 |
Restauració
de les portes del Tresor de San Juan el
Real de Calatayud.
El mes de maig
de 1999, després de nou mesos de
restauració es van presentar a Calatayud
(Zaragoza) de manera oficial les pòrtes
que tanquen el Tresor de la Sala Capitular
en l’església de San Juan el
Real. La importància de la intervenció
es deu a les pintures que apareixen a les
portes, olis sobre fusta, amb la representació
de l?ascenció de la Verge i de San
Iñigo Abad, patró de la ciutat.
Les obres de restauració, les quals
es van portar a terme desconeixent la seva
autoria, van reafermar la hipòtesi
de la seva realització per Francisco
de Goya y Lucientes. Al llarg del procès
es van obtenir detalls que van afavorir
l’estudi paral·lel sobre el
seu orígen. Conclosa la restauració,
es va determinar amb total seguretat que
els trets, tonalitats i factura de l’obra
pertanyia a Goya encara jove, realitzada
durant l’època que treballava
en el taller del seu mestre José
Luzán. Tot i això, els estudiosos
reserven una petita parcel·la al
resultat dels examens científics
de pigments, tècniques amb infrarroig
i raigs X.
. . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
.
Restauración de las puertas del tesoro
de san Juan el Real de Calatayud.
En mayo de 1999,
y tras nueve meses de restauración
se presentavan en Calatayud (Zaragoza) de
modo oficial las puertas que cierran el
Tesoro de la Sala Capitular en la iglesia
de San Juan el Real. Su importancia radica
en las pinturas que aparecen sobre estas
puertas, óleos sobre tabla, con las
representaciones de la Ascensión
de la Virgen y de San Iñigo Abad,
patrón de la ciudad. Las obras de
restauración, llevadas a cavo desconociendo
aún su autoría, vinieron a
reafirmar la hipótesis de su creación
por Francisco de Goya y Lucientes. A lo
largo del proceso se obtuvieron detalles
que favorecieronel estudio paralelo sobre
su origen. Una vez concluída la restauración,
Se lllegó a determinar con total
seguridad que aquellos trazos, tonos y factura
pertenecían a la mano de un joven
Goya, que trabajaba por aquella época
en el taller de su maestro, José
Luzán. Aún así, los
estudiosos reservan una pequeña parcela
al resultado de los exámenes científicos
de pigmetos, técnicas infrarrojos
y rayos X.
. . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Doors’ restoration of the treasure
of San Juan el Real de Calatayud
In may of 1999, and
after 9 months of restoration were oficially
presented in Calatayud (Zaragoza) the doors
that close the treasure of the Chapter House
San Juan el Real church. Its importancce
lies in the paintings which appear on the
doors, oil paintings, with the representations
of the Lady’s Ascension and Saint
Iñigo Abad, the city’s patron
saint. The restoration’s works, made
it without knowing the author, confirm the
hyphotesis of its realisation by Francisco
Goya y Lucientes. During the process were
obtained details favourable to the paralel
study about its origin. When the restoration
finished, it was determined with total certainty
that those strokes, shades and execution
belong to a young Goya, who worked in that
time in his teacher’s workshop, José
Luzán. But the experts Keep a litlle
part to the exam’s result of pigments,
techniques with infrared and X-rays.
Ana
Galán, Student of 2nd year
of Conservation and Restoration of Paintings.
Year 2000-2001. ESCRBCC
|