|
 |
 |
 |
Monografia
Palau de Noguera, un senyoriu dels ordes del
Temple i de l'Hospital i el seu desconegut
patrimoni artístic
En el present article es ressegueix la història
del priorat hospitaler de Palau de Noguera,
per tal de donar a conèixer el seu
patrimoni i molt especialment els retaules
barrocs de l'església parroquial de
Sant Joan, per a un dels quals va treballar
el pintor Francesc Tramulles, relacionat amb
l'orde de l'Hospital.
Joan Fuguet Sans. Professor d'Història
de l'Art de l'ESCRBCC. jfuguet2@pie.xtec.es |
|
 |
|
 |
 |
Monografia
Una pintura inèdita de Francesc Tramulles
En el següent article s'analitza la figura
de Francesc Tramulles Roig -a partir de la
seva biografia, producció artística
i activitats pedagògiques-, amb l'objectiu
d'emmarcar la pintura de la Mare de Déu
intercedint a favor de les ànimes del
purgatori, procedent de l'església
parroquial de Palau de Noguera, dins de la
producció i trajectòria artística
del pintor, alhora que es fa un estudi històric
i iconogràfic del quadre.
També s'exposa la faceta de Francesc
Tramulles com a restaurador, en un segle durant
el qual la restauració era considerada
una tècnica artística.
Miquel Mirambell Abancó. Professor
d'Història de l'Art de l'ESCRBCC. mmirambe@pie.xtec.es |
|
 |
|
 |
 |
Monografia
Caracterització dels materials i de
la tècnica pictòrica
Aquest estudi està basat en l'aplicació
de diverses tècniques analítiques
i instrumentals, amb la finalitat de determinar
la tècnica pictòrica i els materials
de la pintura de la Mare de Déu del
Carme intercedint a favor de les ànimes
del purgatori. D'aquesta manera es pot establir
la forma de treballar del pintor i deduir
les seves característiques artístiques.
També és important per tal de
comprendre les alteracions observades, ajudar
a determinar-ne les causes i decidir el procés
de restauració i els paràmetres
de conservació.
Rosa Rocabayera Viñas. Professora de
Biologia, Física i Química de
l'ESCRBCC. rrocabay@pie.xtec.es |
|
 |
|
 |
 |
Restauració
de grafits
Conservació i restauració de
grafits incisos sobre morter. Resum de la
intervenció a la Sala I de la Torre
de l'Homenatge del castell de Bellver (Palma
de Mallorca)
La sala restaurada es va utilitzar com a presó
del castell, i en els seus murs els presoners
deixaren testimonis de la seva captivitat.
A l'article, un extracte de la memòria
de final d'obra, s'emfasitza en alguns aspectes
tècnics d'interès per a la conservació
i restauració d'aquest tipus de suport.
Marta Pérez Azcárate. Diplomada
en Conservació i Restauració
d'Arqueologia per l'ESCRBCC i llicenciada
en Història per la UAB. mparest@hotmail.com
Isabel Adrover Bia. Diplomada en Conservació
i Restauració de Pintura per l'ESCRBCC.
babelle@mixmail.com
Margarita Aguiló Buades. Diplomada
en Conservació i Restauració
de Pintura per l'ESCRBCC. |
|
 |
|
 |
 |
Restauració
de material arqueològic
Procés de conservació i restauració
de fusta amarada d'aigua: Fragment del derelicte
"Escombreras I"
Es descriu el procediment d'assecatge i consolidació
d'un fragment de fusta amarada d'aigua procedent
d'un derelicte d'època romana mitjançant
la substitució de l'aigua per alcohol,
èter i resines, que es va dur a terme
al taller de Pràctiques de Conservació
i Restauració de tercer curs de l'especialitat
d'Arqueologia de l'ESCRBCC durant l'any acadèmic
2001-2002.
Lola Frutos Flores. Diplomada en Conservació
i Restauració d'Arqueologia per l'ESCRBCC.
lola_frutos@yahoo.es |
|
 |
|
 |
 |
Restauració
d'escultura
Criteris d'intervenció en la imatgeria
de l'Escola Castellana a Villalón de
Campos (Valladolid)
Els criteris d'intervenció sobre les
escultures policromades que s'han restaurat
dependran de la funcionalitat que tenen en
l'actualitat, en aquest sentit només
una d'elles manté la funció
per a la qual fou realitzada. A l'article
s'expliquen els sistemes d'intervenció
seguits en cada una de les talles i el motiu
pel qual s'han aplicat.
Mónica Cantera Villazán. Diplomada
en Conservació i Restauració
d'Escultura per l'ESCRBCC i Llicenciada en
Història de l'Art per la Universitat
de Valladolid. alvinmac@menta.net |
|
 |
|
 |
 |
Restauració
de segells
Restauració d'un segell penjant de
lacre i paper
La intervenció realitzada en un segell
penjant de lacre i paper de Pere Nolasc Móra
Sever, bisbe de Solsona, ha constituït
una tasca complicada i enriquidora. Es mostra
la caracterització dels materials,
les alteracions que han patit i el procés
de restauració encaminat a la devolució
de la seva integritat física i documental.
