dins
les quals hi ha una escala de l'u al dotze
- cartes de famílies joc
per a nens on les cartes també són famílies formades
per diferents membres (pare, mare, avi, àvia, fill, filla) d'una
mateixa "ètnia" (bantu, tirolès, xinès...).
Proposem dos jocs com a més senzills per a realitzar amb els alumnes: el burro i la mona. En ambdós
casos es tracta que els alumnes facin parelles, per tant la presentació
de les cartes ha de permetre formar-ne.
Presentació
|
objectius
de treball
|
Paraules i imatges |
aprenentatge
de la lectura |
Números repetits |
Aprenentatge
de la numeració |
Objectes presentats
en diferent quantitat i números |
Aprenentatge
de la numeració |
Paraules i lletres |
Aprenentatge
del codi escrit |
Números en el
cartró de joc i operacions en les fitxes que es van cantant |
Automatització
de les operacions (taules de multiplicar...) |
Operacions i
resultats |
Automatització
de les operacions |
Imatges d'objectes
que van aparellats en el seu ús (per exemple: llapis i goma, forquilla
i ganivet...) |
Treball de lèxic
i de lògica |
Imatges repetides
(normalment d'un mateix camp semàntic) |
Treball de lèxic |
Imatges (oposats
fonològics. Per exemple: ós-os, dos-tos...) |
Treball fonològic
(discriminar auditivament sons similars) |
El dau
El dau és un element de joc molt senzill que ens permet presentar
sis variables. També podem jugar amb dos daus, la qual cosa dóna
més possibilitats de joc.
Amb 1 dau
Presentació
|
objectius
de treball
|
Accions |
Treball de lèxic
(l'alumne les ha d'executar) |
Imatges (normalment
d'un mateix camp semàntic) |
Treball de lèxic
(l'alumne les ha d'anomenar) |
Lletres |
Aprenentatge
del codi escrit (l'alumne les ha d'anomenar, ha de dir paraules que
comencin per) |
Números |
Aprenentatge
de la numeració |
Objectes presentats
en diferent quantitat |
Aprenentatge
de la numeració (l'alumne ha de contar-los) |
Paraules |
Aprenentatge
de la lectura |
Amb 2 daus
Presentació
|
objectius
de treball
|
Accions |
Treball de sintaxi
(l'alumne ha d'ordenar als companys que realitzin les dues accions.
Per exemple: salteu i piqueu de mans) |
Imatges 2 objectes
o un objecte i 1 acció |
Treball de sintaxi
(l'alumne ha de fer una frase amb les dues paraules) |
Lletres |
Aprenentatge
del codi escrit (pensar paraules que tinguin les dues lletres, combinar-les
per veure si formen una paraula... |
Números |
Automatització
de les operacions (taules de multiplicar...) |
Paraules |
Aprenentatge
de la lectura i treball de sintaxi |
|