SATI EEE SATI EEE

Clic 3.0 noves opcions


Introducció

La versió 3.0 del Clic incorpora força novetats, d'entre les quals, des del punt de vista de l'educació especial en podem destacar
  • Noves activitats de text
  • Nou sistema d'informes


Activitats de text

El treball de la llengua escrita i parlada és un dels aspectes en els quals s'incideix més dins de l'aula. Clic 3.0 incorpora un nou tipus que anomena Activitats de text. Aquesta opció ens permet crear activitats de diferents tipus com són:
  • d'idetificació; de paraules, d'errors de lletres, d'errors de paraules,...
  • corregir frases, paraules mal escrites
  • omplir forats amb la paraula o lletra adïent sense tenir opcions a triar
  • omplir forats amb la paraula o lletra adïent tenint un llistat d'opcions
  • fer dictats amb autocorrecció
  • ...
Dins d'aquesta modalitat d'activitats cal destacar una sèrie d'aspectes força útils en el nostre camp. La possibilitat de:
  • incloure un fitxer de so de mostra que l'alumne pot enregistrar en el mateix moment de fer l'activitat i des del mateix clic sense haver d'anar a cap gravadora. Això possibilita al mestre/a i a ells, especialment, veure els errors de la parla i repetir l'activitat d'enregistrar i escoltar el so fins que s'assembli el més possible al del model.
  • fer aparèixer abans de l'activitat una patalla prèvia (en realitat és la mateixa pantalla de l'excercici, però el tipus d'activitats de text ens ofereix la possibilitat de dir que volem que aparegui abans de començar l'activitat pròpiament) amb les respostes posades (per als alumnes amb moltes dificultats) o bé amb pistes (per als alumnes que necessiten una mica d'ajut)
  • crear unes caselles, que apareguin sempre o bé només quan es respon malament, on s'inclou informació addicional, que faciliti la resolució de l'exercici. Això pot donar major autonomia als alumnes que no han d'estar constantment preguntant
  • el propi alumne pugui avalar les activitats per tal que vegi els seus errors. Això es pot fer segons dues modalitats: de manera immediata, és a dir que mentre l'alumne escriu es van marcant amb un altre color els errors i els pot corregir al moment, o bé diferida, és a dir que quan acaba prem el botó avaluació i s'assenyalen els errors i llavors els pot corregir
  • controlar el progrés de l'activitat fins que ho es respongui posi correctament i així ens assegurem que ho farà
  • sempre depenent del tipus d'alumne del qui parlem i és per això que és força útil la possibilitat d'escollir
  • modular l'exigència en l'activitat determinant el que volem que es marqui com error. A l'educació especial hi ha molts errors d'escriptura que hem de passar per alt, per exemple; la primera lletra d'una frase amb majúscula o minúscula, els accents, els signes de puntuació i els espais repetits. El Clic 3.0 permet configurar el corrector i que passi per alt certs errors típics dels nostres alumnes que, si es marquen, els fan desorientar i desanimar. Això fa que només apareguin els errors que nosaltres realment considerem importants per un alumne concret


Configuració de l'entorn

El tipus de lletres, els colors, les icones, el menús són elements de la interfície del programa que poden ajudar o dificultar la realització de l'activitat. El Clic es molt sensible en aquest aspectes i la nova versió també permet
  • Fer desaparèixer la barra de menús que de vegades incita a l'alumne a experimentar i això dificulta i distreu la seva feina
  • Posar imatges de fons a les activitats que permeten la contextualització dels exercicis dins d'una mateixa temàtica, si fem activitats sobre animals podem posar al fons animals i això situarà i donarà un punt de refrència constant a l'alumne del què estem treballant
  • Configurar l'entorn de treball per adaptar-los a les necessitats de cada alumne escollint entre tres jocs de botons diferents, amagant la totalment la barra de menús, encadenant activitats de diferents carpetes ....


Altres possibilitats del programa

  • Podem imprimir les activitats. Per als alumnes de vegades és important tenir un paper on es veu el que han fet. Amb l'ordinador de vegades es fan les coses i no en queda constància, ara podem fer l'activitat i després imprimir-la amb gràfics, comptadors, botons, és a dir tots els elements de la pantalla
  • Executar altres programes externs com la calculadora, la síntesi de veu que ajudin a realitzar l'activitat principal.