|
|
376 kb
|
Nova versió de Tpwin |
|
Introducció El Tpwin, Teclat en Pantalla per a Windows, és un teclat virtual pensat per facilitar l’ús de l’ordinador a persones inexpertes o que requereixen una accessibilitat adaptada. El sistema genera diferents configuracions, fitxers TPW, que es poden encadenar unes amb d’altres. El programa actua com un teclat que envia ordres a un programa de Windows. Cada configuració és una adaptació de la interfície d’usuari dels programes i cal planificar-la en funció dels usuaris. Aquestes configuracions poden simplificar les opcions de l’entorn, fer-les més accessibles o proporcionar els recursos necessaris per a una activitat educativa concreta. El Tpwin funciona en tots els entorns Windows, fins i tot el Windows 98, però en l’actual versió solament es pot utilitzar amb aplicacions de 16 bits, és a dir, les pròpies del Windows 3.x. ![]() La nova versió El Tpwin ja va ser distribuït amb el Sinera 98 però aquesta nova versió, tot i ser compatible amb l’anterior, incorpora novetats que faciliten la seva utilització. Les més destacades són:
Una primera aproximació: l'aplicació Taula Taula és una aplicació de Tpwin que treballa amb el Paintbrush i que mitjançant els dibuixos de plats i coberts, permet simular l’activitat de parar taula. Un cop instal·lada la nova versió del Tpwin aquesta aplicació s’activa clicant una icona. La pantalla queda dividida en dues parts, a la superior s’engega automàticament el Paintbrush i a l’inferior se situa un plafó d’icones amb els dibuixos d’una vaixella. Clicant en els dibuixos aquests s’enganxen en el Paintbrush com un retall. Caldrà clicar-los i arrossegar-los fins a situar-los al seu lloc. De vegades el sistema presenta una certa inèrcia i no respon a la primera. ![]() Per sortir de l’aplicació cal clicar el menú Sortir del Tpwin. El Paintbrush es tanca automàticament tot preguntant si es vol desar el dibuix. El Tpwin es redimensiona i mostra el disseny de l’aplicació. Creació de noves aplicacions Abans de crear una aplicació és important fer una planificació que tingui en compte l’activitat que es vol realitzar, el nivell dels alumnes i el sistema d’accessibilitat. Per a començar el més fàcil és treballar amb una activitat d'escriptura adreçada a alumnes que ja llegeixen i que utilitzaran el ratolí. 1r Dades globals de l’aplicació Per crear una aplicació s'activa el menú Fitxer opció Nou. En el quadre de diàleg que es visualitza s’especifiquen les dades generals de l’aplicació. Les fonamentals són:
2n Creació de les àrees Fet això apareix el dibuix d'un monitor on cal delimitar la mida i la posició del teclat virtual. S’inicia dibuixant un rectangle amb el ratolí, ajustat a un dels quatre costats de la pantalla. Aquest primer rectangle contindrà la resta de les caselles que conformaran el teclat que cal definir mitjançant successives subdivisions. L'ordre en la creació d'aquestes divisions condicionarà posteriorment l'exploració per escaneig. Per dividir les caselles cal activar el menú Edició, seleccionar l’opció Àrea i clicar Subdivisió. Apareix un quadre de diàleg on cal determinar les Files, divisions horitzontals, i les Columnes, divisions verticals. ![]() Cada casella actua com una tecla i conté informació dels elements visibles, o de comunicació i les ordres a executar i enviar. Per cada casella es pot definir:
![]()
![]() Aquestes ordres estan declarades en el fitxer MACROS.INI que actualment conté macros del Paintbrush, el Write i l’Mfwin. Per carregar una llibreria de macros primer cal clicar l’opció de Carregar i seleccionar un programa. Automàticament el menú Macros incorpora la llista de les macros disponibles. En seleccionar-ne una s'actualitzen les dades de les caselles text, icona i so amb els valors declarats a la llibreria. 3r La caràtula El procés de creació finalitza construint la caràtula d’un fitxer gràfic que serveix a l’usuari per identificar les diferents funcions de l'aplicació. El menú Fitxers, opció Caràtula, activa un sistema de creació automàtica de caràtules. Aquest menú inclou dues opcions:
El mecanisme de crear la caràtula pren la informació de les dades del fitxer TPW i dibuixa un rectangle per a cada casella on insereix el dibuix de la icona o el text quan aquesta no existeix. El resultat final és un fitxer gràfic en format BMP i amb la resolució gràfica del sistema. Automàticament s’engega el Paintbrush i es mostra el fitxer de la caràtula per a la seva possible modificació. Normalment és aconsellable transformar el fitxer de la caràtula reduint els colors al mínim. 4a Instal·lació i execució de les aplicacions L'aplicació es pot activar de dues maneres: a través del menú Fitxer i l’opció Activar aplicació o bé clicant sobre el botó vermell que es veu a la pantalla. Abans d'executar l'aplicació és aconsellable desar el treball realitzat. Per traslladar l'aplicació i fer-la funcionar en un altre ordinador cal copiar:
|