Els casos de la 4a sessió
Atenció domiciliària.
Es tracta d'un cas d'atenció domiciliària en el qual, gràcies
als ajuts per als alumnes que pateixen una malaltia prolongada, disposa
d'un professor que va al domicili del propi alumne a fer-li una hora de
classe al dia.
L'alumne té una lesió a la columna vertebral que ha fet
necessàries diverses intervencions, la darrera aquest curs, i l'ha
obligat a fer llit durant llargs períodes de temps. Actualment
cursa 5è de primària i durant una llarga temporada no podrà
acudir al centre escolar.
La lesió afecta en part la funció motora, però el
noi controla les extremitats superiors i pot escriure amb un llapis i
és un extraordinari dibuixant.
No presenta dificultats en l'àmbit de la comunicació oral
i supera el nivell corresponent a la seva edat en tots els àmbits
del currículum.
L'alumne viu "aïllat" a casa i el professor es planteja
de quina manera pot utilitzar les TIC per intentar que es relacioni amb
els professors i companys del centre i que participi en el major nombre
d'activitats de classe:
1. Quines eines de comunicació es podrien utilitzar?
2. Sobre quins temes haurien de tractar les comunicacions?
3. Com incidiria tot això en l'organització del centre
escolar?
X-Fràgil
.En un centre ordinari de la zona hi ha escolaritzat un nen de vuit anys
afectat de la síndrome del cromosoma X fràgil. Actualment
la síndrome del cromosoma X fràgil és la primera
causa de retard mental hereditari i la segona cromosopatia en freqüència
després de la síndrome de Down
.Cap als tres mesos li començaren a notar coses estranyes. No
connectava amb la mirada i es pensaven que era sord perquè no responia
als estímuls. Després varen dir als pares que tenia una
atonia muscular i no es va diagnosticar la síndrome fins que tenia
4 anys.
Tot i anar a la guarderia abans d'un any i seguir un programa d'estimulació
precoç mostra una descoordinació global i un retard en el
desenvolupament.
Fins als dos anys i escaig ho va menjar tot triturat i no va caminar.
Va portar bolquers fins als quatre anys. Va romandre un any més
a l'escola bressol i a P3 en una escola ordinària amb quatre anys.
Presenta retard mental, problemes greus de relació i trets autistes.
És hiperactiu, impulsiu i amb una hipotonia general.
La seva parla és ràpida i disrítmica amb bona capacitat
d'imitació verbal. Li costa mantenir el tema de conversa, iniciar-la
i fer demandes. Té dificultats en el processament auditiu i una
gran capacitat de memòria visual.
Fins ara sempre ha estat atès dins de l'escola per la mestra d'EE,
una llevadora a temps parcial, una logopeda del Creda i fora d'horari
escolar per una psicòloga. Enguany ha iniciat l'escolarització
compartida (centre ordinari / centre específic).
1. Quines serien les necessitats educatives immediates d'aquest nen?
2. Com podria ajudar la informàtica a aconseguir-les?
|