|
Les migracions humanes | ||||||
Música
34 |
|||||||
|
|||||||
El ressò de les pasteres: "L'altre Titànic" | |||||||
Relació entre melodia i text literari | |||||||
|
|||||||
A un IES del barri El Raval de BCN un grup d'alumnes de
segon cicle d’ESO van voler tocar i cantar el tema principal de la pel·lícula
Titànic. Tot va començar amb el comentari següent d'un
alumne: "La música de la “pel·li” Titànic si que
mola". I a partir d'aquesta intervenció s'endegà el debat: - Però què en sabeu del Titànic? - Diuen que era el vaixell de passatgers més gran del món.... - Va xocar amb un iceberg... - La majoria es van ofegar... - Bé,.... però dels pocs que es van salvar, quants n’hi havia de pobres? - Cap! - La gent pobre que anava en el Titànic, sabeu qui eren? - Emigrants!!! - Sí, però en aquest aspecte del drama s'hi pensa menys. - Com que la novel·la és d’amor, tota la resta queda en segon terme, oi? El drama de les pasteres, que cada setmana intenten arribar a la costa espanyola dés del Marroc, ens va suggerir una adaptació de la lletra, que, finalment, dedicaríem a: “tots els emigrants que marxen
per trobar
una vida millor i no arriben mai a port” És per això que a la cançó resultant va ser titulada “l’Altre Titànic”. I aquesta és la seva lletra: |
|||||||
L'altre
Titànic |
|||||||
Un vaixell de somni t’havia
de fer arribar
allà on l’esperança
volà
Enrera deixaves
la casa, germans, la llar,la por navegava pel mar
“Prò”
el mar, tan cruel i tan bellt’ha empassat sota la seva
pell
Tant és,
pastera o vaixell,els teus somnis s’enfonsen,
s’enfonsen amb ell.
No et podrem
conèixer, el viatge s’ha acabati la teva vida ha estroncat
Tant és
d’on venies, Fatiha, Alí, Mohamad.La vida és un preu
massa car
Tant és,
pastera o vaixell,els teus somnis s’enfonsen amb ell amb qui tot podrà
recomençar.
Alumnes
de 3r d'ESO de l'IES Miquel Tarradell
|
|||||||
Aquesta
cançó podeu escoltar-la entrant en "L’ALTRE
TITÀNIC" de la pàgina web de la revista
www.ravalnet.org/revista. |
|||||||
Passos que es van realitzar per a produir "L'altre Titànic" |
|||||||
Per si us animeu a fer vosaltres el
mateix, us oferim els passos a fer. |
|||||||
1. Emmarcar la idea general. Demanar als companys, als pares, als
avis, a algun professor,...o, aprofitar la vostra pròpia experiència,
si és el cas, per tal d'escriure una història sobre una persona,
família, poble, que hagi hagut d’emigrar.
2. Trobar uns quants conceptes clau i redactar el text, no definitiu, de la cançó Esperança, somnis, viatge, por,
divisió familiar, societat que es deixa, societat que rep,...El text
poètic, tindria una extensió de dues o tres estrofes.
3. Triar la melodia a la que volíem adaptar la nostra lletra. Vam triar la del Titànic però
en podríem haver escollit alguna de les que hi ha penjades a la web
o qualsevol altra que ens agradés, encara que no es refereixi a l'emigració.
4. Fer l’adaptació del text a la melodia. A partir de la història que havíem
pensat i escrit, i els conceptes clau que volíem posar de relleu,
intentàrem adaptar el text a una estructura de versos que pogués
recitar-se i que “encaixés” amb la melodia triada.
5. Amb l’ajuda del professor de música vàrem harmonitzar i instrumentar la nostra cançó. Disposàvem d’algun teclat, i sobretot, de xilofons, metalòfons,... que ens van permetre
inventar i tocar un acompanyament per la nostra cançó. Si no
haguéssim tingut instruments, hauríem inventat un petit acompanyament
utilitzant el programa Musictime,
que també es pot baixar de la web.
|
|||||||
|
|||||||
Activitats | |||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||