Gema Perales Hoces. Diplomada en Conservació
i Restauració de Document Gràfic
per l'ESCRBCC. gperales@jazzfree.com |
|
 |
|
 |
 |
Conservació
de fotografies
La identificació de fotografies monocromes
La identificació de les tècniques
artístiques de creació i la
caracterització dels materials presents
en una obra d'art és una tasca fonamental
en totes les disciplines que tenen per objectiu
la conservació-restauració del
patrimoni. Es tracta d'una etapa indispensable
per al diagnòstic de l'obra durant
el procés de conservació i és
prèvia a qualsevol intervenció.
En el camp de la fotografia patrimonial, l'interès
per la conservació de col·leccions
ha crescut en els darrers temps com a conseqüència
de la presa de consciència de l'interès
històric i artístic de la fotografia,
així com de la fragilitat dels originals.
D'ençà dels anys 1980 s'han
proposat diverses metodologies per a la identificació
de procediments fotogràfics històrics.
Inspirant-se en les aportacions de diversos
autors, aquest article descriu una metodologia
simplificada per a la identificació
dels principals procediments monocroms positius
i negatius.
Pau Maynés Tolosa. Conservador-restaurador
de fotografies. maynesp@yahoo.fr |
|
 |
|
 |
 |
Projecte
de cooperació
Projecte Alajuela. Restauradors sense fronteres
L'Associació Restauradors Sense Fronteres
(A-RSF) ha portat a terme durant l'estiu de
2003 el Projecte Alajuela a Costa Rica, en
el marc del Programa Internacional de Conservació
i Restauració de Béns Culturals
Taubert. El projecte ha estat dirigit per
Montserrat Artigau, professora de Conservació
i Restauració d'Escultura de l'ESCRBCC,
i ha consistit principalment en la restauració
de la font metàl·lica del segle
XIX situada al Parc Central d'Alajuela (Costa
Rica), mitjançant la qual han estat
posades en pràctica les línies
d'actuació que caracteritzen l'Associació.
Montserrat Artigau Miralles. Professora de
Conservació i Restauració d'Escultura
de l'ESCRBCC. martigau@pie.xtec.es |
|
 |
|
|
 |
Mètodes
experimentals
El test d'Oddy: una eina de selecció
de materials aptes per a la conservació-restauració
El test d'Oddy és una prova d'envelliment
accelerat que serveix per determinar la innocuïtat
d'un material que ha d'ésser posat
en contacte o proper a una obra d'art. El
protocol d'aquest test fou posat a punt per
Andrew Oddy als anys 1970 al British Museum
Research Laboratory (Oddy 1973). Posteriorment
una revisió del test ha estat proposada
pel Metropolitan Museum of Art amb l'objectiu
de simplificar i estandarditzar la seva realització
(Bamberger et al. 1999).
Aquest article proporciona informacions pràctiques
i complementàries a aquest últim
protocol amb l'objectiu de donar-lo a conèixer
i de facilitar la realització d'aquest
mètode d'avaluació que té
l'avantatge de ser fàcil de posar en
pràctica i que dóna resultats
fiables si està ben realitzat.
Agnès Gall Ortlik. Conservadora-restauradora
de vidre, ceràmica i esmalt sobre metall.
gallortlik@yahoo.fr |
|
 |
|
 |
 |
Entrevista
Entrevista a Elvira Gaspar Farreras, conservadora
i restauradora de document gràfic
Elvira Gaspar Farreras,
professional del món de la conservació
i restauració de document gràfic,
realitza part de la seva formació a
Catalunya i a l'estranger. Li agrada treballar
principalment en el seu taller, però
això no li impedeix col·laborar
amb centres i institucions oficials i privades
com la Fundació Joan Miró de
Barcelona, la Fundació Gala-Salvador
Dalí, el Museu Nacional d'Art de Catalunya,
el Museu de la Ciència i de la Tècnica,
el Museu Comarcal Salvador Vilaseca de Reus,
el Museu d'Art de Sabadell, el Centre Cultural
Fundació "La Caixa", la Fundació
Antoni Tàpies, la Biblioteca-Museu
Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú,
la Biblioteca de l'Abadia de Montserrat, el
Museu d'Art Contemporani de Barcelona, el
Centre de Cultura Contemporània de
Barcelona i el Museu d'Història de
Barcelona.
Dolors Sala Fenés. Diplomada en Conservació
i Restauració de Document Gràfic
per l'ESCRBCC.dolsalafenes@eresmas.com
Elisa Díaz González. Diplomada
en Conservació i Restauració
de Document Gràfic per l'ESCRBCC.emdi73@hotmail.com |
|
 |
|
|
 |
|