>>Cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny

El contenido de esta página requiere una versión más reciente de Adobe Flash Player.

Obtener Adobe Flash Player

•Finalitat
Els cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny tindran per finalitat proporcionar als alumnes una formació de qualitat necessària per:
- Assolir la competència artístico-professional de cada títol.
- Respondre a les demandes derivades dels avenços tecnològics.
- Conèixer l'organització i característiques del sector artístic corresponent, la legislació laboral i els mecanismes d'inserció professional
- Assolir els coneixements i habilitats necessàries per treballar en condicions de seguretat i prevenir possibles riscos derivats de les situacions de treball.
- Afavorir la creativitat, inherent a qualsevol activitat plàstica o de disseny i principal factor de valoració de l'obra artística.
- Adquirir capacitat d'investigació i recerca en els diferents camps artístics.
•Objectiu
Els cicles de formació específica de grau mitjà tenen per objectiu capacitar els alumnes per a l'exercici d'una activitat artística professional determinada, mitjançant l'adquisició i domini de les tècniques artístiques i del coneixement dels materials i eines necessaris per tal d'executar els treballs propis del seu ofici. Els cicles de formació específica de grau superior tenen per objectiu capacitar els alumnes per a l'exercici d'una activitat artística professional determinada que permeti efectuar treballs artístico-tècnics amb responsabilitat de projecció, coordinació i realització i, així mateix desenvolupar amb autonomia la gestió tècnica, assumint, si s'escau, la gestió organitzativa i la dels recursos humans.
•Durada i estructura
Els cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny s'agrupen en diferents famílies professionals. La durada s'estableix per a cada cicle. El currículum inclou els ensenyaments teorico-pràctics en centres educatius, una fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers i una obra final.
Els ensenyaments teorico-pràctics s'organitzen en mòduls, que són equivalents als dels termes matèria teòrica, matèria teorico-pràctica i classes pràctiques.
•Formació pràctica
Els cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny inclouen fases de formació pràctica en empreses, estudis o tallers que podran consistir en:
- La realització de pràctiques en entitats de titularitat pública o privada.
- La realització de treballs pràctics acadèmicament dirigits i integrats en el currículum del cicle de formació específica que es cursi, que es podran dur a terme en la pròpia escola.
Aquests treballs podran articular-se, si s'escau, amb l'obra final, sense que això suposi la no realització d'aquesta.
- La realització d'activitats efectuades en el marc d'intercanvis nacionals o internacionals.
Les finalitats de la fase de formació pràctica són:
- Complementar els coneixements, habilitats i destreses dels mòduls que integren el currículum del cicle de formació específica que es cursi.
- Contribuir a l'assoliment per part de l'alumnat de les finalitats que s'estableixen en l'apartat "objectiu", d'aquest document i, especialment, a la qualificació dels alumnes i a la comprensió de les relacions laborals.
- Avaluar els aspectes més rellevants de la competència professional adquirida per l'alumnat.
•Exempció de la fase de formació pràctica
De la fase de formació pràctica podrà quedar-ne exempt totalment o parcial qui acrediti una experiència laboral en un camp professional relacionat amb els cicles de formació específica que cursa.
•Projecte/Obra final
El currículum de cada cicle de formació específica determinarà les característiques del projecte/obra final que hauran de superar els alumnes, un cop aprovats els corresponents mòduls per a l'obtenció del títol.
El projecte/obra final té un caràcter global i integrador dels diferents sabers i tècniques presents en el cicle, demostra l'assoliment del domini dels coneixements, processos i tècniques exigibles per a l'exercici professional en la corresponent especialitat.
L'alumne serà orientat pel centre educatiu, així com per d'altres professionals aliens.
•Adaptacions del currículum
El Departament d'Educació podrà autoritzar les adaptacions curriculars que facilitin l'assoliment de les finalitats establertes a l'article 1 del Decret 304/1995 de 7 de novembre,per a l'alumnat amb necessitats educatives especials.
•Avaluació
L'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat serà contínua i referida als mòduls, a la fase de formació pràctica i a l'obra final.
La junta d'avaluació, en la sessió final d'avaluació, analitzarà el grau d'aprenentatge dels alumnes, considerant els objectius educatius i els criteris d'avaluació establerts en el currículum per a cada mòdul, per a la fase de formació pràctica i per a l'obra final, com també la maduresa acadèmica dels alumnes en relació als objectius del cicle de formació específica.
La certificació dels ensenyaments cursats d'un cicle de formació específica detallarà les qualificacions obtingudes en cadascun dels mòduls que el componen, en la fase de formació pràctica i en el projecte/obra final.
L'obtenció dels títols de tècnic superior, corresponents als cicles de formació específica de grau mitjà o superior respectivament, requerirà l'avaluació positiva dels mòduls, de la fase de formació pràctica i del projecte/obra final.
•Avaluació de la fase de formació pràctica
Aquesta avaluació tindrà com a fonament els informes emesos pel responsable de formació de l'alumnat en el centre on s'hagi fet la fase de formació pràctica. Quan aquesta fase de formació pràctica correspongui a la realització de treballs acadèmicament dirigits i integrats en el currículum del cicle de formació específica, com també a activitats efectuades en el marc d'intercanvis nacionals o internacionals, l'avaluació serà responsabilitat del tutor de pràctiques.
•Avaluació del projecte/obra final
En l'avaluació de l'obra final podran intervenir a més del director del treball, que haurà d'ésser un professor del centre, un professional especialitzat i un representant d'entitats o institucions culturals i artístiques, sense que aquesta participació signifiqui cap tipus de vinculació laboral o administrativa amb el centre.
•Titulació
La superació d'un cicle de formació específica d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà donarà dret a l'obtenció del títol de tècnic d'arts plàstiques i disseny de la corresponent especialitat d'una família professional.
La superació d'un cicle de formació específica d'arts plàstiques i disseny de grau superior donarà dret a l'obtenció del títol de tècnic superior d'arts plàstiques i disseny de la corresponent especialitat d'una família professional.
En cas que l'alumne hagi accedit a la formació artístico-professional específica de grau mitjà a través de la prova de maduresa, el títol de tècnic li donarà dret a accedir només a aquelles modalitats del batxillerat que es determinin.
El títol de tècnic superior permetrà l'accés directe als estudis superiors que es determinin.
 
>>Preinscripció
Aquells alumnes que vulguin cursar un cicle formatiu d'arts plàstiques hauran de sol.licitar la preinscripció en aquest centre.
Informació detallada >>Secretaria
 
>>Accés als cicles d'arts plàstiques i disseny
El Departament d' Educació publica normalment el primer trimestre de l'any les condicions d'accés als Cicles d'Arts Plàstiques i Disseny, mitjançant resolució al DOGC.

Més informació >>Secretaria