Les migracions humanes

Música 29

El rap d'El Raval

Les pulsacions i el ritme musical

Al barri d' El Raval, de la ciutat de Barcelona, hi arriben molts emigrants, provinents de diversos punts d'espanya i d’arreu del món. Un grup d' alumnes d'un institut del barri van fer, recitar i ballar un rap, "El rap del Raval",  que podeu escoltar a la pàgina web: www.ravalnet.org/revista.

Aquest rap es composa de dues estrofes i la tornada. La lletra de la tornada és en català i en canvi les estrofes són en castellà, i han estat composades pels propis alumnes. El fet que el rap sigui bilingüe respon a les característiques de l'institut que pretén la integració de tots els alumnes a la cultura catalana d'una forma respectuosa i progressiva. És el mateix que va passar amb  el contingut de la lletra, que expressa molt clarament, i en poques paraules, la realitat del barri.

El rap és una composició basada en dos conceptes musicals claus:
  • La pulsació, o sèrie regular de batecs. Per exemple: batecs del cor, “tic-tac” del rellotge
  • El ritme és una successió de sons, síl·labes, batecs... que s’agrupen i alternen en forts/ febles i llargs/breus
La lletra de la tornada és:

Som ciutadans del raval
Un barri vell i plural
Som ciutadans del raval
Escenari teatral
Recer d’esperança, on tothom hi dansa
Barri vell barri nou, rovell de l’ou
Espai d’acollida i punt de partida
Potser véns, potser vas, terra de pas

Cliqueu la icona   TORNADA de l'esmentada pàgina web i podreu escoltar  tota la tornada amb les seves pulsacions. Us havíeu adonat que tots els versos tenen vuit pulsacions?  Ja us podem avançar que la majoria de frases musicals que coneixeu s’organitzen en cicles de vuit pulsacions.

El text de les dues estrofes d' El rap del Raval és el següent:

Somos la peña del Raval estamos en el barrio para alegrar,
las calles están llenas de historia, a veces es infierno y a veces gloria.
Hay peña de todo el mundo incluyendo a los vagabundos
Gente rica, gente pobre... aquí está lo que corresponde

“Estamos felices y contentos de este barrio y sus momentos
Las vacaciones van a llegar y del Insti nos vamos a pirar
Antes era el chino, ahora es el Raval, ahora es un barrio más original
Con tantas obras en la ciudad a este barrio lo van a maquear

Torneu a escoltar la primera frase del rap: “Som ciu - ta - da...ans del Ra - val” :
Quantes síl·labes té la frase? Coincideix amb el nombre de pulsacions?

Per a convertir el vers en un rap cal triar un ritme que s'adapti a les paraules del vers. Cliqueu la icona   PARAULES I RITME de la web (www.ravalnet.org/revista) per a escoltar els ritmes del repic d'un  llapis damunt una taula : els ritmes A,B i C tenen vuit pulsacions.

Quin d’aquests ritmes s'ha triat per a la primera frase d’ El rap del raval?

• Intenteu recitar aquests dos versos a ritme de rap i fent vuit pulsacions:
               Va     marxar    de casa      i     no hi       tor - na - rà

Se     largó       de casa,   nun - ca       re - gre - só
  • Intenteu escriure el ritme que acabeu de recitar, comptant amb l’ajut del professor/a de música, si cal. Seguiu el mateix procediment emprat abans en el primer vers d'El rap del Raval.
  • En acabar, canteu-lo, movent els cossos i amb l'acompanyament de percussió. Per això, podeu construir un “cajón gitano” o usar els instruments de l'Institut
 Retorn a l'índex A l'activitat següent