SATI EEE SATI EEE

376 kb Nova versió de Tpwin

Introducció

El Tpwin, Teclat en Pantalla per a Windows, és un teclat virtual pensat per facilitar l’ús de l’ordinador a persones inexpertes o que requereixen una accessibilitat adaptada. El sistema genera diferents configuracions, fitxers TPW, que es poden encadenar unes amb d’altres. El programa actua com un teclat que envia ordres a un programa de Windows. Cada configuració és una adaptació de la interfície d’usuari dels programes i cal planificar-la en funció dels usuaris. Aquestes configuracions poden simplificar les opcions de l’entorn, fer-les més accessibles o proporcionar els recursos necessaris per a una activitat educativa concreta. El Tpwin funciona en tots els entorns Windows, fins i tot el Windows 98, però en l’actual versió solament es pot utilitzar amb aplicacions de 16 bits, és a dir, les pròpies del Windows 3.x.



La nova versió

El Tpwin ja va ser distribuït amb el Sinera 98 però aquesta nova versió, tot i ser compatible amb l’anterior, incorpora novetats que faciliten la seva utilització. Les més destacades són:
  • L’instal·lador identifica la versió del Windows i, quan cal, instal·la versions de 16 bits dels programes Paintbrush i Write, respectant les versions anteriors.
  • L’entorn de treball és més estable i fàcil d’utilitzar. El programa no queda funcionant en segon pla. També s’ha afegit un botó vermell a la pantalla principal que activa les aplicacions.
  • El sistema d’edició ha evolucionat notablement. Incorpora noves funcions, una llibreria de macros i d’icones i crea automàticament els fitxers gràfics dels plafons


Una primera aproximació: l'aplicació Taula

Taula és una aplicació de Tpwin que treballa amb el Paintbrush i que mitjançant els dibuixos de plats i coberts, permet simular l’activitat de parar taula. Un cop instal·lada la nova versió del Tpwin aquesta aplicació s’activa clicant una icona. La pantalla queda dividida en dues parts, a la superior s’engega automàticament el Paintbrush i a l’inferior se situa un plafó d’icones amb els dibuixos d’una vaixella. Clicant en els dibuixos aquests s’enganxen en el Paintbrush com un retall. Caldrà clicar-los i arrossegar-los fins a situar-los al seu lloc. De vegades el sistema presenta una certa inèrcia i no respon a la primera.



Per sortir de l’aplicació cal clicar el menú Sortir del Tpwin. El Paintbrush es tanca automàticament tot preguntant si es vol desar el dibuix. El Tpwin es redimensiona i mostra el disseny de l’aplicació.

Creació de noves aplicacions

Abans de crear una aplicació és important fer una planificació que tingui en compte l’activitat que es vol realitzar, el nivell dels alumnes i el sistema d’accessibilitat. Per a començar el més fàcil és treballar amb una activitat d'escriptura adreçada a alumnes que ja llegeixen i que utilitzaran el ratolí.

1r Dades globals de l’aplicació
Per crear una aplicació s'activa el menú Fitxer opció Nou.
En el quadre de diàleg que es visualitza s’especifiquen les dades generals de l’aplicació. Les fonamentals són:
  • Ordres inicials és el fitxer executable amb el qual funcionarà l’aplicació. Automàticament s'engegarà a l’iniciar-se i es tancarà en sortir. En aquesta versió és aconsellable utilitzar el WRITE.EXE per escriure, el PBRUSH.EXE per dibuixar i l’MFWIN.EXE per visualitzar dibuixos.
  • Tecles a enviar: conté les macros que s'executaran a l'inici. Serveixen per configurar l'entorn de treball.
  • Caràtula és la imatge visible del plafó i serveix per comunicar-se amb l'aplicació. Es crea automàticament, a partir de les dades de l’aplicació, però també es pot fer manualment.
En el nostre cas a la línia d'ordres escriurem write.exe prement, a continuació, el botó d'Acord.

2n Creació de les àrees
Fet això apareix el dibuix d'un monitor on cal delimitar la mida i la posició del teclat virtual. S’inicia dibuixant un rectangle amb el ratolí, ajustat a un dels quatre costats de la pantalla. Aquest primer rectangle contindrà la resta de les caselles que conformaran el teclat que cal definir mitjançant successives subdivisions. L'ordre en la creació d'aquestes divisions condicionarà posteriorment l'exploració per escaneig. Per dividir les caselles cal activar el menú Edició, seleccionar l’opció Àrea i clicar Subdivisió. Apareix un quadre de diàleg on cal determinar les Files, divisions horitzontals, i les Columnes, divisions verticals.



