Els cançoners de l'Esquitx |
|
Durant
el curs 1997/98, la Carme i la Conxita treballaven al mateix grup. En la
programació de la classe, la música, era una eina important.
Van emmarcar la música dins d'una perspectiva globalitzadora. Entre
altres activitats, van introduir als infants a la música popular
catalana. La Núria vania un cop al mes a cantar una cançó
a la classe que tècnicament era difícil.
El curs (98/99), van presentar-nos al CONGRÈS D'IDENTITATS, fent un treball conjunt de recopilació de la feina feta, donant-li una visió més àmplia, en el marc de tot el nivell de l'escola bressol. A l'àmbit de l'escola bressol Esquitx, hi ha famílies de molt diversa procedència. Pensem que un primer pas per estimar és conèixer. I creiem, que és responsabilitat nostra, donar a conèixer i apropar, tant a les famílies, com als infants, la nostra cultura. Així com, deixar un espai per expressar i conèixer altres cultures. La cançó tradicional catalana i les tradicions són uns elements fàcilment vivenciables, que ajuden a conèixer la nostra cultura i al mateix temps poden compartir amb facilitat amb les seves famílies. Ja portem
portem molt de temps fent els cançoners i, com tot, aquest projecte
ha evolucionat.
|
|
Els
"Pollets" gaudeixen molt de les cançons de falda. És una
activitat on la relació infant/educadora és individualitzada
i d'intimitat.
Els "Esquirols" i els "Ocells" comencen a compartir les cançons amb els seus companys. Els agrada tenir a l'abast la partitura i identificar la cançó amb els seu dibuix. Tenen una capsa plena de capsetes i en cadascuna un objecte que fa referència a la cançó, s'utilitza per cantar les cançons en grup. Les "Oques" i els "Dofins" , pinten la partitura de la cançó. Fan servir guixos de colors o ceres de colors clars, perquè quedi visible la partitura i puguin identificar-la. Utilitzen diferents tècniques: guixos en pols, passats amb cotó fluix, o bé, pintar amb el guix o la cera directament. També tenen una capsa com en els grups anteriors, donat les possibilitats que presenta. Les "Oques" i els "Dofins", paral•lelament al cançoner de l'escola, fan un cançoner familiar col•lectiu. Cada infant, durant el curs s'emporta el cançoner de casa, enregistra una cançó amb la seva família i el torna. A final de curs, cada nen i cada nena té el seu cançoner de l'escola i les classes dels grans el cançoner de casa també. D'aquesta manera poden compartir amb la família el folklore i la tradició, o simplement, gaudir plegats del plaer de cantar les cançons que els seus infants canten a l'escola. A petició de les famílies, les cançons de l'escola les donem enregistrades per les festes de Nadal, així poden cantar les cançons de l'escola a casa durant tot el curs. Per tal
que el cançoner escolar tingui el valor que li pertoca, cada infant
fa servir el mateix durant tota l'estada a l'escola. Cada curs s'amplia
amb noves partitures.
|
|
(Cançoner)
|
(Cançoner)
Caga Tió Cargol treu banya Cut, cut En Jan petit L'esquirol La lluna, la pruna Marrameu Peix, peixet Plou i fa sol Tren petitó |
"Oques i Dofins" (partitures) |