Les migracions humanes

Llengua 03

Immigrants famosos o "estrangers"?

El text descriptiu

Tan important és saber el lloc on hem nascut? No podem escollir el lloc d'on volem ser? Només es pot ser d'un lloc a l'hora? El més important no són ni les fronteres ni els estats... el més important són les persones!!

Al llarg de la història moltes persones, que no havien nascut aquí, van fer avançar l’art i la ciència europeus. Segur que coneixeu persones immigrades que actualment destaquen en el camp de l’espectacle i dels esports, entre altres.

Si busquem al diccionari la definició d’immigrant trobarem que diu: Persona que prové d’un país i que arriba a un altre, per establir-s'hi. Tot i això, moltes vegades quan ens referim als immigrants europeus, nord-americans, famosos o que tenen diners ho fem amb l’adjectiu “estranger”. Veurem la descripció d'alguns d'aquests "estrangers".

Abans, però, practiqueu la tècnica de descripció amb exemples senzills:

“En Rodergues era un tipus baixet i gros, una mica calb, de mans entresuades i ulls de garrí que s’amagaven darrere unes ulleres de muntura gruixuda. No en filava tres dalt d’un ruc, pobre home, i m'examinà tan de prop que semblava que m’anés a petonejar.”

J. Fuster "De mica en mica s’omple la pica"

“La senyora Massaguer és una persona petita, de faccions menudes, molt ben dibuixades, amb un nasset tirat enlaire, els ulls blauets vius, les dents blanques i ben conservades, el cabell gris allisat, recollit en un monyo.” J. Pla "El carrer estret"

Heu pogut comprovar que descriure algú consisteix a:
  • Triar-ne els trets característics
  • Explicar-los seguint un ordre determinat
  • Usar amb preferència substantius i adjectius
  • Utilitzar majoritàriament els verbs ser i estar
  • Redactar frases el més breus possibles.

Activitats

Us presentem les fotos d’uns personatges, les seves descripcions i els seus noms. Seleccioneu la descripció i la foto de cadascú. Així: Kluivert és el 2b
  1. És una noia morena, amb la cara rodona i els cabells llargs i llisos, porta el serrell una mica llarg i desfilat. El seu pare era originari d’Algèria, però ella va néixer a París. És actriu.
  2. És un noi morè amb el cabell arrissat. Vesteix una samarreta de color taronja. Va néixer a Amsterdam, tot i que la seva família provenia de Surinam. És futbolista.
  3. És un noi que porta el cabell curt, vesteix una samarreta blava, del coll li penja una medalla i enlaira un trofeu. Va néixer a Marsella, de pares algerians. És futbolista.
  4. És una dona alta i prima, porta el cabell llarg i és castanya, vesteix una brusa i pantalons. Va néixer a Montevideo (Uruguai) i viu a Madrid. És escriptora.
  5. És alt, prim i fort, té el cabell curt. Porta una samarreta amb un dorsal i pantaló curt. Va néixer a Marroc i té la nacionalitat espanyola. Viu a Tarragona. És atleta.
  6. És morè, té el cabell curt i porta bigoti, va disfressat amb una corona i una capa. Va néixer a Zanzíbar (Tanzània). Va viure uns anys a l’Índia. Va ser cantant i líder de Queen.
Patrick Kluivert,  Carmen Posadas,  Freddie Mercury,
Zinedine Zidane, Youssef El Nassri, Isabela Adjani

[a]
[b]