Cada casella actua com una tecla i conté informació dels elements visibles, o de comunicació i les ordres a executar i enviar. Per cada casella es pot definir:
  • la Icona un dibuix BMP o WMF que la identifica i amb què es construirà automàticament la caràtula. El botó Fitxer permet navegar pel disc i localitzar un fitxer. El botó Veure obre un editor gràfic i mostra el fitxer seleccionat.
  • el So, un fitxer WAV que, quan es treballi amb algun dels tipus d'escaneig, identificarà la casella amb un missatge sonor. El botó Fitxer permet navegar pel disc i seleccionar un fitxer. El botó Escoltar reprodueix el fitxer seleccionat.
  • les Tecles es una seqüència de text i ordres que el Tpwin enviarà al programa principal cada vegada que se seleccioni aquesta casella.
En aquesta nova versió s'han afegit nous recursos per facilitar l'edició de les ordres. En el menú Edició, a l'apartat Ordres, trobarem el conjunt d'instruccions que executa el propi Tpwin. Aquestes instruccions són:
  • Executa posa en marxa un programa. La seva sintaxi és {EXECUTA programa.exe}. En aquesta versió el Tpwin no pot dialogar amb aquests programes, només amb el programa inicial.



  • Canvi de plafó serveix per enllaçar diferents plafons del Tpwin modificant la configuració. La sintaxi és {CARREGA fitxer.TPW}.
  • Enganxa carrega un fitxer a la carpeta i l'enganxa a l'aplicació. La seva sintaxi és {ENGANXA fitxer}. Els fitxers poden ser gràfics, format BMP o WMF, o de text format TXT. Quant es treballa amb el Paintbrush aquesta ordre cal acompanyar-la de les tecles ^V
  • Sona executa un fitxer de so. La seva sintaxi és {SONA fitxer}
  • Espera produeix un retard per facilitar la coordinació entre les aplicacions. És útil quan es realitzen funcions que requereixen un cert temps d’execució com, per exemple, obrir quadres de diàleg, accedir al disc o a la impressora, etc. La seva sintaxi és {ESPERA n}
  • Nivell indica on continuarà l'escaneig automàtic si se selecciona aquesta tecla. La seva sintaxi és {NIVELL n}. Quan n es 0 l'escaneig comença des de l'inici. Si n es -1 l'escaneig salta al nivell anterior. Si té un altre valor salta a la casella n.
Les macros són seqüències de tecles que el Tpwin envia als programes i executen processos complets com ara imprimir, canviar el tipus de lletra, desar... Activant el menú Edició, l’opció de Macros, es poden insertar macros predefinides pels diferents programes.



Aquestes ordres estan declarades en el fitxer MACROS.INI que actualment conté macros del Paintbrush, el Write i l’Mfwin. Per carregar una llibreria de macros primer cal clicar l’opció de Carregar i seleccionar un programa. Automàticament el menú Macros incorpora la llista de les macros disponibles. En seleccionar-ne una s'actualitzen les dades de les caselles text, icona i so amb els valors declarats a la llibreria.

3r La caràtula
El procés de creació finalitza construint la caràtula d’un fitxer gràfic que serveix a l’usuari per identificar les diferents funcions de l'aplicació. El menú Fitxers, opció Caràtula, activa un sistema de creació automàtica de caràtules. Aquest menú inclou dues opcions:
  • Editar caràtula, que presenta el fitxer de la caràtula en un editor gràfic
  • Nova, que esborra el fitxer i en crea un de nou.

El mecanisme de crear la caràtula pren la informació de les dades del fitxer TPW i dibuixa un rectangle per a cada casella on insereix el dibuix de la icona o el text quan aquesta no existeix. El resultat final és un fitxer gràfic en format BMP i amb la resolució gràfica del sistema. Automàticament s’engega el Paintbrush i es mostra el fitxer de la caràtula per a la seva possible modificació. Normalment és aconsellable transformar el fitxer de la caràtula reduint els colors al mínim.

4a Instal·lació i execució de les aplicacions
L'aplicació es pot activar de dues maneres: a través del menú Fitxer i l’opció Activar aplicació o bé clicant sobre el botó vermell que es veu a la pantalla. Abans d'executar l'aplicació és aconsellable desar el treball realitzat. Per traslladar l'aplicació i fer-la funcionar en un altre ordinador cal copiar:
  • el fitxer TPW que conté l'aplicació
  • el fitxer BMP amb la caràtula
els fitxers auxiliars utilitzats en l'aplicació (fitxers de so, gràfics, de text...)