GRUP DE TREBALL D'AULES D'EDUCACIÓ
ESPECIAL.
Títol del treball: La dislèxia.
Revisió dels plantejaments i de les estratègies a l'escola.
Resum del treball elaborat al curs 01-02
.Activitat formativa inscrita en el marc de:
PFZ Curs 01-02 Montcada-Ripollet-Santa Perpètua.
Objectius assolits
Recollir informació
de les darreres teories sobre la dislèxia:
S'han pogut recollir dades actualitzades
sobre les darreres investigacions i plantejaments sobre la dislèxia,
sobretot les aportacions de la neuropsicopedagogia i la psicologia cognitva.
Bàsicament hem constatat que els enfocaments actuals analitzen
les dificultats dislèctiques en l'aprenentatge de la lectura i
l'escriptura com:
- Dificultats
per la decodificació del llenguatge escrit.
- Dèficit
específic en el desenvolupament del llenguatge (dificultats específiques
en els reconeixement i memòria auditiva dels fonemes i en deficiències
verbals específiques.)
- Dificultats
en el processament de la informació. (en els circuits que processen
l'aprenentatge: Planificació, seqüenciació, simultaneïtat,
atenció).
Revisar la nostra
pràctica educativa en relació a les estratègies i
mètodes que fem servir:
S'han revisat els materials que es
fan servir a l'AEE per treballar específicament amb alumnes que
tenen dificultats a l'escriptura i la lectura, tot comparant amb els suggeriments
dels nous mètodes de treball, sobretot els mètode multisensorial
i el programa PASS. Caldrà incorporar-los a la pràctica
de l'AEE i de l'AO.
Mitjançant la presentació de casos i d'observacions a l'aula
també hem revisat les estratègies que han tingut més
èxit per atendre les necessitats educatives d'alumnes amb aquestes
dificultats.
Al voltant de les dificultats d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura
hem constatat les següents situacions:
- Sovint es considera
com a problema de tipus perceptiu-visual i motriu.
- Sovint no es disposa
ni d'un diagnòstic ni d'un tractament multidisciplinar.
- Moltes dificultats
queden amagades com a problemes d'actitud, manca d'esforç...
- A les AEE només
s'atenen els alumnes amb dificultats més greus.
A l'AO i a casa són
necessàries orientacions específiques per poder compensar
les mancances.
Elaborar instruments per la detecció d'aquesta problemàtica.
Hem
començat a discutir la possibilitat d'elaborar uns indicadors per
permetre la identificació dels alumnes de parvulari que podrien
presentar dificultats quan inicien l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura.
Sensibilitzar als centres
sobre el tipus d'atenció que requereix aquest
alumnat.
Pel que fa a aquest objectiu, s'ha
treballat sobretot en relació als tutors/es que tenen alumnes amb
aquestes dificultats d'aprenentatge,
Ha estat important la revisió de les característiques dels
alumnes dislèctics per entendre les dificultats amb les que es
troben davant del llenguatge escrit. Des de l'AEE, també obliga
a considerar la intervenció amb aquests alumnes com a prioritaria,
doncs en els casos més greus, aquests alumnes necessiten d'adaptacions
importants i d'un treball específic per superar les mancances en
les àrees on el gruix dels coneixements es transmeten en suport
escrit.
Recollir material i establir
estratègies d'actuació.
Els materials restaran al dossier-memòria
del curs. El proper curs es dedicaran les primeres trobades del grup de
treball a l'elaboració d'unes orientacions per al treball a l'aula
ordinària. D'aquest material també es farà arribar
als centres el que fa referència a les característiques
dels alumnes dislèctics.
Valoració
Les sessions amb especialistes han
estat molt positives tant per l'actualitat de les seves aportacions com
pel fet que han contribuït a augmentar la sensibilització
davant un problema que de vegades resta amagat per la manca d'un diagnòstic
acurat o sota altres problemàtiques.
Tanmateix ha estat profitosa la revisió del material i la bibliografia.
Considerem que
és totalment necessari incluore en la pràctica educativa
les darreres aportacions dels estudis sobre la dislèxia. Tot plegat
ha facilitat eines pràctiques davant el treball amb els/les alumnes.
Material elaborat:
Dossier amb el resum de les xerrades, recull
de material teòric (bibliografia, jornades, articles, casos presentats....).
Indicadors per la detecció a parvulari.
Orientacions per l'aula ordinària.
Més informació
sobre la DISLÈXIA :
|